Inte egentligen en elfråga men om jag ska sätta upp tre taklampor isf en som finns idag i ett rum, hur monterar jag enklast takdosor? De behöver ju kunna hålla för en upphängd lampa så en vanlig renoveringsdosa är ju inte ok misstänker jag.
Ska jag leta reda på en regel, såga bort en ruta takgips, montera dosan och dra tomrör mot den befintliga dosan och sedan gipsa på igen? Eller hur gör proffsen?

Själva kopplandet får elektriker göra, men sågandet och skruvandet kanske man kan göra själv...
 
Hur långt emellan varandra och ifrån ursprunglig kontakt handlar det om?
 
Dom gör som du föreslog, såga upp rejäla hål sätt dit dosorna så att dom sitter fast, drar rör/slang, sätt tillbaka bitarna du sågat ur, spackla och måla. Det finns inga "rotdosor" som passar som takdosor.
 
Mikael_L
lars11 skrev:
Inte egentligen en elfråga men om jag ska sätta upp tre taklampor isf en som finns idag i ett rum, hur monterar jag enklast takdosor? De behöver ju kunna hålla för en upphängd lampa så en vanlig renoveringsdosa är ju inte ok misstänker jag.
Ska jag leta reda på en regel, såga bort en ruta takgips, montera dosan och dra tomrör mot den befintliga dosan och sedan gipsa på igen? Eller hur gör proffsen?
Ja typ så.
Eller, om det går att komma åt uppifrån (från kallvind t.ex), så kan man ibland installera uppifrån.
Och så kan det även bli utanpåliggande uttag och kabel
Visa bilaga 124825

Och denna går ju också att kombinera med dold dragning i slang om det nu går att fixa fram en slang, men svårt att fälla in en vanlig takdosa.
 
S
lars11 skrev:
Inte egentligen en elfråga men om jag ska sätta upp tre taklampor isf en som finns idag i ett rum, hur monterar jag enklast takdosor? De behöver ju kunna hålla för en upphängd lampa så en vanlig renoveringsdosa är ju inte ok misstänker jag.
Ska jag leta reda på en regel, såga bort en ruta takgips, montera dosan och dra tomrör mot den befintliga dosan och sedan gipsa på igen? Eller hur gör proffsen?

Själva kopplandet får elektriker göra, men sågandet och skruvandet kanske man kan göra själv...
Jag gjorde detta själv i mitt hus när jag flytta in, var upp på vinden o flytta undan isolering, såga med hålsåg nerifrån där jag ville ha dosorna (måste se till att man inte hamnar mitt för regel) dra slang (som måste ligga under isoleringen) och se till att alla genomgångar genom diffusionsplasten är täta.

När jag borrat hål för takdosan så la jag dosan på plats uppifrån, sågade till en regel som passade mellan 2 takstolar och skruvade fast dosan i denna, la dosan med regel på plats och skruvade sen fast regeln i takstolarna. Det räcker dock egentligen med en brädbit som man skruvar fast dosan i, o sen skruvar fast brädan i 2 st glesbrädor.

Vet inte hur bra förklaringarna är, men det är så jag gjort hemma och så jag gör i jobbet dom gånger det behövs.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
JKrister skrev:
Hur långt emellan varandra och ifrån ursprunglig kontakt handlar det om?
Typ 1.5m. Det är en lite mörk klädkammare....
 
Mikael_L skrev:
Ja typ så.
Eller, om det går att komma åt uppifrån (från kallvind t.ex), så kan man ibland installera uppifrån.
Och så kan det även bli utanpåliggande uttag och kabel
[bild]

Och denna går ju också att kombinera med dold dragning i slang om det nu går att fixa fram en slang, men svårt att fälla in en vanlig takdosa.
Behöver sådana takkontakter ingen dosa ovanför? Drar man fast den i en regel genom gipset bara och drar fram slangen? Brilliant i så fall
 
Mikael_L
lars11 skrev:
Behöver sådana takkontakter ingen dosa ovanför? Drar man fast den i en regel genom gipset bara och drar fram slangen? Brilliant i så fall
Precis. Skruvar den i något stadigt i taket - regel, glespanel, eller bara i taket direkt om det är av stadigt virke eller betong t.ex.
Sen utanpåliggande kabel till, eller FK i VPrör/slang om det går att ordna.
 
Utanpåliggande (utan dosa under alltså) lamputtag i taket är förvånansvärt tunna.
 
Klädkammare. Ja då skulle jag utan tvekan köra utanpåliggande sladd, lampkontakter och satt fast lampkroken med molly-skruv om det inte är regel där.
 
Tack allihopa!
Det är takgips och rätt lätt att dra flexslang tror jag när jag knackar i gipset. Gillar lösningen med utanpåliggande, det är sådan för den enda lampan som finns där så det kommer dessutom att bli enhetligt. Grymt!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.