In med avfuktare och riv runt lite i spånen var så det vädras och kommer luft i det.
 
Stefan1972 skrev:
det där med mögel kan man ju diskutera i evigheter..............en del är rabita och en del har sunt förnuft och alla resonerar vi olika. Mögelsporer kan man hitta i precis allting om man letar tillräckligt länge.
Absolut och jag är inte rädd för mögel mer än att korsa vägen, men ditt inlägg ovan menade på att det inte skulle bli mögelpåväxt om man bara lät detta vara, vilket är fel. Vi har mögel överallt i våra hem t.ex. i blomkrukor som är fulla av diverse sporer.

Det finns inga direkta forskningsresultat som visar på att mögel är farligt, men det finns mer praktiska undersökningar som menar att många kan vara känsliga mot detta. Det finns sedan absoluta fakta som visar att sjukdomsfall såsom astma och liknande ökar i direkt proportion med luftväxlingen i huset. Dålig luftväxling hänger ofta ihop med hög fuktighet inomhus och därmed ökade risker för mögelpåväxt.
 
nä men man kan ju samtidigt inte säga att det möglar om man inte gör det enligt regelboken heller. Isåfall kan ju allt mögla oavsett reparation eller inte.
Det är nog lika stor sannolikhet att det möglar i sånt där spån (i det här fallet) som att det möglar i ett nybyggt hus som är byggt enligt regelverket. För även det händer ju fast det är korrekt byggt.
Så i slutändan är allting bara en fis i rymden iallafall. Därav min åsikt att trä torkar om det inte fortsätter att vara blött under lång tid. Och trä torkar som sagt just av den anledningen att det inte är en massa plastskikt i vägen i gamla hus.
 
Stefan1972 skrev:
nä men man kan ju samtidigt inte säga att det möglar om man inte gör det enligt regelboken heller. Isåfall kan ju allt mögla oavsett reparation eller inte.
Det är nog lika stor sannolikhet att det möglar i sånt där spån (i det här fallet) som att det möglar i ett nybyggt hus som är byggt enligt regelverket. För även det händer ju fast det är korrekt byggt.
Så i slutändan är allting bara en fis i rymden iallafall. Därav min åsikt att trä torkar om det inte fortsätter att vara blött under lång tid. Och trä torkar som sagt just av den anledningen att det inte är en massa plastskikt i vägen i gamla hus.
Fast den stora skillnaden är ju att här är en uppenbar skada. Stora mängder vatten har läckt ut i golvet, spånet är blött och kommer därmed mögla om man stänger in fukten. Du kan ju inte jämföra en skada i ett gammalt hus med en normalkonstruktion i ett nytt hus.

Alla hus kan ju få skador, även "korrekt" byggda sådana.

"Därav min åsikt att trä torkar om det inte fortsätter att vara blött under lång tid." - Det är väl uppenbart eller? Slutar det vara blött så är det torrt. Det betyder dock inte att det torkar bara för man slutar tillföra vatten, åtminstone inte tillräckligt snabbt för att undvika påväxt.

Anledningen att gamla hus inte har täta ytterväggar beror på att ventilationen ofta är uppbyggd kring otätheter och skulle man då täta väggarna så får man ingen ventilation om man inte byter till ett fläktstyrt system. Ytterligare en anledning är för att väggarna är dåligt isolerade och därmed varma längre ut, vilket gör att fukt som tillförs inifrån torkar ut snabbare.

Ett modernt hus behöver inte otätheter då de har fläktstyrd ventilation eller åtminstone frånluft och sedan spaltventiler i väggarna och man vill kunna kontrollera mängden ventilation. Eftersom väggarna är välisolerade är de kallare och behöver plast för att förhindra kondens av fuktig luft som kommer inifrån och vill ut.

Ett gammalt hus med självdrag har ju bra drag i ventilationen på vintern vilket kostar i extra uppvärmning och sedan 0 ventilation på sommaren, då temperaturdifferens saknas mellan inne och ute.


Därmed kan man inte jämföra nya och gamla hus och mena på att det är plastens fel att det blir skador. Problemen uppkommer ofta när man bygger om gamla hus utan att ta hänsyn till att man förändrar temodynamiska förutsättningar.
 
var får du det ifrån att man stänger in fukten? Gamla hus har inga diffusionsspärrar och upphör läckaget så torkar spånet alldeles av sig själv av just de normala fuktvandringarna som som ändå finns där.
Jag ska inte påstå att jag är nån byggnadsingenjör så jag har sett hundratals olika fall men lite har jag sett iallafall och jag har även åtgärdat gamla läckage i mitt eget hus från 1900 men jag har då inte sett nåt konstigt i det spån jag har flyttat på och arbetat med iallafall. De läckage som har varit under lång tid har såklart orsakat skada men det är ju en sak. En elementgren brast en vinter så det forsade ut väldeliga mängder vatten och ja mitt i vintern gör man inget annat än pluggar och fyller på men flera år efteråt revs golven upp av andra anledningar men det finns inga som helst spår av att det varit genomblött och inga synliga spår av mögel heller.
 
Jag har också haft några vattenskador det är min erfarenhet. Den senaste gången hade grannens diskmaskin läckt i ca 10 månaden. Där fanns det svartmögel i väggar och regelkonstruktioner. Gipsskivor blir porösare och pappen får svartmögel av fukten (råttor och möss kan lättare gräva sig in). Även reglar som blir fuktiga och har tillräcklig värme får svartmögel. Vilken sort det är vet jag inte. Saneringsfirmor tar bort det de kan som är angripet och fuktigt. Gipsskivor kapas längs med golvet 30 cm och uppåt till dit fukten har nått på gipsskivan. Sedan får det torka 2-5 veckor beroende på hur fuktigt det har varit. När fuktnivån har nått till rätt nivå får man bygga upp igen. Kan man inte komma åt allt som är angripet kan man köpa medel som sprutas på möglet som ska förhindra ytterligare påväxt. Gör firma det ger de 5 års garanti. Det fick jag finna mig i då regelkonstruktionen var för grannens trappa men gillade det inte.

Visst kan du låta spånen torka. Lättast är att bre ut det men vad kostar nytt? Likaså med gipsskivorna. Det finns reperationsskivor på 6 mm som man kan sätta på väggar. Den delen brukar inte försäkringsbolag gå med på utan det ska repareras och spacklas istället. Det som kan vara värt är att försöka få taket att torka så du slipper att sätta upp ett nytt eller spruta på medel om du har tendens till mögel i taket på den sidan som inte syns. Du verkar liberal till mögel men alla är inte det och forskning säger något annat. Sedan har du ett äldre hus som torkar bättre om du inte har satt dit plastskydd. Men jag håller mig till högst mögelost.;)
 
Redigerat:
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
Stefan1972 skrev:
var får du det ifrån att man stänger in fukten? Gamla hus har inga diffusionsspärrar och upphör läckaget så torkar spånet alldeles av sig själv av just de normala fuktvandringarna som som ändå finns där.
Där finns ju olika grader av fuktmotstånd. Låter du spånet ligga kvar mellan ett undertak med spacklade skarvar och ett spontat plankgolv ovan så är ju detta tätare än om spånet hade legat öppet i rummet. Tätt är ju inte av eller på, det är relativt.
 
ja fast nu handlade det ju om ts olägenhet där det läckt ut lite vatten under en ombyggnation. Det är ju ändå lite skillnad mot ett läckage som pågått under lång tid. Då kan det mögla och se allmänt illa ut och det inser jag också. Har aldrig påstått att man kan åtgärda vad som helst genom att bara låta det torka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.