Status
Tråden går ej att kommentera.
Något som ställs upp i några år blir snart permanent. Var skall 100.000 "flyktingar" bo sen då? När dessa behöver permanent bostad omvandlas de bara. Platsen är ju förberedd. TS kan ställa in sig på att det alltid kommer vara något i tomtens närhet. Är det inte HVB hem så kommer det bli förskola eller SFI undervisning i lokalerna. 100.000 om året, eller hur många som nu för stanna är ju inget man bara gömmer undan i någon liten ort i Norrland. Nä, vi kommer alla bli berikade....
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
sysmali
Paxman skrev:
Det är ju lite skillnad på ett område med hus runtomkring och ett, som i TS fall verkar ligga, avsides i ett naturskönt område. Målgruppen är helt olika för ett hus i villaförorten och ett som ligger på landsbygden.

Det hus tråden handlar om verkar vara ett hus som man väljer att bo i för att ha lugn och ro, nära till naturen och få vara ifred. Är man spekulant på ett hus i tätorten bryr man sig oftast inte om störningar på samma sätt; bussar, grannar inpå knuten, barn som leker, trafik, dörrförsäljare etc etc.

I TS fall minskar givetvis köplusten avsevärt för potentiella spekulanter som letar efter det som huset tidigare erbjöd, men som bygget till stor del tar bort. För de som vill bo i tätort är huset lika ointressant som tidigare på grund av läget.
Jag håller med om att i TS fall så är problemet att det byggs ett hus på granntomten. Dessutom 15 meter närmare än uttalat. Om området nu är attraktivt för t.ex. fin utsikt så är det klart det kan innebära värdeminskning.

Det jag vänder mig mot är de i tråden som kategoriskt hävdar att det innebär värdeminskning med ett flyktingboende som granne.
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Bygget påbörjas i februari, ska vara klart i mars. Det är uppställning av baracker vi pratar om, inte ett permanent bygge. Kan vara värt att ha i åtanke när man diskuterar värdeförändringar.
Finns inget som är "tillfälligt" när kommuner och politiker är inblandade, är det bebyggt med baracker så är det och då är det inget som kommer att återställas till så som det var tidigare. Vi blir ju knappast färre människor. Ju fler man kan tränga in på samma plats desto bättre är det. Ingen verkar ha tagit Fredrik Reinfeldts sensationella upptäckt på allvar då han flög över Sverige och såg en massa obebodd skogsmark som kunde användas för nya samhällen.
Hur vet man att en politiker ljuger? Politikern säger något...lika bra att vi lär oss det.
Slog mig att politikerna på 80- eller 90-talet när Sverige kränktes av främmande ubåtar bestämde att bensinskatten skulle höjas med 25 öre som var öronmärkta just för förstärkning av ubåtsjaktförsvaret...vad hände sedan? Vi har inte haft ett ubåtsjaktförsvar på länge för det började monteras ner rätt snart bit för bit efter detta men den där 25-öringen i bensinskatt för förstärkning av ubåtsjaktförsvaret har hängt med ända sedan dess...någon som är förvånad?

Så jag säger nog som en del andra här. Hör efter med en slipad jurist och försök komma åt kommunens agerande genom de lagar och regler som finns. Egna skrivelser och tyckanden förslår inte så långt i det här läget.
 
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Bygget påbörjas i februari, ska vara klart i mars. Det är uppställning av baracker vi pratar om, inte ett permanent bygge. Kan vara värt att ha i åtanke när man diskuterar värdeförändringar.
Sant, men det handlar också om anläggning av infart och parkeringsplatser, hundratals kvm grusade ytor ev. lekpark. Och det handlar om 5 år som får förlängas 2ggr=15 år. Ganska lång tidsperiod.
 
harry73
De flesta krig tar mindre än 10 år och oftast är det bara en kortare tid som man får stora flyktingströmmar. Förra gången var balkankriget och det var länge sen. Jag tror inte att vi har en flyktingkris många år till och när antal asylsökande minskar och de som får stanna integreras lär behovet av alla temporära baracker försvinna.

Och att det bara blir grusade ytor för det enklare att återställa området till ängsmark. Jag förstår att ni reagerar på att boendets placering ändrades och tycker absolut ni ska försöka övertyga kommunen att anpassa planerna. Men nu börjar du klaga över lekplats och parkeringsplatser. Då börjar jag undra vad den verkliga anledningen för startfrågan är
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Ledsen att säga det, men det här kommer nog rinna ut i att du får gilla läget eller flytta! :(

Du kommer bara lägga ner all din energi i onödan om du försöker få till någonting annat. Du skulle absolut kunna försöka få media att nappa, men jag tror inte du är först med att råka ut för ett sånt här övergrepp. Regering och kommun anser att ett nytt flyktingboende är viktigare än din sjöutsikt och trygghet för dig och dina barn. Faktum är ju att 87% av svenskarna röstade för detta.

