En av våra nybyggda anläggningar här i Umeå kläs just nu med klinkers på utsidan.
 
O
Lite spännande idé!
Dock kanske man inte ska köra vanliga vita 15x15.... Känns för mycket badrum enligt mig :)

Men varför skulle det inte fungera... Bara man kör med rätt plattor...
 
Hur ser underarbetet ut? Fogarna är ju inte vattentäta.
 
Min tegelfasad är bara en skalfasad så vatten behöver jag inte fundera så mycket på...

Någon frågade om putsning och det är ju rätt mycket jobb om det ska bli bra och man inte ska kunna se fogarna från teglet genom putsen sen.
Fasaden idag är rätt jämn så jag tror att med lite större plattor skulle jag klara mig med rejält med fix bara direkt på teglet...
Det verkar ju finnas många fungerade exempel! :)
 
Vilket härad hamnar man prismässigt, jämfört med andra fasadmaterial?
 
Beror ju förstås mycket på kaklet men när jag räknade på skoj så borde det bli aning mindre än offerten på putsning jag fått...
 
När man kaklar med stora plattor inomhus gäller det att underlaget är extremt jämnt och plant. Har svårt att se att det inte skulle gälla även utomhus med ännu större plattor.
 
Jag tänkte på fuktskyddet. Ska man sätta utegips med luftspalt bakom om man vill kakla på en trävägg? Eller gör man på något annat sätt?
 
Intressant det här... Tittar som bäst på ett parti 30x90 plattor i ljusbeige som jag tror skulle bli riktigt nice.

Nu har vi dessvärre hamnat inom detaljplanerat område så jag måste prata med kommunen först.
 
Tänk på.att du förmodligen inte kan använda vanligt fix utan måste ha ett som klarar lite tjocklek iom att du har tegel.
Ett vanligt fix är väl max typ 5-10 mm sen är det risk för att det separerar

Fasader trodde jag man hängde upp i skenor och typ krokar på baksidan av platta för att få ventilation men man sätter tydligen direkt på.

Finns ju 360x120cm plattor idag med tjocklek runt 5mm
 
Det finns ju fix med byggtjocklek upp till 20 mm så det ska fungera...
 
Ja visst finns det fix som klarar det, ville bara påpeka det så att ingen köper fel....
Ardex X32 är ett fix som klarar det bla
 
Tack för tipset! :)
 
Hur blir det om fukt kommer in, lär ju kunna frostspränga och då vill man inte ha plattor för högt upp på fasaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.