Jag har fått en luftvärmepump över efter en renovering och undrar om denna går att använda som uppvärmning till en pool.
Det är ovanmarkspool på 4,2m.
Jag har utomhusdelen till pumpen, är det möjligt att använda den och vad behövs isåfall för att kunna använda den?
Med vänlig hälsning, Mattias
 
Är det bara utomhusdelen som du har?
I så fall måste du införskaffa "inomhusdelen" också.

Eller är det en komplett luftvärmepump du har?
I så fall är det luft/luft eller luft/vatten?
 
Om det är en gammal enkel värmepump utan inverter är det nog ett överkomligt jobb. Du behöver en värmeväxlare och kopplingar för att ansluta denna som kondensor. Sedan behöver du något system med en termostat som startar och stoppar kompressorn. Eftersom du troligen inte använder poolen när det är aktuellt med avfrostning av värmepumpen är det ingenting att tänka på.

Är det en värmepump med inverter så finns det någon form av datakommunikation mellan ute och innedel. Du behöver antagligen förstå och simulera innedelens kommandon till utedelen för att få det att fungera. Inte omöjligt det heller, men en lite större utmaning.
 
Jag har inomhusdelen också men är den till ngn nytta?
 
tommib
Om du har innedelen också så har du ju något slags radiatorelement. Frågan är om du kan doppa det i vätska som du cirkulerar ut i poolen? Det kommer bli en rätt ghetto lösning men kan fungera. Sen kan man också fråga sig vad verkningsgraden på hela systemet egentligen blir.
 
Vad är det som skiljer en vanligt luft/luft värmepump och en pool luftvärmepump?
 
Kondensorn skiljer sig åt. Kondensorn är den del som avger värmen. För en luft luftvärmepump skall kondensorn avge värmen till luft. För en poolvärmepump skall kondensorn avge värmen till vatten. En poolvärmepump är en luft vattenvärmepump av enklare slag.
 
Har du en luft/luft-värmepump så är det kört att du, utan kostsam ombyggnad, kan använda den till att värma poolvattnet.
 
Nej, det lär inte gå, eller åtminstone inte så du kommer att få ut någon värme i vattnet.

Att överföra värme till vatten (under tryck) är något helt annant än att värma luft. Dels arbetar de på olika temperatur områden och kondensorn ("batteriet") är utformade på helt olika sätt.

En billigare VP till pool får du för mellan 6-1000 kr beroende på storlek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.