Jag har själv varit med om att flyktingboende startade upp mitt i vår trygga idyll, bara 150 meter från oss i ett föredetta äldreboende. Vi var till en början hopfulla och tålmodiga, men kommunen struntade fullständigt i grannarnas protester. Efter att boendet öppnat stod vi ut i ungefär ett år innan vi gav upp och flyttade, till förlust så klart!

Det har var för några år sedan när media skrev väldigt lite om stökigheterna på boendena, så vi brukar inte prata högt om att det var därför vi flyttade, för annars möts vi ofta av oförstående och anklagas för att vara främlingsfientliga.

Nästan varje kväll var det oroligheter vid boendet. Minst ett par gånger i veckan var det utryckningar av polis, brandkår eller ambulans och det var alltid gap och skrik. Vissa nätter kunde brandlarmen skräna i timmar!

Så lyd mitt råd, flytta!
 
Redigerat:
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Bob_the_builder
Raskus skrev:
Flyktingar är ingen folkgrupp såvitt jag vet.
Å andra sidan håller jag det för sannolikt att du inte har läst Brottsbalken heller. Kap 16 § 8.

Kan vi inte bara nöja oss med att diskutera sakfrågan? Finns det felaktigheter i den kommunala bygglovshandläggningen? Jag är helt säker på att ni kan få utlopp för er diskussionslystnad i invandringsfrågan på NÅGOT annat ställe på internet.
 
  • Gilla
Jumos och 3 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Bygget påbörjas i februari, ska vara klart i mars. Det är uppställning av baracker vi pratar om, inte ett permanent bygge. Kan vara värt att ha i åtanke när man diskuterar värdeförändringar.
Ja, alldeles osett vilket sorts boende det rör sig om så blir det lätt "permanent". När jag bodde i hyreslägenhet i Göteborg för många år sedan så fick vi exv. ett äldreboende (som skulle avvecklas) i baracker på tomten. Men det var ju ingen fara för bygglovet var bara på två år fick vi minsann berättat för oss...

Det blev naturligtvis kvar i tio år, men sedan så revs det faktiskt ner och gräset planterades åter.

Och det är inte enda baracken i mitt liv som blivit kvar långt efter bäst-före datum passerats. Så att dylika provisorier åtminstone blir semi-permanenta, det är nog något man alltid måste ha med i beräkningen. Tycker man att de 15 meter som TS gärna ser att det flyttas (tillbaka till) är viktiga, så är det nu man skall stämma i bäcken. Annars så blir det med stor sannolikhet liggande där det ligger under lång tid framöver.
 
pege01 skrev:
Det var länge sedan jag läste så mycket dravel utanför Flashback. Generaliseringar och fördomar i en salig blandning.

Om sakfrågan i denna tråd, jag kallar TS för du.
1) Vi känner bara till din _uppfattning_, och den kan vara felaktig eftersom saker kan missförstås. Vi känner inte till kommunens version.
2) Om det är så att kommunen trixar och genar i kurvorna, så är enda sättet att komma åt det att själv INTE göra det, att känna till lagar och regler och vara saklig och korrekt.
3) Rådfråga en fastighetsjurist i en timme eller två.
4) Begär ut alla handlingar om den aktuella fastigheten (tomt-beteckningen) ur diaret. Då ser du om dina skrivelser registrerats och du kan läsa vad kommunen har angivit i ärendet. Om dina skrivelser inte registrerats ska du lämna dem personligen på kommunalhuset eller skicka som REK med mottagningsbevis.
5) Överklaga bygglovet till Länsstyrelsen. Begär inhibition, dvs att kommunen förbjuds att bygga innan Länsstyrelsen har behandlat ärendet. Det bör inte vara omöjligt om du kan visa att kommunen förfarit felaktigt.
6) Man kan ha åsikter om vad som påverkar värdet på en fastighet. Det finns dock inga möjligheter att stoppa ett bygglov pga förväntad påverkan på värdet på grannarnas fastigheter.
7) Om du så mycket som andas fördomar om flyktingar och invandring i din argumentation så kommer du sannolikt att få mycket svårare att få rätt.
8) Rättshaverister får sällan rätt eftersom de tjatar sönder sina argument.
Jag tycker det här är goda råd, i synnerhet att vara saklig. Kanske ska ni inte ta upp byggnadens syfte öht. Grannyttrandet är en offentlig handling som kommer att läsas av journalister som eventuellt skulle vilja skriva om ärendet, och ni vill inte ge dem uppslaget "Rasistgrannar vill stoppa boende för krigsdrabbade barn".
 
