T
SBH skrev:
vilka är det som skippa golvgips i badrum?
Nog jag som missförstod TS, han menade visst att han skulle ha gips vid tröskeln så det "livade" med väggen. Hade iofs inte jag gjort då det kommer att se konstigt ut, bättre att salas ut med utfyllnadsfoder vilket måste göras ändå.
 
SBH, det är 22mm golvspån, inte enligt Säker vattens rekommendationer, men jag hoppas det går att köra på ändå. För jag har läst många olika trådar om skivan i efterhand.
 
Tank77, det är inte för sent ännu ;)
 
13 mm förhöjningsring får ni gärna utveckla mer, har googlat sjukt mycket om den där ringen utan att förstå hur det ska göras. Det jag har sett på filmer är att man har en skumgummiring runt brunnens fläns, inte själva ramen.
 
T
mr_dan skrev:
13 mm förhöjningsring får ni gärna utveckla mer, har googlat sjukt mycket om den där ringen utan att förstå hur det ska göras. Det jag har sett på filmer är att man har en skumgummiring runt brunnens fläns, inte själva ramen.
Eftersom brunnen ligger jäms med golvspånet nu vilket den inte borde gör om man hade monterat brunnen i en monteringsplatta, till exempel Purus 2014 http://www.rinkabyror.se/artikel/purusplattan-2014/ då hade det inte behövts någon förhöjningsring.

Men eftersom det nu ser ut som det gör behöver du just en förhöjningsring eftersom spacklet måste ha en tjocklek på minst 12-13 mm. http://www.rinkabyror.se/artikel/purus-forhojningsring-13mm-run/
 
Ska tilläggas att jag harvattenburen golvvärme under golvspånskivan, rören är försänkta i reglarna.
 
S
mr_dan skrev:
SBH, det är 22mm golvspån, inte enligt Säker vattens rekommendationer, men jag hoppas det går att köra på ändå. För jag har läst många olika trådar om skivan i efterhand.
På golv skall skivkonstruktionens böjstyvhet mellan regler vara minst motsvarande den
böjstyvhet som uppnås med en 22 mm golvspånskiva upplagd på stöd med max 600 mm
centrumavstånd samt limmad och skruvad enligt anvisningar från tillverkaren av
golvspånskivan
citat från säker vatten
saknas lim eller stöd?
 
T
SBH skrev:
På golv skall skivkonstruktionens böjstyvhet mellan regler vara minst motsvarande den
böjstyvhet som uppnås med en 22 mm golvspånskiva upplagd på stöd med max 600 mm
centrumavstånd samt limmad och skruvad enligt anvisningar från tillverkaren av
golvspånskivan
citat från säker vatten
saknas lim eller stöd?
Enligt Säker vatten ska golvspånet vara fuktsäkrat också, totalt onödigt enligt min mening!
 
Cc30 golvbjälklag, samt limmad och skruvad.
 
S
tank77 skrev:
Enligt Säker vatten ska golvspånet vara fuktsäkrat också, totalt onödigt enligt min mening!
fuktsäkrat?
finns ju fukttrög
 
T
SBH skrev:
fuktsäkrat?
finns ju fukttrög
Same, same.....
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förhöjningsringen på plats.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
S
tank77 skrev:
Same, same.....
nepp :thumbdown:
 
Säker vatten skriver följande:
"1. 22 mm golvspånskiva eller motsvarande (kvalitet V313-P5 rekommenderas), som kombineras med något av följande alternativ:...."
Rekommenderas betyder att man själv kan bestämma om det ska vara fukttålig eller normal 22mm golvskiva. Så tänker jag.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Uppdaterar läget:
Har med tröskel ca 40mm till brunnens nivå.
Tänkte lägga tätskiktet ikväll, men vet ej om jag bara ska köra som det ser ut nu, eller om jag kan förbättra vid tröskeln?
Tätskiktet ska ju gå upp på tröskeln en bit, då kommer det bli en utmaning att dölja tätskiktet när kaklet är på plats.
Har ni förslag på hur jag kan gå vidare? image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet att Tank77 skriver om salning, ska det göras innan tätskiktet läggs dit?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.