Ja, vad ska jag kalla denna tråd… Jag har under flera år dagligen följt olika delar av Byggahus; forum, blogginlägg och artiklar och därigenom samlat inspiration till husbygge, tekniklösningar, trädgårdsplanering, möbelsnickeri och mycket annat… Jag har ett nästintill sjukligt intresse för att bygga hus och till viss del renovera - min fru är rätt trött på mig… Hoppas kunna få utlopp för min “sjukdom” här på BH… :)

Sommaren 2015 lämnade vi Sverige bakom oss och bor numera i USA - södern, Atlanta, Georgia, för att vara lite mer precis...

Från att ha bott såhär:

1619499_10153370360575283_2966429453138246279_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

10906420_10153370360875283_8291134648556505642_n.jpg

Till att bo såhär:

IMG_0276.jpg
IMG_0025.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Snabbfakta/bakgrundsinformation;

2010-2011 byggde vi nytt hus i Mälardalen (finns ett inlägg om det här bl.a. https://www.byggahus.se/forum/hemma-hos/163700-intressanta-hus-nybyggnation-modernt-60-tal.html)
Våren 2015 sålde vi huset i Sverige
Juni 2015 flyttade vi till Atlanta, USA
Här i Atlanta bor vi en lägenhet på ca 110 kvm byggt ca 1997, heltäckningmatta, mörka träiga köksluckor, tunna fönster, takfläktar i alla rum (riktigt snyggt...) är några av de nya features vi numera lever med.

Sedan en tid tillbaka har jag börjat samla på mig inspiration till nästa bygge - planen är att bygga nytt när vi återvänder till Sverige någongång under 2017 (om vi kommer hem :) - ska bara hitta en tomt och en massa pengar :)

Min tanke med tråden är att samla information / inspiration / ideèr / tips kring byggande i USA och Sverige, tekniklösningar (inomhus och utomhus), arkitektur, trädgårdsanläggning, planering av tomt, inredning a la USA vs a la Sverige, smarta huslösningar, mindre smarta huslösningar, leva i USA vs Sverige.

Jag har inte riktigt räknat ut hur jag ska dela med mig detta på ett strukturerat sätt än, men det kanske löser sig vart efter :)


Först ut är teknik inomhus….

I huset vi byggde 2010-2011 så hade vi högtalare integrerat med Sonos utomhus och inomhus vilket vi (jag) var väldigt nöjda med. Vi hade även Elko Living System som smart hemlösning för all el. Inget fel egentligen på Elko men vi använda inte funktionerna fullt ut - blev “bara” ett dyrt sätt att tända och släcka lampor via, iofs, snygga tryckknappar. För nästa bygge är jag inte säker på hur jag vill göra. Troligtvis kommer vi landa i någon sorts hybrid där vi på utvalda delar av huset installerar någon sorts smart hem lösning (Z-wave/Fibaro etc etc). Jag vill även vänta och hur HomeKit (och ja, jag är helt Apple-frälst) utvecklar sig framöver…

I USA är en normalstor vill VÄLDIGT stor jämfört med Sverige, vilket skapar svårigheter att t.ex. kommunicera till barnen när det är dags för mat/fika/göromål etc… Jag har börjat fundera på om jag inte ska ha ett intercom system i vårt nya hus i Sverige. Jag har hittat ett som går att köpa i staterna till ett relativt överkomligt pris och som går att installera i Sverige (tror jag):

http://www.home-technology-store.com/intercom/1G-F7593WH-KIT.aspx

Det trevliga med ovan är att det går att installera med en ringklocksmodul. Ungarna kommer aldrig kunna “missa” att kompisarna ringer på när de sitter som klistrade framför TV-spel/Ipad/film :) När jag växte upp hade min bästa kompis just ett intercom-system installerat (i ett vanligt 1,5 halvplanshus) - riktigt fräckt!

Har ni några tips / kommentarer kring att installera ett intercom-system i Sverige?!
 
  • Gilla
ChristinaH och 1 till
  • Laddar…
Kul tråd! :)

Jag har också problem med att få kontakt med barnen när det är dags för mat. De sitter på övervåningen med hörlurar på sig och hör inte när jag kallar på dem. Intercomsystem som är lätt att installera i ett gammalt hus har jag efterfrågat länge. Just nu ringer jag på telefonen som de oftast har avstängd. Provar med Skype men då sätter de sig på Stör ej och få inte mina meddelanden. Det ska vara något som verkligen får dem att komma när man säger till dem. Du har möjligen inte sett något sådant när du efterforskat?
 
  • Gilla
magnusos och 1 till
  • Laddar…
Har haft exakt samma problem i helt vanliga svenska 1,5-plansvillan från 1957! Min första tanke gick till snabbtelefonerna, som fanns på vartenda kontor när jag växte upp - men si, de finns inte längre att köpa för pengar, vad jag kan se. Så alla tips är klart välkomna!

Just nu använder vi mobilerna och det känns lite konstigt för en gamling som jag som växte upp f. I. (före Internet)...
 
