Hej
Är det någon som har åsikter eller rent av har använt markskruv till friggebod eller 25m2 Attefallshus?
Skruven jag tänker på heter Balkskruv och har monteringsbredd på 95mm och längd 1200mm (slutagrav.se).
Enligt dem själva räcker det med 12 skruv till 6 x 4 m bjälklag. Dimensionerna 45x220 mm i golv-/takbjälkar och 45x120 mm reglar.

Det jag också är nyfiken på är hur markarbetet för övrigt skulle behöva göras. Hur klarar skuvarna tjäle?


Någon med erfarenhet?
 
  • balkskruv.png
Bra skit, men dyrt jämfört med plintar man geäver själv. Tjälskjuter inte som jag förstår det.
 
Hade sådana till min altan, gjorde inget markarbete förutom markduk så ogräs inte tar sig upp.
Tjälen har inte påverkat de alls.

Visst kostar de lite mer men man spar mycket tid med de.
 
Tack för svaren!
Har letat runt lite och hittar nästan inga referenser där de använts till Attefallshus, dom nämner inte heller det på hemsidan så jag kör nog på en klassisk plintgrund! Så kan jag testa på skruvarna till mindre grejer.
 
Inte så vanligt i Sverige ännu men jag skulle nog själv välja skruvplint om jag skulle bygga en friggebod. I andra länder bygger de ju hus på skruvplintar.

Googla lite på build house on screw piles osv. så hittar du en hel del intressanta trådar. Allt beror väl egentligen på vilken längd på skruv du använder.
 
Är det inte svårt att få dom exakt i rätt linje allihop? Med plintar kan man ju justera lite för att få allt i räta vinklar men det är ju svårt med såna skruvar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.