Jag har gått förbi ett intressant parhus i souterräng några gånger där grunden känns spännande.

Det är ett parhus, som ligger på olika nivåer. Det ena "huset" börjar i höjd med mitten av undervåningen på det andra huset. Hus nummer tvås tak ligger således högre upp än hus nummer ett. Trots detta sitter de ihop. Berget lutar från parhuset i två riktningar (syd och öst).

Då det är platta från slutet av 80-talet och souterräng så blir det intressant. Ligger grundmuren på lägre nivå i ena huset än plattan på det andra? Hur skulle det då vara möjligt att dränera om? Huset är byggt på berg, och vad jag har förstått när jag pratat med några så är det berg och sprängsten som är markförhållandena.

Så frågan är, skulle man kunna dränera under en annan fastighets platta, eller har man tyckt förhållandena har varit så bra så dränering av den sidan aldrig ska vara nödvändig? Några tankar från övriga forumet?
 
Om det byggd på berg, behövs ingen dränering.
 
Så enkelt är det tyvärr inte, Matstj.

På vår gata finns souterrängradhus, dessa har stora problem med inträngande vatten från just berget under torra, varma somrar. De ville ha det till att det var den bevattningsanläggning som jag är ansluten till som var boven, eftersom det kom mest vatten när det var torrt, dvs när vi vattnar. Men när vi efter en dom från länsstyrelsen stängde av vattnet under sommaren rann det lika många kubikmeter i dagvattenbrunnen närmast deras källare ändå. Kan äga att dessa kubikmeter var betydligt mer än vad vår pumpanläggning klarar att pumpa upp.

Slutresultatet blev att kommunen fick gräva ur allmänningen bredvid radhuset och sätta djupare brunn (de letade givetvis efter läcka på värkvatten och avlopp, men fann inget), samt att vi fick förbud på att använda bevattningsanläggningen nattetid. Det senare är lite märkligt, så anläggningen först var avstängd en hel sommar utan att läget förbättrades.
 
Anna_H skrev:
Så enkelt är det tyvärr inte, Matstj.

På vår gata finns souterrängradhus, dessa har stora problem med inträngande vatten från just berget under torra, varma somrar. De ville ha det till att det var den bevattningsanläggning som jag är ansluten till som var boven, eftersom det kom mest vatten när det var torrt, dvs när vi vattnar. Men när vi efter en dom från länsstyrelsen stängde av vattnet under sommaren rann det lika många kubikmeter i dagvattenbrunnen närmast deras källare ändå. Kan äga att dessa kubikmeter var betydligt mer än vad vår pumpanläggning klarar att pumpa upp.

Slutresultatet blev att kommunen fick gräva ur allmänningen bredvid radhuset och sätta djupare brunn (de letade givetvis efter läcka på värkvatten och avlopp, men fann inget), samt att vi fick förbud på att använda bevattningsanläggningen nattetid. Det senare är lite märkligt, så anläggningen först var avstängd en hel sommar utan att läget förbättrades.
Hur kan det vara dagvatten om sommaren var torrt ?! Det låter mer om problem med grundvatten. Är det du säker på att radhusen var byggda på berg? De kanske var bygga intill berget så kallade plateu.
 
Läser du hela inlägget, så framgår det att det är grundvatten det handlar om, men jag kunde kanske ha varit tydligare:

Detta grundvatten/källvatten forsade alltså fram så rikligt på grund av den torra sommaren (kyligare, fuktigare jord pressar tillbaka vattnet i berget) att det rann flera kubikmeter i timmen i dagvattenbrunnen intill. Men man ansåg att det var vår bevattninganläggning som var problemet, att två hus ovanför dem vattnade dygnet runt så att det rann in i källaren. När de slutade vattna rann det mer, varvid anläggningen fick stängas ner.
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.