Ja, höftning mellan tummen och pekfingret...
Hur lång tid kan det ta för snickare att stomresa från lösvirke, endast göra vattentätt med spont o papp, inte fasad, tegel eller isolering?
Hus, 1plans 100kvm rektangulart med ett burspråk, sadeltak.
Ni som snickrat, tidsåtgång?
 
Ingen här som stomrest något liknande hus som kan ge lite ca tider?
Är 160 timmar en vettig uppskattning för vana snickare eller är runt 120h mer realistiskt?
Som sagt, bara stomme för ytterväggar, råspont o papp på tak samt täta väggar, ingen panel eller isolering...
 
moken skrev:
Ingen här som stomrest något liknande hus som kan ge lite ca tider?
Är 160 timmar en vettig uppskattning för vana snickare eller är runt 120h mer realistiskt?
Som sagt, bara stomme för ytterväggar, råspont o papp på tak samt täta väggar, ingen panel eller isolering...
100 kvm säg att huset då är 12*8 typ och byggnadshöjd 3 m 120kvm yttervägg inkl panel på utsidan ca 140 timmar kanske utan fönster med panel..utan panel runt 60. Yttertaket Lösvirke hmm är takstolarna prefab så tar taket total med råspont å papp kanske 80 timmar. Utan prefab stolar så ja för 10 stolar kan du lätt räkna med 20 timmar minst som påslag. säg då ca 120-140 för ytterväggar och tak beroende på hur myckat fönster osv det är....
 
mr Z skrev:
100 kvm säg att huset då är 12*8 typ och byggnadshöjd 3 m 120kvm yttervägg inkl panel på utsidan ca 140 timmar kanske utan fönster med panel..utan panel runt 60. Yttertaket Lösvirke hmm är takstolarna prefab så tar taket total med råspont å papp kanske 80 timmar.  Utan prefab stolar så ja för 10 stolar kan du lätt räkna med 20 timmar minst som påslag. säg då ca 120-140 för ytterväggar och tak beroende på hur myckat fönster osv det är....
Tack, då är 160h troligen taget i överkant. Visserligen kan det vara snällt gjort då man förhoppningsvis bara får en positiv överaskning på slutnota, eller så är det för att kunna dra benen efter sej en dag men ändå få ut fullt betalt...
Man vet aldrig om man inte gör jobbet själv:)

Fler som kan säga sina åsikter om tidsåtgång?
 
3 snickare i 4-5 dagar (120h)

Om det är platta på mark, färdiga takstolar, råspont, papp, ströläkt, ingen utvändig gips, fönster och dörrar.

Min gissning/ Thrax
 
Nu är det verkligen dags...
Har haft några gubbar ute som kollat lite, idag sa dom att dom iallafall inte skulle klara det under 300timmar om dom skulle bygga takstolarna!

Vi snackar alltså fortfarande om att sätta syll, stående reglar 45x170, hammarband, liggande regel utv. 45x45 och asfaboard på detta. Avväxlingar för 9-11 fönster, två dörrar samt burspråket. På detta spikar dom som sagt takstolarna, tre av dessa ska vara saxtakstolar har vi fått för oss nu, sen spikar dom spont och lägger papp.

Tror jag fick med allt, dvs vattentätt ytterskal.
Om dom nu inte har väldigt låg timpenning låter detta nästan som det kan bli lite väl dyrt tycker jag...

Synd att man själv inte hunnit börja med garageväggarna så man kan uppskatta utifrån hur snabbt man själv bygger dessa för att få en fingervisning om verkligheten...
 
Vi har rest ett hus på 240 kvm i 3 plan. EN snickare + jag som hantlangade byggde stommen på 9 arbetsdagar (7-21). Konstruktionen är lite speciell med bla 8 infällda balkar och många knutar (varav flera ej 90 gradiga), så är konstruktionen enkel ligger det nog lägre.

Förutom det hade vi inne extra spikhjälp för utegips och råspont/papp. Utegipsen tog 2 man ca 2 dagar, taket tog 3 man ca 1 dag.

Fönster och dörrar levereras senare, men snickaren uppskattar det till ca 1 dag för tre man.
 
För oss tog det två arbetsveckor för tre snickare med mig som hantlangare, ca 320 timmar, för  att få allting tätt (stomresning, montering takstolar, råspont, pappning, gipsning, fönster). Vi byggde ett enplanshus om ca 155 kvm.

