keckepro skrev:
Hej
Nej Uterummet är inglasat och där tänke jag man kanske kunde ha en deckare också, då är också köket innanför säkrat. Däremot skulle jag vilja ha något som direkt när något rör sig på baksidan larmar - alternativt ger en varningssignal. Sen får man ju se blir det falsklarm hela tiden får man ju plocka ner den igen. Där stryker en del katter och fåglar samt fladdermöss bland annat. Funktionen jag vill åt är att när någon står inne i huset och tittar ut i en mörk trädgård skall man vara säker på att där inte står någon och trycker i mörkret
Du kan strunta i att montera den så slipper du ta ned den. Den kommer falsklarma konstant.
Linjedetektorer är det som skulle fungera i trädgården men du skulle spränga din budget med råge om du skulle installera dessa. En rörelse i uterummet är också lite mission impossible då det säkert kan bil 50 grader varmt där på sommaren..den kommer larma, rörelsedetektorer mäter ju värmeförändringen i miljön inte själva rörelsen.
 
DMOL skrev:
Slutklämmen är dock att larm inte skyddar mot inbrott. Inbrottsskydd gör det.
Skyddar en säkerhetsdörr, galler mot inbrott? Nej
Skyddar larm mot inbrott? Nej
Skyddar grannsamverkan mot inbrott? Nej
Skyddar DNA märkning mot inbrott? Nej

Men alla åtgärder man gör bidrager till minskad risk eller mindre skada i samband med ett inbrott.
 
D
Hm, det är väl objektets rörelse dvs IR-strålning som passar sensorn snarare än värmeförändringen en detektor mäter? Annars skulle ju detektorn reagera på precis allt i sin omgivning.
Paradox DG85 vet jag kompenserar känsligheten om omgivningstemperaturen höjs.
Sen finns nya NVX80, men den kan TS inte använda.
 
Larm är bra men det stoppar inte inbrott. De som tror att väktare skall förhindra eller stoppa inbrott är helt lurade av vilseledande reklam. De har inga blåljus kan ofta ta en halvtimme eller mer innan på plats. Enda chansen att stoppa pågående inbrott (förutom brytskydd, låsbara fönster etc) är någon form av BRA kamera som skickar bilder TILL DIG där du kan se vem det är i huset och ringa polisen direkt om det inte är barnvakten eller städhjälpen. Om du säger att du SER att det är pågående inbrott så brukar man få rätt bra prioritet och polisen kan vara där på några minuter och då kan tom förövarna bli tagna om du har tur.
 
D
Mr9 skrev:
Skyddar en säkerhetsdörr, galler mot inbrott? Nej
Skyddar larm mot inbrott? Nej
Skyddar grannsamverkan mot inbrott? Nej
Skyddar DNA märkning mot inbrott? Nej

Men alla åtgärder man gör bidrager till minskad risk eller mindre skada i samband med ett inbrott.
Det finns ju forskning på det här området så det är ju ingen poäng att dra det till sin yttersta spets som du gärna vill göra. Det finns inga absoluta skydd mot något.
Men visst du kan ju alltid skicka en kärnvapenmissil genom 500m betongbunker om du har resurserna.
 
D
Larm är inte konstruerat för att hindra inbrott. Det krävs att man bryter sig in för att larmet ska aktiveras i de flesta fall. Således behöver man preventiva skydd. Då är klistermärket om larmet det preventiva skyddet.
 
DMOL skrev:
Det finns ju forskning på det här området så det är ju ingen poäng att dra det till sin yttersta spets som du gärna vill göra. Det finns inga absoluta skydd mot något.
Men visst du kan ju alltid skicka en kärnvapenmissil genom 500m betongbunker om du har resurserna.
Oj vad du reagerar.. Jag svarade bara på ditt inlägg där du menade att larm inte hjälpte alls medan inbrottsskydd fungerade..
Så min slutkläm var att allt som görs i syfte att begränsa inbrott är bra, det finns inget som är 100% igt.
Vilken forskning är det du hänvisar till, har du någon källa att hänvisa till?
 
Hej
Angående uterummet så stämmer det att det fort blir väldigt varmt där, men blev rekommenderat att skaffa en sådan duo sensor som mäter både rörelse och ir samtidigt. Kommer inte det fungera tror ni?
 
Hej,
Jag har larm och d-link kameror.
Om larmet går (jag hade en rackarns stor spindel som busade med mig några gånger. Den gjorde magdans övningar mitt på ir detektorn. Har även haft en gardin som viftat runt när det var storm ute och luft från en ventil rörde gardinen framför ir detektorn) kopplar jag upp mig mot kamerorns, via mobilen. Där kan jag se och höra om någon är i huset.
I kamerorna finns även rörelselarm som jag aktiverer när vi är iväg längre tid. Har även mot gården....men känsligheten är bra att prova ut innan man åker iväg. Skatorna verkar ha fest bakom huset när vi är iväg. Bra med d-link är att du kan ställa känsligheten via mobilappen.
Skall också tillägas att eftersom det är trådlösa kameror så kan jag sätta dom på andra ställen om vi är borta en vecka eller två. Om kamerorna går off-line så får jag meddelande om det också. Tex vid strömavbrott.
Jag vet inte hur starka störningssändare som folk refererar till men dom får gärna prova på vårt betonghus med blyskickt i fönstren....
Hade gärna sett att d-link hade haft en gsm-modul så man kunde få sms eller ett samtal då detta är säkrare och ibland snabbare.
/ Pelle
 
Hej på er.