Marlen Eskilsson skrev:
Kul tråd! :)

Jag har också problem med att få kontakt med barnen när det är dags för mat. De sitter på övervåningen med hörlurar på sig och hör inte när jag kallar på dem. Intercomsystem som är lätt att installera i ett gammalt hus har jag efterfrågat länge. Just nu ringer jag på telefonen som de oftast har avstängd. Provar med Skype men då sätter de sig på Stör ej och få inte mina meddelanden. Det ska vara något som verkligen får dem att komma när man säger till dem. Du har möjligen inte sett något sådant när du efterforskat?
Jag har en bekant som har samma problem. Han rycker nätverkskabeln, sen tar det inte två minuter innan familjen är samlad i köket.
 
  • Gilla
Storstadsbo och 10 till
  • Laddar…
Jag har stängt av routern (drar ut strömsladden) några gånger men det är ingen bra lösning. Arbete kan ju gå förlorat. Att bli utslängd abrupt är inte snällt.
 
harry73
Vi har en liten messingklocka som vi ringer i när det är matdags. Man kan ropa dom hundra gånger utan att de kommer, men ringer man i klockan är de nere innan man hinner lägga tillbaka den. Funkar också utomhus :)
 
  • Gilla
magnusos och 1 till
  • Laddar…
Intercomsystemet som du länkar till har vi installerat i vårt hus sedan 8 år tillbaka. Fungerar utmärkt och vi använder det flera gånger per dag. Inte ett problem efter installation. Viktigt dock att man använder en strömadapter från OnQ. Jag försökte först med en köpt i Sverige, men fick då ett surr/brum i systemet.

Jag beställde samtidigt amerikanska "dosor" för installation så kallande 3-gang och 2-gang j-box. Gjorde installation väldigt enkelt, men det bygger på mer eller mindre öppna väggar, dvs systemet är svårt att installera snyggt i efterhand. Jag beställde allt från https://www.smarthome.com/
 
  • Gilla
magnusos
  • Laddar…
I teorin kan jag använda IP-telefonin i huset för att ringa upp till barnens rum. I praktiken tycker jag det är trevligare att traska upp för trappan, knacka på dörren och hälsa att det är mat ;)
 
  • Gilla
Sjöbban och 1 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
Vi har en liten messingklocka som vi ringer i när det är matdags. Man kan ropa dom hundra gånger utan att de kommer, men ringer man i klockan är de nere innan man hinner lägga tillbaka den. Funkar också utomhus :)
Det hade vi ocksa nar jag var ung - var dock valdigt sugen pa kompisens losning redan da... :)
 
patrik skrev:
Intercomsystemet som du länkar till har vi installerat i vårt hus sedan 8 år tillbaka. Fungerar utmärkt och vi använder det flera gånger per dag. Inte ett problem efter installation. Viktigt dock att man använder en strömadapter från OnQ. Jag försökte först med en köpt i Sverige, men fick då ett surr/brum i systemet.

Jag beställde samtidigt amerikanska "dosor" för installation så kallande 3-gang och 2-gang j-box. Gjorde installation väldigt enkelt, men det bygger på mer eller mindre öppna väggar, dvs systemet är svårt att installera snyggt i efterhand. Jag beställde allt från [länk]
De jag lankade ar ju av market Legrand, vilket finns representerat i Sverige... Du forsokte aldrig fa tag i prylarna lokalt?
 
Hej Magnusos,

ska bli kul att följa denna tråden.

Jag bor själv i Tyskland och något jag märkt hur mycket svenskar och tyskar skiljer sig åt när det kommer till bostäder. Inte minst byggpriser. Även om jag aldrig tänker flytta tillbaks till Sverige så försöker jag tänka på vad vi svenskar gör bättre / sämre.

Vi (jag) är i planeringsstadiet på vårt första hus här och jag kan, utan större problem, bygga ett lösvirkeshus i betong med tegelfasad och hög standard för under 20 000 SEK/m2. Jag tänker projektleda själv och räknar med 15 000 kr/m2 - och det är ingen glädjekalkyl.

Kan som exempel nämna att NCC Tyskland säljer radhus i betong, äganderätt, i Berlin för 2300 EUR/m2. Har en kompis som jobbar där och det är betydligt högre standard än en NCC-byggd lägenhet i Göteborg för 60 000 kr/m2.


Apropå detta; Vet du vad byggpriserna ligger på i USA/Atlanta? Om du jämför med ovan exempel.

Vad kostar en hantverkare i timmen? Tysklandsexempel: Fick ta hit en rörmokare en lördag på jour. Han var här ungefär en timme och det kostade tutti 32 eur. Det hade lätt kostat 1500 i Sverige.

Jag är grymt nyfiken på hantverkar- och byggpriser i olika delar av (väst) världen så jag måste passa på att fråga.
 
magnusos skrev:
...
Sommaren 2015 lämnade vi Sverige bakom oss och bor numera i USA - södern, Atlanta, Georgia, för att vara lite mer precis...
Hej Magnus, kul med en hälsning från over there!

