Hej på er..
Har suttit och kollat runt lite här men inte hittat svar på min fråga...

Min bonusdotter och hennes "gubbe" tittar på ett tegel-hus från 20-talet som är tilläggsisolerad utvändigt med 70mm cellplastskiva och sedan puts. Ingen luftspalt mellan cellplast och tegelvägg...

Big NONO, eller funkar detta bra på stenhus???
 
Ett hus med tegelfasad kan lika gärna ha en trästomme och då är det inget stenhus.

En tegelfasad brukar vara ventilerad, så om dom har slängt på cellplast och putsat utan att tänka på ventilationen är det ingen bra lösning. Se till att kolla hur fasaden är konstruerad i sin helhet, när tilläggsisoleringen är gjord, vem som utfört den och besikta besikta besikta.
 
Det är ovanligt om det ens finns tegelhus från 20-talet i Skåne som har trästomme (bortsett från korsvirke). Om det är ett original tegelhus från den tiden så är det rätt vanligt med en skalmurar vilket då gör att det antagligen finns ett tomt oisolerat mellanrum mellan de två murarna.
Kan ju i.o.f.s vara en fullstensmur men de brukar vara på lite äldre hus i Skåne.

Vi hade och har mycket lera i Skåne men knappt skog och på den tiden fanns det tegelbruk med ett par mils avstånd och i nästan varje by, tyvärr är det inte så längre. Tegel är dyrt nuförtiden men var otroligt billigt då.

Problemet med enstegstätade hus som vi läser om är ju att det vid sprickor eller hål i putsen kommer in vatten som då träffar det oskyddade träet (organiska materialet) men detta har du inte i ett riktigt murat hus så det är inte samma risker med den typen av tilläggsisolering på ett stenhus med ren tegel eller puts bakom.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lasse Suzican
  • Laddar…
Tack Oceanis...
Var väl just detta jag kände lite också. Har ju själv också ett 20-tals tegelhus med skalväggar, och dom har ju klarat tidens tand och fuktens åverkan i många år utan problem...

Min fråga handlade lite om förflyttningen av daggpunkten (vet inte om det heter så i hussammanhang) och eventuell kondensutfällning på "fel" ställe, dvs om den sker mellan cellplasten och den gamla väggen...

Vanbeasten.
Vem har pratat om tegelfasad på trästomme???
Det ÄR ett tegelhus med skalväggar precis som Oceanis skrev...

Bottenvåningens väggar består av gipsskiva - OSB - 70mm glasull (bara på en del väggar) - puts - tegel - mellanrum - tegel - 70mm cellplast - puts. Har inte sett någon form av diffusionsplast i dom nya innerväggarna.
Övervåningens väggar har halm/ståltrådsförstärkt puts - tegel - mellanrum - tegel - 70mm cellplast - puts.
 
Lasse Suzican skrev:
Vanbeasten.
Vem har pratat om tegelfasad på trästomme???
Det ÄR ett tegelhus med skalväggar precis som Oceanis skrev...
Såja, vik in taggarna.

Hur ska jag kunna veta det? Det du skrev inget om skalväggar i ditt första inlägg, så jag gjorde ett antagande. Ursäkta att jag försökta hjälpa.
 
Vanbeasten skrev:
Såja, vik in taggarna.

Hur ska jag kunna veta det? Det du skrev inget om skalväggar i ditt första inlägg, så jag gjorde ett antagande. Ursäkta att jag försökta hjälpa.
Hej...
Sorry om jag lät oförskämd. Var inte meningen...

Men å andra sidan så skrev jag om just om tegel och stenhus, och nämnde inte trähus överhuvudtaget, och kände lite "Jamen va det va ju inte det jag frågade om", så svaret blev kanske lite kort....

Men nu lämnar vi det bakom oss... :)
 
Redigerat:
Lasse Suzican skrev:
Hej...
Sorry om jag lät oförskämd. Var inte meningen...

Men å andra sidan så byggdes det inte ju inte trästommehus med tegelfasad på 20-talet...
å tredje sidan slängdes det på tegelfasader på träkåkar senare... nåja. Hur som helst, hoppas du fått svar iaf.
 
Vad är poängen att lägga på cellplastisolering utanpå en skalmur. Den isoleringen gör väl varken till eller från då jag antar att luftspalten innanför skalmuren är ventilerad.

Rent tekniskt så borde det vara en helt OK konstruktion men cellplasten verkar bara vara onödig.
 
vectrex skrev:
Vad är poängen att lägga på cellplastisolering utanpå en skalmur. Den isoleringen gör väl varken till eller från då jag antar att luftspalten innanför skalmuren är ventilerad.

Rent tekniskt så borde det vara en helt OK konstruktion men cellplasten verkar bara vara onödig.
Skulle kanske skrivit kanalmur vilket nog är mer riktigt. Den har den inre bärande stommen och den yttre väderskyddande väggen murad i tegel. Och det är mest vanligt på hus från den tiden att den murades utan någon isolering och var då inte luftad utan tät. Den murades på grunden och i ovankant så murade man igen öppningen mellan de två murarna. Den stillastående luften fungerade då som isolering det är först senare man började lägga isolering emellan.
 
Det är inga större konstigheter med detta så länge putsen är okej utförd. Det du nämnde med isolering på insidan är ett betydligt värre problem. Där riskerar du kondens mellan isolering och tegel. Har du då träreglar blir det problem.
 
  • Gilla
scarface75
  • Laddar…
falkn skrev:
Det är inga större konstigheter med detta så länge putsen är okej utförd. Det du nämnde med isolering på insidan är ett betydligt värre problem. Där riskerar du kondens mellan isolering och tegel. Har du då träreglar blir det problem.
Eftersom man har lagt isolering på utsidan av den yttre skalmuren så har man med största sannolikhet också flyttat ut daggpunkten så att ev kondens kommer att hamna någonstans i den yttre muren och risken för skador på ev träreglar på insidan av huset har då också minskat.
 
oceanis skrev:
Eftersom man har lagt isolering på utsidan av den yttre skalmuren så har man med största sannolikhet också flyttat ut daggpunkten så att ev kondens kommer att hamna någonstans i den yttre muren och risken för skador på ev träreglar på insidan av huset har då också minskat.
Jo, absolut, men vilket tror du är gjort först? Därmed kan det vara värt att se över dessa väggar då det kan finnas gamla skador.
 
I detta fallet är det nog inga större problem då takbyte, fasadrenovering samt bottenvåningen renoverades 2007...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.