Har köpt ett 60-tals hus och vi totalrenoverar detta. Jag skall isolera vinden så fort mitt ventilationssystem är installerat. Jag har dock en fråga gällande isolering och luftning.

När vi köpte fick vi en överlåtelsebesiktning av säljaren och vi gjorde en egne oxå. Dessa säger lite olika.


Iakttagelser
Luftning i takfot samt ventil i gavelspets saknas enligt undertecknads bedömning, åtgärd rekommenderas. Mögelpåväxter på yttertakets insida tyder på kondens (troligtvis pågående) vilket kan vara orsakat av bristfällig ångspärr och/eller bristfälligt fungerande bostadsventilation.

Fortsatt teknisk utredning
Mögelpåväxter på yttertakets insida tyder på kondens. Rekommenderar att man undersöker orsak och omfattning avseende noterade skador i vind- och takkonstruktioner.


Medans den andra besiktningsmannen sa att det räcker med luftning i gavlarna. Jag var inne på att sätta luftspalt i takfoten innan jag isolerar vinden. Men behöver man luftspalt om man inte skall ha luftning i takfot.

Och vad hade ni gjort. Luftning i både takfot och gavel?
 
Vad menar du med "isolera vinden"? Tilläggsisolera bjälklaget eller isolera yttertaket? Om du ska isolera yttertaket så bör du förstås ha luftspalt och luftning i takfoten. Då är det inte aktuellt med gavelventiler (annat än möjligen in till vinden om det ska vara bostadsutrymme).

Om du ska tilläggsisolera bjälklaget så kan du ha luftning i takfoten eller gavlarna eller både och, vilket är vanligt. Tänk på att tilläggsisolering försämrar miljön på vinden ännu mer så det är viktigt att både ha bra ventilation och undvika att fukt tränger upp från bostaden. Notera också att bra ventilation inte nödvändigtvis är detsamma som mycket ventilation, det är ofta en svår balans.
 
Tack för ditt svar. Och ursäkta att jag var otydlig. Det handlar om att isolera bjälklaget. Så vinden kommer fortsatt vara en kallvind. Nästa vecka monteras FTX aggregat vilket kommer förbättre bostadens ventilation.Det kommer väl oxå avhjälpa en del av problemet.Men när rören är dragna så skall jag spruta isolering och jag har fått rekommenderat att stanna vid 300mm. När FTX dras in så monteras galler i båda gavlarna.

Så frågan är väl om man skall monter luftspalt innan man sprutar isoleringen. Det är ganska trångt så om man inte behöver i takfoten så slipper man gärna. Som du skriver så är inte mer ventilation alltids bättre och det var väl lite så den ena besiktningsmannen uttryckte sig.

Tidigare vad det paneltak direkt på råsponten. Jag rev ner panelen i alla rum och har gipsat alla tak. Jag hadde en konstruktör hemma och frågade just om jag skulle montera ny ångspärr i alla rum men han avrådde från det. Så jag har bara satt plast i köket och sedan i vinkeln mellan tak och vägg för att undvika drag som kunde komma där mellan. I badrummet är det målat med badrumsfärg och spärr. Inte helt lätt och olika besiktningsmän och konstruktörer har sagt olika. "Man skall inte ändra en fungerande konstruktion", men det är ju det man gör om man som jag bytt värmesystem, sätter in FTX, gipsar tak och väggar osv.
 
Är det helt tätt för nuvarande i takfoten mellan vinden och utsidan?

Om det finns en luftspalt, vilket var det vanligaste utförandet förr i tiden, så bör du ha en luftspalt = avskilja lösullen från taksponten.
Annars riskerar du att lösullen flyttar sig när det är stark vind ute, som trycker in på vinden.
 
Just nu är där inga hål alls. Och bara ett fönster öppet. Men inom några dagar så börjar montering av FTX och när de skall montera takhuv och tilluft i fasad så får de ta hål för galler på vars en sida.

Som du säger så gör luftspalten att luften tar sig upp förbi isoleringen utan att det yr runt. Men det är väl mer om man inte behöver luftspalt och där inte är några hål. Kan lösullen ligga mot yttertaket och mot råsponten utan problem?
 
Man brukar sätta pappskivor som skapar en luftspalt mellan råsponten och isoleringen nere vid takfoten. Googla på "vindavledare". Då ligger inte lösullen direkt mot råsponten och det är mindre risk att den flyttar sig av vinddrag.

Det viktigaste för att få fuktfritt på vinden är nog att du har en ordentlig ångspärr i bjälklaget.
 
f91jsw skrev:
Man brukar sätta pappskivor som skapar en luftspalt mellan råsponten och isoleringen .
Tja, det finns många varianter på detta, om pappskivor är vanligare än annat skulle jag inte sätta min sista 100-lapp på.
Pappskivor vore det sista jag skulle montera, om man har oturen att få lite fukt på dessa så är det inte så värst bra.

Det finns speciella veckade skivor i cellplast och så att inte förglömma det klassiska ; läkt i lämplig tjocklek som sedan masonitskivor monteras på dessa.
 
Är snickare i grunden även om jag inte jobbar som det idag. Jag byggde alltid luftspalt av läkt och masonit. Å andra sidan fanns det nog inte färdiga lösningar på den tiden.

Jag tittade på utsidan av huset idag och värt att nämna är att teglet går ända upp mot råspånten så där är inga hål alls upp idag. Så någon luft som kommer blåsa runt isolering kommer inte hända. Frågan är dock om man skall ta hål. Jag kan ju knacka ut stötfogarna och få lite luft den vägen. Alternativ om jag inte behöver ta luft denna vägen så är väl frågan om man kan isolera hela vägen ut eller man ändå skall sätta luftspalt.

Luftspaltens syfte är väl att ha en fri spalt för luften att passera och att isoleringen inte skall blåsa runt. Det har väl inget med att man vill hålla isoleringen borta från råspånten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.