Som många har framfört i tråden, är väl mitt råd att engagera en juridiskt kunnig person. Kanske är det värt att engagera t.ex. Uppdrag Granskning om det visar sig att kommunen åsidosätter lagar och paragrafer för denna byggnad. Givet att det i ett samhälle kan bli brist på det ena eller det andra, skolor, dagis, fritidsgårdar och nu i detta fallet en flyktingförlättning, men det får aldrig gå så långt att regler sätts ur spel där "den vanliga människan" dvs. vi som följer regler, betalar skatt och på alla sätt och vis sköter oss, hamnar i kläm. Där går gränsen för mig och vad jag kan acceptera. Det är dock fashinerande att de vanligtvis så segaktiga kommunerna som kan ta 10 år på sig att besluta om de ska renovera en redan fallfärdig simhall eller skola eller handlägga en bygglovsansökan från "den vanliga människan" kan skrida till verket både snabbt, effektivt och med stor påhittighet när det gäller just flyktingförläggningar. Det har jag sett på många ställen runt om i landet senaste halvåret. Synd att denna energi inte gjorde sig synlig när vårat område var i extremt stort behov av ett daghem för 5 år sen, trots extrem överbeläggning och platsbrist. Nåväl, en liten parentes som någon kommunanställd kanske vill ta till sig...

Gällande det klientel som ska flytta in vet vi ju väldigt lite om huruvida de är kriminella, ouppfostrade eller supertrevliga eller inte och hur detta påverkar värdet på TS fastighet. Där antar jag att det enda man kan göra är att vända sig till statistiken och ta reda på hur byggandet av fastigheten i fråga historiskt sett har påverkat värdet vid en ev. försäljning. Finns det uppgifter att tillgå gällande omgivande kriminalitet? Det borde vara något att ha som argument till kommunen, vad hade hänt om man t.ex. hade velat bygga en järnväg 20 meter från husknuten, eller något annat som bevisligen sänker värdet på fastigheten? Tvångsinlösen?

Mina erfarenheter av både svensk och annan kultur är att det i mångt och mycket hänger på individerna i fråga och inte på dess etnicitet. Jag har haft totalt vansinniga ursvenska grannar som inte har gått att kommunicera med för fem ören och har förstört många underbara sommarkvällar samtidigt som min syster som bor i lägenhet har haft invandrade grannar som har varit fullständigt hopplösa att ha att göra med de också, men som även har en granntant som är invandrad från Tyskland som tydligen är helt gudomlig (bjuder på nybakta kakor, kan ställa upp att passa barn osv).

Se till att "rätt är rätt"... ska kommunen bygga denna byggnad ska det åtminstone gå rätt till. Det är mitt budskap. Och försök inte "måla fan på väggen" innan det hela är byggt, det mår man inte bättre av.

Lycka till /S
 
Redigerat:
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
harry73 skrev:
De flesta krig tar mindre än 10 år och oftast är det bara en kortare tid som man får stora flyktingströmmar. Förra gången var balkankriget och det var länge sen. Jag tror inte att vi har en flyktingkris många år till och när antal asylsökande minskar och de som får stanna integreras lär behovet av alla temporära baracker försvinna.

Och att det bara blir grusade ytor för det enklare att återställa området till ängsmark. Jag förstår att ni reagerar på att boendets placering ändrades och tycker absolut ni ska försöka övertyga kommunen att anpassa planerna. Men nu börjar du klaga över lekplats och parkeringsplatser. Då börjar jag undra vad den verkliga anledningen för startfrågan är
Men vart tror du att alla dessa hundratusentals människor skall ta vägen när dom skall integreras? Dom kan ju inte bara försvinna bort med vinden?
Detta är ju först bara dom söker asyl, till det kommer ju sedan alla anhöriga som dessa tar hit som fått permanent uppehållstillstånd. Med anhöriga så är vi snart uppe i över en halv miljon människor som skall ha någonstans att bo bara med dom som kommit fram till nu och sitter och väntar. Vilket hela tiden fylls på.
Så både TS och många andra som bor med lite "luft" runt sig i tätorter och tätorternas ytterområden kan nog räkna med att boendeområdena kommer att förtätas långt mycket mer än vad som är brukligt och vad vi är vana vid.
Kommunerna kommer att lägga beslag på de flesta "tillfälliga" boendeplatserna, antingen som omvandlade till permanenta bostäder eller så tvingas man låta människor fortsätta bo i tillfälliga boenden långt mycket längre än vad man trodde från början. Så många bostäder som behövs får man inte fram inom överskådlig tid.
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
BeGe skrev:
Mina inlägg vill inte riktigt klistra????
Kan det vara så att de är lite för politiska för att godkännas? Finns regler för forumet som måste följas, annars rensas inlägget bort.
 
Länkar till vanliga tidningsartiklar om boenden, bygglov där grannar haft synpunkter på bygglov och verksamhet i närområdet. Borde kunna vara intressant för TS. Det går väl under nyheter och information.
Ledare är politik och sånt har jag inte länkat till.
Jag kan se att inlägget gillats men syns inte här?
Måste vara nån inställning kanske?
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.