I slutet på förra sommaren så var jag äntligen klar med min uteplats.
Blev väldigt nöjd med resultat men är lite nyfiken vad det sägs om bygglov för tak??

Har fått höra olika saker och innan man ringer och prata med kommunen så tänkte jag kolla med er.

Jag har inte planerat att bygga tak över hela uteplatsen utan typ 5x2 meter och en del säger det är ok utan bygglov medan en del säger så fort det är ett fast tak oavsett storlek så måste man ha bygglov.
 
K
Det räcker med en bygganmälan enligt Attefallsreglerna. Har svårt att se att ett skärmtak på 2x5 meter inte skulle kunna vara bygglovspliktigt?

Sitter det inte i anslutning till huset kan du dock få sätta upp ett tak upp till 15 m2 som friggebod om du inte har en sådan sedan tidigare!
 
Tack men den sitter i anslutning till huset.

Ska ringa dom på måndag och se vad dom säger.
 
Vid separat uteplats, inte som i ditt fall, gäller inget bygglov!
Men eftersom du har det i anslutning till bostadshuset behövs minst en bygganmälan, beroende på var i landet du bor!
 
Så här har vi det i västerås ( vasteras.se)

Skärmtak och uteplats

Bor du i ett en- eller två*bostads*hus behöver du inte bygg*lov för att bygga skärm*tak över en ute*plats. Det gäller också för altan, balkong eller entré. Dock får den samman*lagda arean på de skärm*tak som byggts på tomten, utan krav på bygg*lov, inte vara mer än 15 kvadrat*meter. Och du får inte bygga skärm*tak närmare din tomt*gräns än 4,5 meter utan ett med*givande från dina grannar. Med*givandet från dina grannar bör vara skriftligt. Ingen anmälan krävs.

// Andreas
 
Står något liknande hos mig med så snacka med grannarna så det blir grönt så fixar man ett tak till våren :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.