Är jag helt knäpp eller varför ser det ut som det gör med plomberingen här?
Inkommande matning från nätägaren till vänster, där är inget plomberat. Till fastigheten går matningen ut nere till höger, där är det plomberat. Skulle vilja ett trefasuttag bredvid mätarskåpet därav funderingen.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man kan ju undra vilken praktikant som varit där? Plastskyddet över inkommande ska vara plomberat och plastskyddet över utgående kabel och plinten ska inte vara plomberat. Det är din kabel och mätt ström, inkommande kabel är nätägarens och där är det omätt ström så där ska du inte komma åt.
 
Det var lite så jag tänkte också. Får ringa Fortum.
 
Det där var ju lite baklänges fast jag har heller ingen plombering på inkommande kabel, bara på elmätaren...
 
Skyddet nere till höger ska inte ha någon plomberingen, det enda skyddet som ska ha plombering är det uppe till vänster.
Sedan är inkommande kabel lite för långt uppskalad, manteln skulle skuta tidigast i höjd med nedre fästet för övre skyddet.
Skyddet nere till vänster tillhör också kunden.

Sen kan man undra var nolltråden som går ut från blåa PEN/PE/N-plinten uppe till vänster, går till, den verkar sluta någon stans under mätaren (i mätaren?).
Jordtråden från samma plint går till plint under mätaren, från plinten under mätaren går en jordtråd till utgående kabel och en jordtråd går till PE/PEN?/N-plint under nedre vänstra locket, från sista plinten går utgående nolla.
Hela denna koppling är lustigt kopplad i mina ögon.
 
  • Gilla
Lunor
  • Laddar…
Håller helt med, en mycket lustig koppling om allt är som det ser ut att vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.