Hej!
Ska bygga ny sommarstuga och har gjort ritningar.
Vill gärna få synpunkter på det.
Köket är viktigt och en altandörr. Därtill vill vi ha möjlighet att sätta upp extravägg senare för avskilt sovrum.

Vad tycker ni? Hoppas bifogade filen funkar!

/Carinasb

Visa bilaga 168310
 
Måttsättning skulle uppskattas :)

Men rent generellt tycker jag att det var väldigt mycket kök för en liten stuga.
Och en hel långsida utan fönster. Hur är väderstrecken förresten?
Vart går trappan?
 
Microkatten
Jag har lite svårt att tolka ritningen fastän stugan verkar vara väldigt liten. Jag får innermåtten, exkl verandan till ca 3,7x5,6, dvs drygt 20 kvm? Är trappan en stege, den är väldigt kort? Utrymmet framför trappan får jag till 0,5m, känns trångt. Var går man in? Mycket kök (diskmaskin, dubbelvask,...), men lite skåp. Ovanvåning, är det ett sovloft?

Om ev framtida sovrum skall vara bredvid toalett så kanske toalettingång och garderob skall byta plats, annars måste man gå genom sovrummet för att gå till toan?
 
Tack för svar.
Yttermått för stugan är 6 x4 m exkl ett uterum om 9,5 kvm. Det är vad maxmått får vara. En hel vägg utan fönster då det är grannens stuga åt det hållet. Där får inte vara fönster. Altandörren är ett "måste. Därför satte vi garderoberna på andra hållet och för att inte behöva gå ut i det stora allrummet/köket när man precis duschat. Köket är centralt då matlagning är viktigt i familjen. Trappan på ritningen behöver inte vara på det hållet. Det ska vara en enkel spartrappa upp till loftet.
Öppningen mot uterummet är mot söder. Altandörren vid toan är mot öster och har fin morgonsol.
/c
 
Ett L-kök mot badrummet blir lite billigare, då allt vatten och avlopp hamnar tillsammans. Betydligt mer flexibelt att möblera också, plus att fönstret på köksväggen kan göras större.
 
Microkatten
Har ni funderat hur ni skall möblera? Om man vill ha t.ex. ett matbord framme vid fönsterna kan trappen vara i vägen, och kanske skall läggas längre bak?
 
Trappan kan i sista änden bli en enkel loftstege.
 
Men den kökslängden skulle jag flyttat DM och vask så att DM ligger direkt bredvid K/F för att få bättre arbetsyta mellan spis och vask (viktigaste arbetsytan i ett kök generellt). Fönstret får flytta med vasken alternativt ligga kvar i samma läge och i stället hamna över arbetsytan om ni tycker att fasaden måste vara symmetrisk (det tycker inte jag). Jag tycker inte att 800-bredd på vaskskåpet är jätteviktigt i ett så litet hus men gör ni som mitt förslag ovan har ni gott om arbetsyta även med bred vask.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.