Finns på de flesta välsorterade dykbutiker men är ingen billig historia - Strax över 2000 Sek. Går att återfylla i oändlighet men måste som alla tryckkärl avsedda för dykning provtryckas vart femte år för att kunna fyllas säkert.
Borde finnas en del begagnat för under 1000lappen - Även en 7L 232Bar eller 200Bar är ett alternativ som då blir lite större med å andra sidan så innehåller den aningens mera gas. Känns dock absurt att jobba med en flaska vid sidan av sig.
Billigast vore i så fall att få tag på ett AGA Divator med dubbelflaskor som skulle räcka läääänge. Kanske kan kolla om det går att hyra på lokala brandstationen? ;)

Svårt det där med Diesel BobCat - Går det att ventilera tillräckligt med fläkt istället så kan ju det vara ett alternativ tillsammans med skyddsmask för partiklar?
 
S
teamswix skrev:
Vet ej, vad är bättre/smidigare?
bättre med anpassade grejer
 
Det måste väl vara oändligt mycket enklare att skaffa en rejäl fläkt och ventilera huset än att börja krångla med dykutrustning? Öppna fönstren och ta på dig en jacka om det blir kallt. Hur svårt ska det vara?
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
När jag dammade satte jag upp en köksfläkt på en skiva istället för fönstret. Den bildade ett undertryck så inte dammet spreds till andra rum, och samtidigt höll undan nivån i rummet.

Ett mellanting på vägen mot dykutrustning kan vara detta
http://www.tradera.com/item/301805/251122409/sundstrom-sr500-ex

Läs på lite om vilka filter som tar vad så kan du vara lugnare sen
 
Tror nog ändå jag slår till på nåt slags darth vader mask. Kommer att riva och jävl*# med allehanda gammalt mögel i lagård och källare förutom rivningen av den ev asbestbemängda lokalen
Har sbh möjligtvis köpt nåt frånden där engelska shopen? Var ju betydligt billigare än svenska som verkar ligga på dubbla priset
 
S
teamswix skrev:
Tror nog ändå jag slår till på nåt slags darth vader mask. Kommer att riva och jävl*# med allehanda gammalt mögel i lagård och källare förutom rivningen av den ev asbestbemängda lokalen
Har sbh möjligtvis köpt nåt frånden där engelska shopen? Var ju betydligt billigare än svenska som verkar ligga på dubbla priset
köper hellre svenskt just för att kunna byta om något går sönder. slippa längre frakt.
jag letar mest upp bilder så man ser ut grejerna ser ut.
utsug med eller utan filter kan man göra själv.
 
Redigerat av moderator:
Jag köpte en Dräger halvmask hos CO för många år sedan, Masken är visserligen bra men när de slutade sälja den hittade jag inte filter någon annanstans än hos importören (Dräger är ledande när det gäller t.ex. alkolås) och då blev det storförpackningar av allt och kolfiltren har ju begränsad hållbarhet.
Sundströms prylar brukar ju finnas lite överallt. Så blir det bekvämare att köpa filter och reservdelar. Rekommenderar helmasken (SR200), så skyddar man ögonen också. Till den finns fläktsystem (eftersom ingen mask lär vara 100% tät mot ansiktet).
 
Redigerat:
Dräger gör även maskerna till räddningstjänsten. (onödigt)
 
S
evojenza skrev:
Dräger gör även maskerna till räddningstjänsten. (onödigt)
kan även bli farligt att använda mask med tuber
 
Jag har en Sundströms sr500 med sr540 mask på jobbet som jag tänkte använda när jag slipar trappen för att slippa allt jämarns damm, en sån med lämpliga filter kanske skulle vara nåt? Den är inte billig, men om du planerat att använda den ofta och till mycket kan den vara värd pengarna. Den är lätt att jobba i, och eftersom fläkten och filtren sitter på ländryggen är den bekväm och inte i vägen så länge det inte är väldigt trångt.
 
Redigerat:
S
Jumos skrev:
Jag har en Sundströms sr500 med sr540 mask på jobbet som jag tänkte använda när jag slipar trappen för att slippa allt jämarns damm, en sån med lämpliga filter kanske skulle vara nåt? Den är inte billig, men om du planerat att använda den ofta och till mycket kan den vara värd pengarna. Den är lätt att jobba i, och eftersom fläkten och filtren sitter på ländryggen är den bekväm och inte i vägen så länge det inte är väldigt trångt.
hur är det med fukt när du jobbar med sådan?
 
Hur tänkte du då SBH? Eftersom det är fläkt så blir det inte kondens i masken, trots att vi svettas en hel del ibland när vi jobbar i dem. Det samma gäller iofs relativt fuktiga miljöer också, inga problem då heller vare sig med fläkten eller masken. Jag tror faktiskt att du får den kvalité du betalar för i det här fallet, ingen av oss som har dem på jobbet har upplevt några problem med utrustningen.
 
Känns ganska extremt att bli tvungen att ha liknande utrustning...är det inte lättare att vattna under tiden du river så dammar det inte så farligt...
VET du att det är asbest?
 
S
Jumos skrev:
Hur tänkte du då SBH? Eftersom det är fläkt så blir det inte kondens i masken, trots att vi svettas en hel del ibland när vi jobbar i dem. Det samma gäller iofs relativt fuktiga miljöer också, inga problem då heller vare sig med fläkten eller masken. Jag tror faktiskt att du får den kvalité du betalar för i det här fallet, ingen av oss som har dem på jobbet har upplevt några problem med utrustningen.
brukar ha större eller mindre pöl i sundströms halvmask
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.