Vi köpte hus och vi har besiktat den. Nu har vi fram tills onsdag att återgetts den. Med besiktningen hittades flera fel vilken en av de är badrummet som är renoverad 2004 och vi hade tänkt att den kommer inte behövas renoveras eftersom den såg bra ut. Problemet med badrummet var att det är obefintlig fall mot golvbrunnen och att det råder bakfull inne i duschområdet med stående vatten. Det noterades också att klinkerplattorna saknar ordentlig vidhäftning och det mans 15 santimeters lång spricka mellan klinkelfogen.
Andra mindre viktiga saker var att vindskiva saknades på altantaket, fuktangripen panel på takkupa och flera mindre saker.
Nu är frågan kan man begära från ägaren att sänka priset. Huset är bygd 1982 men de flesta sakerna är renoverade och vår vinnare bud är över tre miljöner.
Frågan är kommer det kunna gå att pruta på priset för de här felen och hur mycket.
Tack i förhand
 
Det mesta av det du räknade upp kan ju inte va några överraskningar sen visningen, det är ju fullt synligt att en vindskiva saknas och ni har väl baserat erat bud på den infon?
Säljaren är ju inte tvingad att sänka priset utan kan välja att inte sälja istället.
 
När ja sålde mitt förra hus, valde ja att gå till budgivare nr 2, familjen som vann var så dryga att ha o göra med att ja misstänkte framtida problem, skiljde bara 25k mellan buden, och har inte hört ett ljud på snart 2 år, billigt för att få en problemfri köpare,

Köpte nytt hus och funnit massor av konstigheter i efterhand, som ja inte kan lasta någon annan än mig själv för, lägger hellre mina pengar o energi på att lösa problemet.

Alla problem du beskriver kan enkelt ses på en vanlig visning, och ja tycker inte de är skäl att pruta.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
buspojken skrev:
När ja sålde mitt förra hus, valde ja att gå till budgivare nr 2, familjen som vann var så dryga att ha o göra med att ja misstänkte framtida problem, skiljde bara 25k mellan buden, och har inte hört ett ljud på snart 2 år, billigt för att få en problemfri köpare,

Köpte nytt hus och funnit massor av konstigheter i efterhand, som ja inte kan lasta någon annan än mig själv för, lägger hellre mina pengar o energi på att lösa problemet.

Alla problem du beskriver kan enkelt ses på en vanlig visning, och ja tycker inte de är skäl att pruta.

Badrummet ser man nog inte på en vanlig visning om du inte har med dig besiktningsman. Man kollat ju inte in golvbrunnen och fall på en vanlig visning. Är badrummet från 2004 ska man kunna förutsätta att behörig firma gjort jobbet fackmannamässigt. Jag hade definitivt prutat men givetvis behöver säljaren bara gå till nästa köpare om han vill. I Stockholm så hade de gjort det...
 
Stefan N (och övriga): bekostar en besiktning gör man väl för att man inte anser sig ha kunskapen att se/avgöra om fel?
Säljaren kanske tycker felen är väldigt uppenbara och kanske även de andra spekulanterna som inte bjöd så högt, men köparen gjorde ju en besiktning av en anledning..

Med det sagt så beror förhandlingsläget på flera saker: Vad står det i kontraktet? (Har här på forumet varit uppe fall där säljaren är skyldig att ersätta eventuella fel som uppkommer) Vanligast är nog att säljaren inte har några skyldigheter till det utan kan säga blankt nej så får köparen välja: betala fullt eller dra sig ur..

Hur många andra spekulanter fanns det och hur nära var deras bud? (Är det troligt att säljaren kan tänka sig att blåneka för att få er att hoppa av och sedan gå till nästa spekulant?)

man kan alltid försöka.
Ta in offerter på vad det kostar att åtgärda felen och gå till säljaren med ett förslag.
Blir det tvärstopp kan man kanske få säljaren att betala materialet om man själv gör vissa av jobben?

Själv bekostade jag en mindre reparation av vårt tak som på besiktningen visade sig läcka. Ca 6000 ( budgivaren under hade 10 000 lägre bud, men det finns inget som säger att de hafe accepterat ett läckande tak och vi var ändå nöjda med priset som vi bestämde oss att ta den lilla smällen för att inte riskera något strul..
 
Fangorn skrev:
Badrummet ser man nog inte på en vanlig visning om du inte har med dig besiktningsman. Man kollat ju inte in golvbrunnen och fall på en vanlig visning. Är badrummet från 2004 ska man kunna förutsätta att behörig firma gjort jobbet fackmannamässigt. Jag hade definitivt prutat men givetvis behöver säljaren bara gå till nästa köpare om han vill. I Stockholm så hade de gjort det...
Jag kollade då både golvbrunn och fall på visningen, men kanske tillhör fåtalet, kröp omkring på vind o i krypgrunden, om ja hittar allvarliga fel och fortfarande är intresserad kopplar ja in besiktningsman, är de stora skador låter ja bli, billigt ändå att bjuda in nån hantverkarkompis eller ringa runt o hyra en några timmar för att följa med, får man ett hum om skicket iaf, alltför många stirrar sig blind på tapeter och dylikt
 
Aldrig kul med att vara bakfull i duschområdet. Skämt å sido, man har ju undersökningsplikt. Det är olämpligt att ge sig in i bubgivning innan man vet vad man bjuder på. Säljaren kan ju knappast lastas för sådant som uppkommit efter vunnet bud.
 
Vadå, menar du att man ska anlita besiktningsman innan budgivning? I princip alla husförsäljningar sker väl med öppen besiktningsklausul.
 
Hehe jo men ni verkar vara hantverkare som går på visning av renoveringsobjekt, då kollar man allt... Vi amatörer börjar inte kolla fallet på en vanlig visning. Man kollar planlösning, kommer man trivas? Sen vinner man budgivning och då tar man in besiktningsman. Och är badrummet från 2004 och det mesta i huset renoverat så ska man inte behöva oroa sig för felen som TS tog upp... Hade säljaren velat slippa det så är det bara för säljaren att göra en överlåtelsebesiktning och låta protokollet vara tillgängligt på visningen. Pruta eller avstå om ni inte vill ge mer pengar för att fixa felet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.