Hej!

Ska försöka ge en så tydlig beskrivning av vårat tak som möjligt och även över problemet jag upplever.

Det är som så att på vårat radhus har vi bara 2 takstolar totalt. Huset är ca 9m brett och mellan husen är det stenväggar där allt vilar uppe på dessa, så det fyller en sorts takstolsfunktion.

Då det är så få takstolar så är istället hela taket avväxlat. Dessa avväxlingar sitter med ca 1m avstånd från varandra.

Sen har man valt att lägga råsponten lodrätt på taket och inte vågrätt som man vanligtvis ser.

Förra ägaren har tilläggsisolerat kattvinden, en isolering jag varit tveksam till hela tiden då det inte funnits någon synligt ångspärr. Så jag rev lite i det igår och såg att det inte heller fanns någon luftspalt.


Nu undrar jag, hur tusan ska jag kunna fixa det? I o med att det ligger avväxlingar hela vägen så kan jag ju inte bara smacka upp masonit hur som helst för det kommer ju ta stopp stup i kvarten då det kommer en fet balk i vägen?


Har ni några tips? :) Ska ta och ta lite bilder så fort det blir lite ljusare ute :)

MVH Jimmy
 
Det finns ju lösningar utan luftspalt, vet dock inte hur dessa fungerar med råspont? Med det innebär i så fall att använda cellulosaisolering och en invändig ångbroms, typ isolering vario eller halotex d50.

Jag uppfattar det som en antagligen bra lösning, men som det inte finns så mycket beprövad kunskap om. En stor riskfaktor i sådana konstruktioner är att bli av med initial byggfukt, men det borde ju vara mindre problem i ett gammalt tak.
 
IMG_20160208_083228.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20160208_083313.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20160208_083347.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150709_104707.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas det där ger en uppfattning om hur det är uppbyggt.

Ja cellplast hade man nog kunnat använda fast jag får ju fortfarande ingen luftspalt? :\

Frågan är om man ska gå tillbaka till oisolerad kattvind och bara isolera golv/väggar som ligger an mot vinden?
 
Cellplast?! Det är inte samma som cellulosa, snarare tvärt om. Cellulosa är hygroskopiskt, dvs tar upp och lagrar fukt ur luften, kan därför fungera som en fuktbuffert, och hjälper i vissa lösningar. Läs tex ekofibers konstruktionslösningar. Sen är väl en generell regel att destu tjockare isolering destu mer potentiella problem.

Men förhoppningsvis finns det andra som kan väga in, jag är teoretiker snarare än praktiker! :)
 
vad är syftet egentligen? är det för att du är rädd för problem du vill bygga om eller ska du göra bostad av vinden?

Som jag ser det så är det jättetorrt och fint och ska du inte bygga om däruppe så hade du ju bara kunnat låta det vara?
 
Varför ska du göra en massa onödigt jobb? Det där ser ju inte fuktskadat ut, kan du inte låta det vara som det är?
 
Läste fel, såg inte att det stod cellulosa :)

Anledningen är som ni skriver att det ska byggas om, skulle nog skrivit ut det. Då vi idag bara har en korridor mellan sovrummen och en kattvind där maxhöjden är 175 cm och lägsta ca 30cm så tänkte vi bredda korridoren 1-1.5m för att kunna utnyttja det som allrum och i samma veva fälla in några takfönster.

Därför har jag tänkt tanken på att göra om isoleringen då det varesig finns luftspalt eller ångspärr. Vill ju inte bygga in en isolering som kan skapa problem sen när den är svårtillgänglig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.