Hej!
Vi ska bygga en bastu i källaren, kakel med träribbor på de delar man sitter och lutar sig mot.
I den bästa av världar skulle man kunna fjärrstarta bastun från telefonen. Vad finns det för lösningar för det?
Har hittat EOS som har ett internetgränssnitt till några av deras paneler, men det blir rätt dyrt in alles. Några andra förslag?
 
Jag skulle lösa det genom att köra typ nexa fjärrbrytare och tellusstick. Har inte använt det själv men då har du bara ett standard bastuaggregat. Du kan ha en knapp på övervåningen som du programmerar och app via tellus eller liknande.

I min värld blir det en extra kostnad på typ 2000kr, vilken är i rimlig nivå
 
Bastuaggregat är en apparat jag själv inte skulle vilja fjärrstarta, om man inte är helt säker på att ingen annan någonsin kommer in i bastuutrymmet. Jag vill alltid ta en titt att ingenting ligger på aggregatet innan den startas. Man kan tycka att det är självklart för alla att bastuaggregat inte är ett bra ställe att förvara prylar på, men vi hade en händelse där en gäst hade lämnat kläder på aggregatet och bastun sattes på från en styrbox utanför. Luktade inte gott.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Så ditt förslag är kameraövervakning? ;)
Vet inte hur poppis det skulle bli här hemma...
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag har också gått i tankar kring att kunna fjärrstyra bastun men har kommit fram till att det inte är helt bra just med tanke på det som kiirus framför.

Men bortsett från det så är nog tellstick, eller ännu hellre det mer stabila Z wave melodin. Nu är ju aggregatet sannolikt 3-fas så du kommer behöva en kontaktor som styrs av den trådlösa pucken.
 
Tack för svar. Skiter i det tills vidare - ett litet rum som detta går nog rätt fort att värma ändå.
 
Har också tänkt i dessa banorna, men där är två saker som man aldrig kan vara säker på:
1. Att där inte ligger något skit i bastun
2. Att dörren är stängd

Men det hade samtidigt varit riktigt gott att kunna dra på den när man är ute i skogen och fryser och sen komma hem till en varm bastu.

Jag hade då gjort som så att jag satt en kontaktor +kopplingsur + relä som styrs med valfritt system (nexa, fibaro etc)

Reläet som du fjärrstyr är kopplat till ett kopplingsur som har en inställd tid den slår ifrån, exempelvis efter 2 timmar. Detta för att undvika att man råkar slå på bastun och sen glömmer bort det. Detta kan också styras med mjukvara i fibaro eller liknande, men tycker ändå ett kopplingsur på din skena är det seriösa alternativet. Kopplingsuret slår sen till/från en kontaktor där du kopplat 3 fasen till aggregatet.
 
Men hallå!

Att bada bastu är väl en vana från medeltiden ungefär?
Skulle vi inte kunna vrida igång bastun, eller tända veden i bastu-ugnen, utan appar och annat nymodigt?

Då kan man väl lika gärna krypa in i mikron en stund i stället och skita i bastun :p
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Då kan man väl lika gärna krypa in i mikron en stund i stället och skita i bastun :p
Skita i bastun låter både komplicerat och ohygieniskt tycker jag. Ändamålsenliga avträden är nog lämpligare...
 
  • Gilla
pellefant
  • Laddar…
ricebridge skrev:
Skita i bastun låter både komplicerat och ohygieniskt tycker jag. Ändamålsenliga avträden är nog lämpligare...
Ja, det gäller att använda orden rätt, och tänka på hur de uppfattas av läsaren. Men jag tror nog att du förstod vad jag menade; strunta i alltså :)

För övrigt är bastubad en skön konst. Har haft turen att få en ny granne i byn, som har sina rötter i Finland (grannen alltså, inte byn).
Så där kan det hända att man kan slinka in i en äkta vedeldad sauna!
Det ni, på gränsen till skaune :)
 
det var ett skämt...
 
Huum the drop finns med app. Harvia aina valmis är en annan variant där bastun alltid är på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.