Har landat i Atlanta många gånger, på väg till South Carolina och Florida.
Det lär vara USAs största utrikes-flygplats, med 7 enorma terminaler och underjordisk automatisk förarlös tunnelbana mellan terminalerna.

Nåväl, detta blir helt off topic,
men när man flyger från London/Heathrow till Atlanta så ser man först New Foundland när man kommit över Atlanten. Och man tror att man snart är framme, men då är halva resan kvar. Hela vägen tar ca 10 timmar.

Nåväl, jag vet inget om intercom, men undrar om du inte kunde lära oss ett och annat i stället för tvärt om.
Det Svenska byggandet ser jag som mycket gammaldags, och vi behöver säkert en del friska fläktar utifrån.


PS
Hur kom det sig att du hamnade i Atlanta, och vad gör du/ni där?
 
Redigerat:
BerlinCalling skrev:
Apropå detta; Vet du vad byggpriserna ligger på i USA/Atlanta? Om du jämför med ovan exempel.

Vad kostar en hantverkare i timmen? Tysklandsexempel: Fick ta hit en rörmokare en lördag på jour. Han var här ungefär en timme och det kostade tutti 32 eur. Det hade lätt kostat 1500 i Sverige.

Jag är grymt nyfiken på hantverkar- och byggpriser i olika delar av (väst) världen så jag måste passa på att fråga.
Kul att du gillar tråden!

Jag vet inte om jag har några exakta siffor på vad en hantverkare kostar här… Genom att ha tittat på MÅNGA avsnitt av diverse “renovera-byggaom-bygganytt-flippåflopp” program på http://www.hgtv.com/ så kan jag konstatera att kostnaden för att anlita hantverkare är mycket lägre här. På det kan du även lägga att byggstandarden är annan, oftast krävs t.ex. inte lika tunga konstruktioner (pga ingen snö, mildare väder osv). Oftast, men inte alltid, är hantverkarna av sydamerikanskt ursprung - jag låter det vara osagt huruvida detta driver upp eller ner kostnaden per hantverkartimme. Minimilönen i USA är LÅG!

Att “flippa” fastigheter (enfamiljshus) verkar vara en mycket lukrativ verksamhet (för de med rätt kompetens, kontakter och riskvilja). Det är inte ovanligt med en vinst på 80-90 000 USD bara efter 2 veckors renovering och därefter försäljning…

Jag har planerat att fota lite byggen här i närheten för att få lite referenser - det byggs utomordentligt mycket här just nu… En sak som jag är sugen på att ta reda på mer kring är byggstandarden för isolering i väggar och tak samt för fönster. Här i Georgia blir det sällan kallt a la svensk vinter, men vi hade -7 C för några veckor sedan (nattetid). I lägenheten som vi bor i så har vi englasfönster - läcker en hel del värme på vintern. Nu kanske inte vintern är ett stort problem här… Värre är det med sommaren. Första veckorna vi var på plats hade vi 110 F ca + 38 C… Elräkningen dubbleras under sommarhalvåret pga användandet av ACn (som dubblerar som värmekälla på vinterhalvåret, ganska standard).

Hittills så jag inte sätt ett nybyggt hus byggt i sten eller betong - borde vara optimalt här kan jag tycka! Gissningsvis så blir ett sådant typ av hus mycket dyrare vilket minskar marginalen för byggherrarna.

Min bild av USA är att alla serviceyrken levererar mycket högre kvalite jämfört med Sverige (och andra länder för den delen). Kvalité kanske inte är rätt ord egentligen, det jag menar är nog mer rätt benämt som servicegrad... Mest tydligt är detta vid restaurangbesök främst drivet utifrån drickskulturen...

Oj, det blev ett långt inlägg :)
 
KnockOnWood skrev:
Nåväl, jag vet inget om intercom, men undrar om du inte kunde lära oss ett och annat i stället för tvärt om.
Det Svenska byggandet ser jag som mycket gammaldags, och vi behöver säkert en del friska fläktar utifrån.


PS
Hur kom det sig att du hamnade i Atlanta, och vad gör du/ni där?
Det enda jag kan komma på just som jag gillar med hur man bygger här är en suite sovrum/badrum... Likaså en riktig garderob - behöver inte nödvändigtvis vara en gigantiskt walk in closet, en litet utrymme platsbyggd med en riktigt dörr och hyllor a la Elfa...

Gällande sättet att bygga så behöver jag återkomma... Behöver göra mer research :)

Svaret på ditt PS är rätt enkelt :) Har fått möjligheten att göra en intern transfer inom företaget jag jobbar och har ett 2 + 1 års kontrakt här borta. Hade egentligen bara ett kriterium för val av stad - det ska vara MYCKET varmare än i Sverige :D:D Toppade 38 grader i somras... Riktigt skönt - vi har pool på området (var också ett måste inför flytten).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.