Vridmoment defineras som ett parallellt kraftpar med ett avstånd. Om man skall vara noga.
 
Ett kraftpar? Är inte det två lika stora krafter åt olika håll? Det låter som ett specialfall av alla de fall där ett vridmoment kan uppstå. Om jag drar i en spak har vi inget kraftpar.

Noga ska man vara (och för husfridens skull kan jag tänka mig att acceptera din definition så länge vi är överens om att vridmoment inte är en kraft, vilket var min huvudsakliga invändning till Annas pekfinger.).
 
jag tror inte vi behöver driva ämnet till sin spets heller..... med dom fina animeringarna förstår vi ju alla vad ts är ute efter och det räcker väl ?
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Ett kraftpar? Är inte det två lika stora krafter åt olika håll? Det låter som ett specialfall av alla de fall där ett vridmoment kan uppstå. Om jag drar i en spak har vi inget kraftpar.

Noga ska man vara (och för husfridens skull kan jag tänka mig att acceptera din definition så länge vi är överens om att vridmoment inte är en kraft, vilket var min huvudsakliga invändning till Annas pekfinger.).
Jodå, det är ett kraftpar om du friläggar spaken och ritar upp vilka krafter som påverkar den. Men det skall vi inte dividera om här. Momentpunkt är det TS menar.
 
  • Gilla
kristofo och 1 till
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Vridmoment defineras som ett parallellt kraftpar med ett avstånd. Om man skall vara noga.
Skulle du vilja utveckla detta?

Men då skulle vi gå off topic. Och det vill vi ju inte.
 
Redigerat:
Vi behöver en ny tråd!
 
Det kluriga i originalfrågan är att vridningen skall ske i två steg. Vilket kräver att de två axlarna låser den andra i sitt ändläge. Annars kommer båda axlarna vridas samtidigt, alt 'fel' axel vridas först och då blir det inte som TS vill ha det...

Skulle TS kunna tänka sig att modifiera skåpet? Tex genom att kapa bort 'dörrstolpen' och sen montera ihop den bortsågade delen med dörren, och sen montera den 'nya dörren' med gångjärn på skåpet?

Sågar man snyggt skulle det kunna bli en 'osynlig' modifiering...
 
Ett sätt att lösa det är med sk "trunions". (vad nu det heter på svenska...) Lite kort beskrivet är det krökta skenor som gör att rotationspunkten ligger utanför själva beslaget. Det skulle funka om du kan hitta en rotationspunkt som skulle fungera och sedan ta ut radien från denna. Garanterat kommer du inte att hitta ett i någon butik utan det blir till att tillverka själv eller få det tillverkat, så det kanske finns enklare vägar att gå.
 
Löste du ditt problem tillslut med gångjärnen? Sitter med exakt samma problem då jag har ett linneskåp med dörrar som öppnar sig för lite.
 
Uppdatering: På två år har jag inte ordnat detta, utan helt sonika gjort dörrarna löstagbara så att jag lyfter ned dem varje gång jag vill ha skåpet vidöppet.

mexitegel mexitegel skrev:
Ingen aning om vilka gångjärn som kan tänkas passa, men jag är väldigt imponerad av dina animerade skisser, vilket program använder du för att göra dem? :)
Tack. Det är enkla flash-animationer (Adobe).
Kilensnickare Kilensnickare skrev:
Det kluriga i originalfrågan är att vridningen skall ske i två steg. Vilket kräver att de två axlarna låser den andra i sitt ändläge. Annars kommer båda axlarna vridas samtidigt, alt 'fel' axel vridas först och då blir det inte som TS vill ha det...

Skulle TS kunna tänka sig att modifiera skåpet? Tex genom att kapa bort 'dörrstolpen' och sen montera ihop den bortsågade delen med dörren, och sen montera den 'nya dörren' med gångjärn på skåpet?

Sågar man snyggt skulle det kunna bli en 'osynlig' modifiering...
Det skulle jag absolut kunna tänka mig och det har jag gjort delvis. Jag tror dock inte att jag är skicklig nog för att kunna få det snyggt, så risken är att jag bara förstör det.

Glennn Glennn skrev:
Löste du ditt problem tillslut med gångjärnen? Sitter med exakt samma problem då jag har ett linneskåp med dörrar som öppnar sig för lite.
Tyvärr är detta olöst ännu, jag har inte vågat/haft tid att göra några större ingrepp. Men lycka till och återrapportera gärna hur det går för dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.