Är det nån som använder dykartub eller dylikt vid dammigt renoveringsjobb?
Har en veckas dammjobb framför mig och vet inte med säkerhet om det är asbestfritt
 
Nej. Känns klumpigt. Mask med ordentligt filter använder jag.
 
K
Det borde räcka med en bra ansiktsmask och god ventilering. Är du riktigt nojig är en gasmask bättre än dykartuber, du kan ju fortfarande andas luften och slipper böket med att den är tung och måste fyllas på efter användning :)
 
Alternativet är ju friskluftsmask om man vill vara extrem.

Själv har man på tok för mycket flaskor i olika storlekar avsedda till just dykning men aldrig i livet jag skulle traska omkring med dem under byggets gång....

Kör med en Sundström Halvmask med anpassat filter om det skall dammas rejält.

Är det nu Asbets så är ju saneringen hela jobbet, rätt dammsugare, sopa inte, luftrenare, dela av rum, våt torka och sånt mer viktigt så att inte det skadliga dammet far precis i hela fastigheten och virvlar upp när du tror att det är säkert bara för att det slutat damma.
 
Dammet brukar jag våttorka m vattenslang oavsett, är lite lätt pedantisk. Då blir det ansiktsmask om d är bättre än tuber

Funkar ansiktsmask mot dieselavgaser? Behöver nog börna lite med traktor/bobcat under tak
 
teamswix skrev:
Funkar ansiktsmask mot dieselavgaser?
Nej! Masken släpper genom koloxiden!
 
Korvgubbe
Till skillnad från slacker har jag bara nödvändiga dykprylar! ;)
Men jag skulle heller inte vilja använda dem till renoveringsarbete. Att släpa runt på grejorna blir väldigt fort tungt, att rigga upp slangdykningsutrustningen sparar förvisso en massa kringbärande, men det låter inte så lockande att behöva hålla reda på en massa ömtålig slang mitt i kaoset. Nej, rätt verktyg till rätt jobb brukar alltid bli bäst.
Möjligen då när du kör med bobcat, kan man ställa ifrån sig flaskan bra och inte behöver gå runt en massa kan det vara idé.
 
Korvgubbe skrev:
Till skillnad från slacker har jag bara nödvändiga dykprylar! ;)
Sa aldrig att dom var onödiga - Bara på tok för mycket och tar förbenat mycket plats! :rolleyes:

Men en liten Alu 40cfu vid sidan av en på en BobCat skulle ju inte vara ett problem och skulle ge extra säkerhet minst sagt som Korvgubben skriver.
 
Alu 40cfu vad är det?
 
teamswix skrev:
Alu 40cfu vad är det?
En relativt liten dyktub av aluminium. 200bar ca 5.7 liter i volym. Ger 1140 Liter luft och en normal person i hyfsat skick ligger på en SAC-"Surface Air Consumption" på drygt 12-14L/Min så det innebär att flaskan skulle räcka i ca 81-95 minuter.
 
Ok låter som det kan va nåt. Var hittar man en sån och går den att återfyllas med luft?
 
S
teamswix skrev:
Dammet brukar jag våttorka m vattenslang oavsett, är lite lätt pedantisk. Då blir det ansiktsmask om d är bättre än tuber

Funkar ansiktsmask mot dieselavgaser? Behöver nog börna lite med traktor/bobcat under tak
nej du måste öka ventilation vid dieselavgaser.
ett krav som vi kör efter nu för tiden för vanliga filtermasker håller inte tät. gummomask eller filtermask al a sundström
sen finns ju olika friskluftssystem som är lättare än tuber
 
Hittade en sån men är den bättre än standarddykartuber? Vilka ventiler o dylikt ska man välja om man köper
Har en bekant som kan sälja dyktuber,säkert tyngre men billigare
 
S
teamswix skrev:
Ok låter som det kan va nåt. Var hittar man en sån och går den att återfyllas med luft?
hade du tänkt helmask eller munstycke när använder lufttuber?
 
Vet ej, vad är bättre/smidigare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.