Jag sonderade marknaden ganska väl för ca ett år sedan.
Det jag kom fram till var att Securitas Hemlarm var bästa valet för mig.
Relativt låg månadskostnad med övervakning och utryckning, framför allt SAMMA MÅNADSKOSTNAD om du bygger ut larmet.
Många andra bolag blir det dyrare ju fler sensorer du installerar.

Dessutom får du själv montera upp och ner, byte batterier m.m. utan att någon "snubbe" skall ha pröjs för detta.
 
keckepro skrev:
Hej
Angående uterummet så stämmer det att det fort blir väldigt varmt där, men blev rekommenderat att skaffa en sådan duo sensor som mäter både rörelse och ir samtidigt. Kommer inte det fungera tror ni?
Jag monterade en sådan sensor i mitt uterum (glas, glas, glas samt minusgrader och ökenvarmt) fungerat fint för oss.
Vi kör med Securitas Hemlarm.
 
RilleRock
keckepro skrev:
Hej
Angående uterummet så stämmer det att det fort blir väldigt varmt där, men blev rekommenderat att skaffa en sådan duo sensor som mäter både rörelse och ir samtidigt. Kommer inte det fungera tror ni?
En kombidetektor kommer klara det galant med största sannolikhet.
Alla utrymmen är ju unika men har inte hitentills vart ute för ett uterum som larmar med en kombidetektor av bra kvalité.
Problemet är inte temperaturförändringarna i säg utan när de sker hastigt.
De blir ju inte 50 grader på 5 sekunder.

Iomed du köpte Quad så finns det kombidetektor i samma serie så du slipper byta hela detektorn utan klickar bara i kombin där Quad satt Om det behövs så är du up and running igen.
Så köp inte förrens du testat en sommar.
 
Så är där ett Siemens 4320 på väg hem med larmpanel och hela kittet.
Du monterar o programmerar själv, tumme upp. (Själv vågade jag ju inte..:D)

Vi har ju tydligen larm av lite olika anledning, själv har jag mest volym och bara lite skalskydd. Larmcentralen har lite olika ringlistor beroende på typ av larm; inbrott, brand, sabotage, maskering, klimat, drift.

Men ändå. Tänkte på centralapparatens placering. Blir svår flytta när den väl skruvats dit. Ska inte synas utifrån och så att den inte kan saboteras från olarmat område, tex genom vägg. Ska sitta i direktlarmat område -och får jag själv välja- också i en rejäl fönsterlös skrubb med magnetkontakt på dörren. Det blir gärna några separata lådor bredvid också så det är trevligare gömma undan allt.

Skrubben i källaren kanske? Sätter man glaskross där måste en bov förbi magnet, glaskross och pir för att komma åt centralen. Tre olika hinder som ska passeras för att slå ut den; känns solitt... Den som vill lägger till lås o galler o taggbuskar på fönstren till förrådsrummen där bak...
 
  • Gilla
Mr9 och 1 till
  • Laddar…
Jätteintressant tråd, keckepro. Har precis byggt hus och maskinhall och har haft en hel del problem med vårt förra hus i närheten. Kul att du verkar ha hittat en prisvärd lösning!

Vågar man fråga, utan att det blir en trådkapning, över skillnaderna mellan Siemens/SPC, Agility och Powermaster? Jag vill heller inte ha larmcentral (till en början iaf) och är ingen tekniker men vill ha möjligheter att bygga ut senare. Det tycks mig som om skillnaderna mellan iaf AG och PM är väldigt små och mest efter tycke och smak, lite som Volvo eller SAAB. Hur SPC står sig och vad som skiljer trippeln åt vet jag däremot mkt lite om.
Snöar det iväg alltför mycket skapar jag givetvis en separat tråd. Eftersom jag kikar på precis samma grej kändes det relevant tyckte jag. Jag ska inte börja rabbla detaljer från mitt eget bygge, jag är bara nyfiken på de tre sinsemellan. :)
 
Hej
Som jag förstår det är powermaster och agility lite mer riktat mot hemmaanvändare där det mesta är trådlöst. SPC däremot är väl mer riktat direkt till företag och till största delen trådat fast med möjlighet att ansluta trådlösa enheter vid behov. Eftersom jag har en vind jag relativt enkelt kan dra tråd i så valde jag SPC lösningen - dessutom blir den mycket billigare än en trådlös lösning. Beställde precis 10 stk Bosch Blueline Quad från EBay för 1400 spänn. Skall du ha 10 trådlösa deckare till Agility eller Powermaster räknar vi 5-6000 spänn så totala systemet blir väsentligt dyrare. Dessutom är trådat mycket säkrare än trådlöst som jag förstår det
 
  • Gilla
thomasp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.