Hej!
Hur såg ett kök ut i ett torp/mindre gård som byggdes runt 1900? Jag tänker framförallt på arbetsbänkar, skåp och hyllor.

I sekelskifteslägenheter i städerna (se tex http://www.skonahem.com/inspiration/Kok-Kok/Koksinspiration-Sekelskifteskok)var det påkostade platsbyggda snickerier, men det känns som att det är lite felplacerat i ett mindre gård/torp. Fanns det över huvud taget väggfast bänkar och skåp med skivor i mindre gårdar eller var det lösa bord/bänkar?

Trakten är Roslagen.

Är ute efter ett funktionellt kök som kan efterlikna vad som möjligen har funnits från början.

Tips mottages tacksamt.
/Jakob
 
det du beskriver finns nog inte................ett kök i ett mindre torp runt 1900 bestod möjligen i att porslinet förvarades i nåt skåp om det fanns något och vatten fick man nog vara lycklig om det fanns något indraget överhuvudtaget.
Ett kök i en större gård kanske hade vatten indraget och en utslagsback utöver ett fåtal skåp.

De "sekelskifteskök" man ser idag var nog få förunnat och bara en romantisk bild av hur det såg ut.
 
Jag var otydlig: Jag menar nog mindre gård i första hand. Att det inte fanns VA är nog givet.
Öpnna vägghyllor förmodar jag. Men de måste ha haft några bänkytor att jobba på. Och skåp för förvaring antar jag...
 
Rent generellt så tror jag man överskattar vad som fanns.................Det man ser idag i tidningar som sekelskifte och lantkök får nog ses som nåt skapat idag av romantiker som sagt. Riktiga kök som man kan kalla kök kom nog först på 40 talet. För det så var det nog väldigt blygsamt.
Ska jag vara ärlig så vill man nog inte ha det lika som då, bättre då att hålla sig till det man tror fanns och då blir det väl som du själv är inne på. Nå plastsbyggda skåp och bänkar i gammal stil.
 
Arbetsytan var det stora köksbordet.
Ett löst diskbänksskåp med zinkplåt uppepå för att sulla med vatten.
Rymligt platsbyggt skafferi och något snickrat skåp (typ tvådelat eller skänk).
 
Jag misstänker också att det var extremt enkelt. Kan jämföra med originalinredningen i vårt 20-tals våning (1922) där man nog får förutsätta att det inte var de fattigaste som bodde.

Där fanns ett platsbyggt skafferi med öppna hyllor av spontade plank. Ett högskåp med liten avställningsyta under för porslin och dylikt (troligtvis). En lite längre enhet som var platsbyggd (ca 2 meter lång) där man nog hade någon typ av vask med vatten. Skåpsdörrar under utan någon direkt inredning. Ytterligare ett liknande skåp fast kortare som stod bredvid gasspisen och var flyttbart d.v.s. ej platsbyggt. Bänkskivorna har säkert varit spontade plank då det låg en modernare diskbänk ovanpå detta när vi tillträdde.

Ang. de kök som visas upp i tidningar o.s.v. så är det rent ut sagt tramsigt enligt mig själv. Det var nog ett fåtal hem förunnat att kunna ha ett sådant kök för över 100 år sedan.
 
Jag håller på med kök i mitt hus från 1909. Ser "fragment" hur det sett ut från början (under skivor och golvmasonit så ser man var skåpen stått, plus att jag har en ritning från 1940 som troligen avspeglar hur det såg ut från början).

I mitt fall verkar det varit ett skafferi med ventil och hopbyggt med detta ett skåp med hyllor. Ett litet hörnskåp. En vedspis och en grundare bänk bredvid spisen.

I vårt fall så är det inte frågan om att rekonstruera det gamla, det skulle inte fungera så bra som kök idag. Snarare att hitta något som i materialval och stil passar så bra som möjligt. Jag tror själv inte på att "gömma" alla moderniteter, så vi kommer inte ha inbyggda/integrerade kyl/frys etc, inte heller har vi utrymme för vedspis. Men vi ska försöka vara materialen trogna och siktar på helträ-inredning, furugolv med fris och ett platsbyggt skafferi. Jag tycker detta alternativ är en bra kompromiss, om man ska leva varje dag i köket. Endel kör ju istället ultramodernt, högblanka släta MDF luckor utan handtag osv. Hade man gott om plats så skulle jag personligen skippat överskåpen till förmån för öppna hyllor och satsat på fler "platsbyggda" skafferier och skåp att förvara det man normalt har i överskåpen i. Tyvärr går ju bara det om man har relativt stort kök, vilket väl ofta inte var fallen på mindre hus eller små gårdar. Att ändra planlösning, öppna upp eller flytta köket tycker jag inte är en bra lösning. Kökets plats var ju ofta i nordöstra hörnet som jag förstått, av en anledning.
 
Ja, fast inredning av den typen som vi tänker på satte man ofta in i samband med att det drogs in vatten och blev då i 40-60-talsstil, med de typiska överfalsade luckorna och rostfri diskbänk. Ett par överskåp kanske men fortfarande mer av förvaringen i stora, helhöga skåp.

Om du vill ha modern funktionalitet är det ett ganska bra alternativ att bygga på den stilen, eftersom den är genuin i miljön och numera lätt att få tag på igen.
Annars kan platsbyggt i fasspont vara ett bra alternativ för underskåp till en diskbänk och ett rejält stort förvaringsskåp. I övrigt komplettera med lösa möbler.
 
Tack för intressanta svar! Jo det öutar mog åt ett mer löst möblemang tror jag.
Jag har en zinkbänkskiva på 40talsskåpen som sitter där idag (och förmodligen kommer tas bort). Kanske ska återanbända till löst diskbänksskåp..

Skulle vara intressant att se bild på sådam lösning, hittar inget..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.