O
Jag är i färd med att lägga nytt golv på ovanvåningen. När jag slet bort det gamla laminatgolvet, samt masonit som de lagt över hela golvet, så inser jag att det var väldigt ojämt.
DSC_0216.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så ser det gamla golvet ut. Med tanke på att det troligtvis aldrig var tänkt att det skulle synas så är det av naturliga skäl inte speciellt vackert lagt. Men det är en del av brädorna som är skeva. De brädor som är skeva är det hela brädlängden.
Hur skall jag få golvet jämnt för att kunna lägga ett parkett golv. Det känns inte lockande att slipa ner varje "rygg" för att få det jämnt. Hur blir det om jag lägger masonit igen på golvet? Eller går det att flytspackla golvet för att få det jämnt?

Hoppas att på lite goda råd!
 
En kombination av att hyvla ner åsarna och handspackla upp svackorna är kanske den enklaste vägen.
 
O
Tja... Inge rolig lösning, men kanske ändå ett måste... Det bygger minst.... Men skulle masonit kunna fungera egentligen? Eller är det risk att det ändå blir för instabilt? Eftersom ojämnheten finns kvar under masoniten samt att masonit inte är speciellt kraftig.
 
Det måste ju självfallet bedömas på plats, men jag har svårt att se att masonit kan klara utjämningen.
Sedan handlar det ju också om acceptansen på svikt..
 
Hur menar du att golvet är skevt. Är det att de enskilda brädorna är något kupiga och att golvet därför består at massor av smala åsar?

Så länge som golvet i sin helhet är plant så gör det inget att de enskilda brädorna bildar små åsar. Vanlig 14mm parkett är godkänd att lägga ovanpå diverse golvvärmelösningar där det blir 20-25mm breda remsor som saknar stöd där själva golvvärmeslangen ligger. Det gör att om det blir 10-20mm smala remsor mellan brädorna som inte får något stöd så är det ok. Det viktiga i det läget är alltså att man lägger parketten tvärs undergolvet annars finns risken att man får en skarv mitt mellan två brädor och då kan det bli svikt.

Jag har också ett undergolv av slätspånt så som du har och jag har lagt parkett på dem utan problem.
 
O
Janus82 skrev:
Hur menar du att golvet är skevt. Är det att de enskilda brädorna är något kupiga och att golvet därför består at massor av smala åsar?

Så länge som golvet i sin helhet är plant så gör det inget att de enskilda brädorna bildar små åsar. Vanlig 14mm parkett är godkänd att lägga ovanpå diverse golvvärmelösningar där det blir 20-25mm breda remsor som saknar stöd där själva golvvärmeslangen ligger. Det gör att om det blir 10-20mm smala remsor mellan brädorna som inte får något stöd så är det ok. Det viktiga i det läget är alltså att man lägger parketten tvärs undergolvet annars finns risken att man får en skarv mitt mellan två brädor och då kan det bli svikt.

Jag har också ett undergolv av slätspånt så som du har och jag har lagt parkett på dem utan problem.
Japp, det är enskilda brädor som är kupiga. Skillnaden på de flesta ställen rör sig runt 3-4mm.

Tack för all hjälp!
 
O
GoForIt skrev:
Det måste ju självfallet bedömas på plats, men jag har svårt att se att masonit kan klara utjämningen.
Sedan handlar det ju också om acceptansen på svikt..
Det var min känsla också att masoniten troligtvis inte skulle klara av att jämna ut helt.
Tja, acceptansen på svikten är det golvet kräver...
 
Jag skulle tro att det inte spelar någon roll alls med den kupigheten. Är det någon enskild bräda som är extremt kupig så kan du ju köpa en billig elhyvel på Biltema och hyvla ner det värsta.
 
Redigerat:
vad hände med masoniten som låg där då? Den har ju uppenbarligen burit det andra golvet? Eller var det nå problem med det hela ?
 
Hur upplevdes laminatgolvet? Det är som sagt svårt att bedöma höjdskillnaderna på fotot men med ett långpass kan man hitta de värsta "uppstickarna" och hyvla ned dem. Läggs parketten vinkelrätt mot undergolvet och med en foam-matta under som tar upp kvarvarande ojämnheter borde det funka.
 
O
Stefan1972 skrev:
vad hände med masoniten som låg där då? Den har ju uppenbarligen burit det andra golvet? Eller var det nå problem med det hela ?
Jag har inte upplevt någon direkt svikt innan.
Jag tog bort masoniten, av 2 anledningar. Dels behövde jag kolla hur undergolvet såg ut, då det finns en vattenskada vid ena väggen. Dels för att min förhoppning var att komma ner lite till, för att det skall passa bättre med de gamla socklarna.
(Vattenskadan, är gammal och helt torr. Det är bara brädan närmast väggen som är mest skadad, men det överlever nog ändå orsaken är åtgärdad)
 
O
PeterStrandberg skrev:
Om det inte är jämnt på det stora hela (mer än en ensam bräda) eller sviktar, hade jag rivit up golvet med kofot och spett. Rev 35m2 med denna metod ganska snabbt.

Sedan såhär:
[länk]
Det låter lite väl jobbigt ;)
Men ibland är det säkerligen det egentligen ända alternativet.
 
O
Om jag väljer att spackla "dalarna" vad för spackel ska jag använda?
 
strunt i spacklet............det blir ju bara onödigt jobb. Om du nu prompt måste ha det slätare än vad det är nu så skulle jag hellre grovslipa det. En riktigt golvslip är väl att föredra men tejpar man för dörrar och sen sätter en grov, mjuk skiva i en vanlig kaprondell så är det ganska lätt att riva av det högsta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.