Hej, har börja hamna i tankarna att bygga ett litet timmerhus som Stuga.

Hade tänkt mig ett attefallshus så jag slipper bygglov så 5x5 meter. Har sambo och ett barn, tror ni det blir för litet?

Har aldrig timrat förut men jag är utbildat rörmokare, är händig och har många att rådfråga men ingen när det gäller timring dock.

Tänkt mig detta då jag tänkte spara in på pengar och för att det verkar kul. Men är det kanske billigare att köpa ett gammalt och flytta? Hur lång tid tror ni det skulle ta. Vad skulle det kosta? Blir nog utedass och ingen dusch då det finns hos en släkting nära. Men tänkte dra in el och ha en kamin för värme.

Förlåt om jag frågar allt överallt och tack på förhand för svar!
 
Om du är ovan timrar ensam av blockat timmer med raka knutar och har en traktor med frontlastare eller skogskran att lyfta med och sågar draget i v-form med motorsåg kan du räkna med en stock per arbetsdag som en grov uppskattning för hela projekttiden. Första stockarna kan ta två dagar per styck men småningom blir du skickligare. Å andra sidan brukar det alltid tillkomma litet virkesflyttande och ställningsbyggande som tar tid.
Det blir cirka 65 stockar på timmerstommen med vanlig vägghöjd på cirka 12 stockvarv så 65 dagar plus litet marginal för misstag.

Ett proffs brukar hinna med 2-4 stockar per arbetsdag under liknande förhållanden.

Med timmerfräs går det snabbare men en sådan är dyr i inköp.

Bara en grov uppskattning.....knappt mer än en halvkvalificerad gissning..........
 
heimlaga skrev:
Om du är ovan timrar ensam av blockat timmer med raka knutar och har en traktor med frontlastare eller skogskran att lyfta med och sågar draget i v-form med motorsåg kan du räkna med en stock per arbetsdag som en grov uppskattning för hela projekttiden. Första stockarna kan ta två dagar per styck men småningom blir du skickligare. Å andra sidan brukar det alltid tillkomma litet virkesflyttande och ställningsbyggande som tar tid.
Det blir cirka 65 stockar på timmerstommen med vanlig vägghöjd på cirka 12 stockvarv så 65 dagar plus litet marginal för misstag.

Ett proffs brukar hinna med 2-4 stockar per arbetsdag under liknande förhållanden.

Med timmerfräs går det snabbare men en sådan är dyr i inköp.

Bara en grov uppskattning.....knappt mer än en halvkvalificerad gissning..........
Har du någon uppskattning om vad timret kommer kosta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.