Hej,

Önskar lite input ang de värderingar vi fått.

Fakta:
Bor i bostadsrättsradhus 2-plan, 4 rok, 110kvm.
Köptes för 1 milj mars 2015.

April 2015, ca 2-4v efter att vi köpt våran köptes 2st andra radhus i området, lika som vårt för 1,25 resp 1,35 milj.
Juni 2015 såldes en 3 rok för 1,55 milj.

Vi har renoverat för ca 200.000kr varav 1 badrum ca 22 år gammalt.

Fick värdering 1,45 milj av ena mäklarfirman och den andra 1,7 milj.

Notera att den firma som värderat 1,7 milj är de som i princip alltid säljer i detta område och har även värderat 2 till för 1,7 milj.
De övriga 2 är ej renoverade sedan köp och de har båda kvar original badrummen.
Skillnad är att de har balkong på baksidan medan vi har 35kvm altan på framsidan.

Vilken firma och vilken värdering ska man lita på? Vi ska inte sälja nu, men de skiljer ändå 250k mellan firmorna.

I vår kommun (utanför Sthlm) har priserna stigit mellan 500-1,5 milj senaste 10 månaderna beroende på objekt.
 
Inget bra svar.

Men till förmån för den högre värderingen ligger ju faktum att en 3a såldes för 1,55, din 4a borde vara värd lite mer.

Till det negativa tycker jag man skall ta att du fick huset lite misstänkt billigt, jämfört med de som såldes bara en månad senare. Du kan ha haft tur och gjort en lysande affär, men det kan också finnas någon faktor med ditt hus som gör att många inte ville bjuda högt på det. Kanske något du inte uppfattar själv.
 
hempularen skrev:
Inget bra svar.

Men till förmån för den högre värderingen ligger ju faktum att en 3a såldes för 1,55, din 4a borde vara värd lite mer.

Till det negativa tycker jag man skall ta att du fick huset lite misstänkt billigt, jämfört med de som såldes bara en månad senare. Du kan ha haft tur och gjort en lysande affär, men det kan också finnas någon faktor med ditt hus som gör att många inte ville bjuda högt på det. Kanske något du inte uppfattar själv.
Håller med, fick det billigt men när vi köpte var det enda objektet ute och vi köpte direkt dagen efter att det publicerats. Hon som sålde var glad att det gick snabbt.
De övriga 2 dök upp ca 2v senare och då med högre utgångspris, antagligen på grund av stor efterfråga och skenande priser på våren 2015.
Men som du säger, svårt att veta vad resp spekulant värderar högt.
 
D
Olika mäklare kan göra olika värderingar. Sedan så behöver ju inte renovering höja upp så mycket som man tror.
I mitt område har jag haft kolla i ett par år då man letade ny lgh i samma område. Det jag såg är att många gick för snarlikt pris i bland spelade det inte roll om ena lgh var med renoverat badrum och andra inte. Tycker en del av det var rätt idiotiskt. Vilket slutpris man får har ju många olika faktorer, vilka som budar, sen kan ju vara små saker som att någon har stilat lgh i stället för någon som renoverat men inte stillat.

Gillar även kolla lite på engelska renoveringsprogram där de efter renoveringen brukar ta in flera mäklare för värderingar i bland ligger de väldigt lika i bland så går de isär väldigt mycket. De brukar göra ett snitt av mäklarnas värdering för att få en snitt värdering.
 
Till vad ska du ha värderingen?
 
osiris skrev:
Till vad ska du ha värderingen?
Vill öka marginalen så att bolånet motsvarar under 70% av bostadens värde för att kunna köra amorteringsfritt under föräldraledighet.
Därav ny värdering eftersom vi valde att låna 95% vid köp för att sedan renovera upp.
 
Ripper500 skrev:
Vill öka marginalen så att bolånet motsvarar under 70% av bostadens värde för att kunna köra amorteringsfritt under föräldraledighet.
Därav ny värdering eftersom vi valde att låna 95% vid köp för att sedan renovera upp.
Då ska du såklart ta den firma som ger högst värdering. Så länge vi talar om seriösa etablerade firmor så är deras värderingar lika värda för banken. Det är lik förbaskat en gissningslek (baserat på statistik, men ändå) där vissa är bättre på att gissa än andra men ändå bara gissar. Det är så många faktorer som spelar in när man värderar en bostad.
 
D
Ripper500 skrev:
Vill öka marginalen så att bolånet motsvarar under 70% av bostadens värde för att kunna köra amorteringsfritt under föräldraledighet.
Därav ny värdering eftersom vi valde att låna 95% vid köp för att sedan renovera upp.
Undrar lite hur kunde ni låna 95% vid köpet?
 
Daniel_82 skrev:
Undrar lite hur kunde ni låna 95% vid köpet?
År 2014 lånade jag 100% av Swedbank efter ett par intensiva möten.
Allt går!
År 2015 köpte vi nuvarande och lånade då 95% av SBAB.
Fördelas mellan bolån 85% och 10-15% privatlån.

Skulle vilja säga att det snart kommer vara omöjligt att låna mer än 75-85%.
 
D
Blir lite trött på bankerna i bland. När jag köpte lägenheten så hade jag lånelöfte på både priset och en del extra för renoveringen. Renoveringen gick lite seg så gick lånelöftet ut, tänkte var bara att förnya men då krånglade de.

Vist på sätt och viss förstår jag de och det är väl bra men jobbigt när de ska krångla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.