Har fått in en offert på golvvärme i min totalrenovering.

Det jag ska ha är vattenburen golvvärme på första samt andra plan i min 1½ villa.
Uppskattad area är väl en 90m2. Ska räkna ut den till imorgon.

Priset jag har fått är (deras ord) "komplett golvvärme" 130.000:-
Allt ska ingå då som shuntar, rör, fördelare osv.

Tilläggas ska att det ska köpas in ny panna, samtliga rör ska dras nya till hela huset.
Det finns även källare under större delen av huset som ska värmas upp med element är det tänkt.

Vad säger ni om priset, rimligt? Om jag förstått det rätt är detta endast materialkostnaden, sen tillkommer arbetet, ska höra om det stämmer.

Vad kostade er golvvärme? Finns det någon samlingstråd för priser på golvvärme får det gärna länkas dit, jag hittade ingen.

Slutligen, vad mer bör jag mer ta reda på/fråga om offerten?

Mvh
 
Det beror alldeles på vad som ingår. Du får nog invänta en riktig offert innan du kan få svar. Min golvvärmesats kostade ca 35` till 240m2.
 
Jag tackar för ditt svar!

35.000 för 240m2 är rätt stor skillnad mot priset jag fått. Köpte du det själv eller via VVS-firman?

Finns det fler villiga att dela med sig utav sina erfarenheter?

Mvh
 
Det är stor skillnad, men den är inte jämförbar då varken jag eller du inte jämfört vad som ingår 😉 Jag har inte köpt något alls från rörmokare.
 
Jag har kontaktat vvs-firman och väntar svar.

Under tiden skulle jag uppskatta hemskt mycket om andra kunde dela med sig utav sina erfarenheter, om vi nu säger att det här är priset för endast material för två våningar, dvs spont, shunt, fördelare, rör. Vad mer behövs? Termostat?

Mvh
 
Är det spårade spånskivor med plåtar så är det rätt dyrt.... vändskivorna kostar också rätt mycket /st, billigare att fräsa dom själv
Skivor, plåtar, slang, rörbockstöd, fördelarskåp, fördelare, shunt, termostater (finns el och trådbunden ) ställdon och säkert en hel del mer....
 
Fick svar igen att det är "komplett golvvärme", botten samt övre plan. Inget arbete inkl i det. Alltså endast materialkostnaden, notera att det inte finns några rör som helst i byggnaden men alla rör är som ska dras är poster sidan om.
Jag har inte fått någon spec på vad som egentligen ingår i detta pris för golvvärmen, vilket oroar mig lite.

Vad har du betalt nino, antar att du också har golvvärme?

edit: fel ord
 
Mattiaz skrev:
Det är stor skillnad, men den är inte jämförbar då varken jag eller du inte jämfört vad som ingår 😉 Jag har inte köpt något alls från rörmokare.
Vad fick du för de pengarna samt hur mycket gjorde du själv av jobbet då?
 
Nej jag har bara suttit och letat priser, tycker du ska be om en specad materiallista
Är det ett nybygge eller en renovering
 
Jag gjorde allt jobb själv. Det som ingick var: slang, slanghållare till nedervåningen, plåtar till övervåningen, fördelare, ställdon, termostater, böjstöd, förläggningsritning och fördelarskåp.
 
nino skrev:
Nej jag har bara suttit och letat priser, tycker du ska be om en specad materiallista
Är det ett nybygge eller en renovering
Tack,jag fick en spec tillslut, priserna var rejält saltade och därför har jag tagit in nya offerter och väntar svar från dem.

Mattiaz skrev:
Jag gjorde allt jobb själv. Det som ingick var: slang, slanghållare till nedervåningen, plåtar till övervåningen, fördelare, ställdon, termostater, böjstöd, förläggningsritning och fördelarskåp.
Okej, tack för att du delar med dig av din erfarenhet!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
betalade ca 15' men då för två rum, då gjorde jag en del arbete själv.
ytan var ca 9-10 m2

När ni väl bestämmer för en hantverkare, se till att ha allt noga på papper, vad ingår vad skall göras etc..
tyckte att vi hade en bra kontakt med våran hantverkare och hoppade över detta, men med mycket stora problem efter..

Är inte ännu riktigt klar trots att det gått 3-4 år nu
 
Jag la golvärme i min källare. med 600 m 12 mm slang, fördelare schunt, pump lite kopplingar termostater så slutade kalaset på ca 30000.
Materialet köpte jag på Rinkaby rör.
Kan tillväga att två av mina polare har bra rabatter på Ahlsel, och exakt samma material låg på ca 10000 mer där.
 
ca20m2, Lk minishunt m60, plåtar och 120m slang och plåt. 9000kr
Gjorde allt själv (glesat golv)
Nu klarar den shunten bara 60m2 men som ett exempel:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.