Lång historia kort: jag håller på och monterar en avväxlande balk med pelare hemma och behöver hjälp med att svetsa samman allt ihop (alltså på plats i östra Göteborg).

Allt stål är monterat/ställt på plats så det behöver "bara svetsas ihop". Det rör sig om totalt 3 st svetsfogar mellan 70x70 fyrkantsrör och en HEA140 H-balk; 1-2 timmars jobb kanske.

Firma eller bara en glad amatör som har en svets spelar ingen roll. :) Men tyvärr saknar jag 3-fas hemma så svets för "vanlig 220V" behövs.
 
Knepigt att svetsa inne, brandrisken är överhängande.
Jag har gått kursen heta arbeten och jag skulle aldrig ta på mig att svetsa i en bostad.

Jag rekommenderar dig att göra en konstruktion som på slutet skruvas ihop.

Protte
 
Brandrisk, bra att du nämnde det. I detta fall finns det inte något brandfarligt inom ca 2 meter från där svetsningen behöver ske; det är putsade (lätt)betong- och tegelväggar och vi har rivit ut allting (golv, möbler, skåp etc) då väggen som balken ska avlasta precis har rivits där. Tillsammans med svetsduk (redan ordnat) var min förhoppning att det skulle vara möjligt att utföra.
 
Ska du svetsa HEA 140 balk på 1 fas? Det går - med vissa moderna maskiner, men det är nog lättare att få tag på en person med motorsvets då. För jag misstänker att du vill köra minst 3.2mm elektroder?

Klart man kan svetsa inomhus, det är inget problem.
 
Staffans2000
Om nu inte HEA är en betäckning på något väldigt speciellt går det naturligtvis även att gassvetsa och då behövs det ingen ström alls!!!

Staffan
 
Är det 16a säkring går det väl bra med en invertersvets på 230v? Min kemppi minarc kör även på 10a om det inte är för långa fogar. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.