/Ola ;)

Förresten, vi hade även hunnit isolera väggarna invändigt också.
 
Har bara byggt 24 kvadrat förråd plus 24 carport men den stommen klipte jag upp på fyra dagar ensam.

syllpapp, syll, stående 45X145, liggande 45X45. Jag kör inte med asfa utan parocs vinskyddsduk men jag satte 45 isolering mellan 45x45 ,dukade och läktade på under en dag.

Takstolarna tog då mig betydligt mer än 2 timmar att göra per styck, jag skulle tippa på minst 4.

När de väl var på plats så tog massonite, läkt och plåt lite drygt 2 arbetsdagar för 7X9 meters tak
 
Att fundera på är att köpa färdiga takstolar. Så billigt kan man aldrig ha en byggare att göra dem som man kan få dem färdiga.
De flesta storlekar ligger runt tusenlappen plus moms fritt lev.
 
sville skrev:
Att fundera på är att köpa färdiga takstolar. Så billigt kan man aldrig ha en byggare att göra dem som man kan få dem färdiga.
De flesta storlekar ligger runt tusenlappen plus moms fritt lev.
har haft ute några metkrokar kring detta och fått in någon offert, men det var mer pengar än vi talar om här tyvärr. Har nu parallellt med snickarpriskollen även lämnat iväg ritningar till en takstolsfabrikatör här i närheten som flera i mitt område använt sej av pga att de höll lägst priser, får förhoppningsvis svar därifrån imorgon.

Det är en djungel kring detta med tidsestimeringar och kostnadsberäkningar och att då som lekman bedömma huruvida det verkar stämma eller ej.

Takstolstillverkaren jag var hos igår sade iallafall att det blir lite kämpigare att lösa vår konstruktion då vi ska ha saxtakstolar över en del av huset. Och där kan två av dom till råga på allt inte lasta rakt ner på hammarbandet pga ett burspråk mitt i allt.
Det måste alltså avväxlas åt sidorna och han trodde inte det skulle räcka med att fälla in en 170regel på "högkant" i de stående reglarna/under hammarbandet utan man behövde köra limträbalk där...

Detta gör att man även vill känna att företaget man kommer att anlita verkligen behärskar detta med stombyggande så det inte blir några framtida problem.
 
Hej,

Vi har fått en uppskattning på 600h från våra snickare men i den uppskattningen ingår både panel och tak (vi bygger ett ganska stort hus).

Även vi tittar på takstolar i dagsläget, har du lust att lämna ut namnet på den tillverkare ni tänkt anlita (bygger också i Nynäshamns kommun med en något kämpigare konstruktion)? Att döma av de offerter vi fått in kommer det bli billigare att beställa från annan ort med transport än att anlita den firma i närheten vi talat med.
 
Bondjantan, vart bygger ni?
Den senaste firman som jag nu förhoppningsvis får svar av imorrn är allt i trä som ligger i västerhaninge, vet inte alls hur dom ligger i pris men har fått höra att dom skulle vara billiga. Nu minns jag inte namnet på den firma jag har offert av hemma, kan kolla upp det i kväll. Dom fanns längre härifrån.
 
Hej,

vi bygger i Ekbacken, mot Tungelsta till (var mer exakt bygger ni? Ösmo är ju stort :) *uppvuxen i området*. Vi har också varit i kontakt med Allt i Trä (jättetrevliga) men deras offert var ca 3 ggr högre än den lägsta vi fått in hitintills (trots transportkostnaden).
 
  • Gilla
Rob1000
  • Laddar…
bondjantan skrev:
Hej,

vi bygger i Ekbacken, mot Tungelsta till (var mer exakt bygger ni? Ösmo är ju stort :) *uppvuxen i området*. Vi har också varit i kontakt med Allt i Trä (jättetrevliga) men deras offert var ca 3 ggr högre än den lägsta vi fått in hitintills (trots transportkostnaden).
3ggr högre??? Osch jävlar om man får säga så:)
Vi bygger i Håven heter det, ett nytt område nedanför fjärrvärmeverket som dom byggt precis i böjen mellan maria barkmans och björn barkmans väg. Var en av grannarna där som sa att flera hade köpt takstolar från allti trä pga att dom var billiga? Men då letade dom inte runt så mkt då tror jag... Nåväl, får se imorrn vad han säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.