Har ett 1½ plans hus idag med två sovrum på övervåningen och ett avdelat allrum åt minsta grabben (har 3 barn). Det är inte optimalt men det funkar. har dock funderat på om man skulle kunna fixa ett extra rum genom att bygga in takade altanen.
Rummet skulle bli extremt litet, typ 6,5kvm, men han skulle iaf få en dörr att stänga om sig, samtidigt så skulle matplatsen bli större ( vilket också behövs).

Fördelen med denna utbyggnaden är ju att grunden (plintar) redan finns för altanen, samt tak.
Det är mao väggar och innertak, samt golv som ska fixas, och el som ska dras.

Problemet om man skulle vilja ha det som jag ritat på bifogad ritning är att huset har ett 45graders hörn med fönster, och under fönstret bredvid altandörren idag sitter det ett element.

totalytan för utbyggnaden skulle bli ca 14kvm.

Tror ni det funkar och vad tror ni kostnadsmässigt om man gör jobbet själv förutom el samt eventuell avväxling av ytterväggen som då flyttas samt vvs för att ta bort elementet?
 
  • nuläge.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • utbyggnad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror absolut att det funkar, men om du har annan grund än plintar på övriga huset så är det väl inte helt optimalt då grunderna får olika rörelser. Problemet med elementet ser jag som mindre, likaså elen. Kostnaden vågar jag mig inte på att gissa eftersom förutsättningarna gällande golv och tak spelar stor roll. Om du exempelvis har ett "vanligt" altangolv och ett enklare kanaltak så är väl dessa ingen direkt uppsida att utgå ifrån. Om du ska ta in hjälp för att växla av (vettigt) så kan du väl be dom räkna på två scenarier, ett där bara växlingen ingår, ett där hela klabbet är inkluderat. Tror inte att det tar en yrkesman speciellt lång tid att räkna på det där, och du kan nog få med en del grejer du inte tänkt på. Trevlig idé för övrigt.
 
tack för input! 😊 det är plintar under hela huset, och riktigt tak med takstolar och tegel över, är en sk tyrolerbalkong ovanför som då samtidigt byggs in. Golvet å andra sidan är vanligt altangolv så det måste göras ordentligt från scratch. Kanske ska försöka få tag på nån byggnadskonstruktör/ingenjör för att se hur det funkar med avväxling. elementet är ju vattenburet men det kanske går att försöka loopa dolt under golv?
 
Då har du ju en bra start, är altangolvet riktigt uppreglat kan det säkert gå att bygga vidare på. Om element kan jag inte mycket, men du kan ju utan problem behålla det i matrummet, för det mindre rummet kanske ett eldito kan vara ett alternativ om du inte får till dragningen, är ju ingen större yta som ska värmas och en del överskottsvärme kommer det nog ändå ta från rummet utanför. Eller golvvärme där?
 
Jo, golvvärme kanske vore något! =)
Annars ett litet el-element i det lilla rummet.

Får se hur/var man hugger tag i detta då, kanske ska börja kolla med kommunen om det faller in i attefallsutbyggnad..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.