D
Har en gammal dörr och lås som jag haft lite funderingar på att bytta lite längre fram.

Den största anledningen är att jag vill få bort ljud från trappen därför undrar jag om vad ni som bytt till säkerhetsdörr tycker om ljud skillnaden?

Hur mycket säkrare blir det med en säkerhetsdörr, tänker då både på inbrott men även vid brand?

Har även sett det finns säkerhetsbrevlåda, har funderat om det hade funkat att sätta på den gamla dörren om man väljer att inte bytta om det tar bort något av ljudet från trappen? Tänker där att en del av trådarna nämner att mycket av ljuden kommer in genom brevinkastet. Hör gärna erfarenhet av er som har säkerhetsbrevlåda.

En tanke som jag funderar på är kan man ha en brevlåda på utsidan av dörren? Tänker om man byter dörr och styrelsen godkänner att man skaffar en dörr utan brevinkast och som alternativ har en låda på utsidan. Tänker lättare att jag som enskild boende har på dörren i stället för sätta låda i väggen jämte lägenheten.

Sedan tänker jag också lite på priset. Det jag lite har sätt så verkar priserna ligga på 12'000-16'000 för ok dörr. Har funderingar om hur man kan få ner priset om jag tar upp med styrelsen och att man hör av sig till de olika dörrbolagen om erbjudande om man får med flera som vill bytta dörr. Är nog ca hälften som har bytt till säkerhets dörrar för många år sen innan det blev ombildning till Brf så gick hyresbolaget ut med erbjudande. Har ju hört minst en person som ångrat sig och skulle vilja göra det nu sedan många som flyttat med nya boende som kanske kan tänka sig. Har ju tidigare suttit i styrelsen och vi har nära samarbete till grannföreningarna så borde nog gå att få ihop kanske 20 st som vill bytta om inte mer.
 
D
Kanske lite många frågor, hoppas det inte stör.
Hade en fundering om jag har kvar min gamla trär dörr men bygger en träbrevlåda runt brevinkastet både för att isolera för ljudet från trappen men även samla upp post. Någon som gjort något sånt eller någon som har några tankar på det?
 
Ett första steg är ju att byta alla lister och se till så de tätar ordentligt. Du kan sätta en list på insidan av luckan till brevinkastet också. Detta gör stor skillnad om dörren är otät.
 
D
Tack för svar. Ska se om jag kan få bort listerna snyggt. Hänger inte med om list på insidan av luckan du får gärna förklara lite mer hur du menar?
 
Det beror ju på hur postfacket ser ut, men har man en lucka på insidan kan det löna sig att sätta en smal gummilist på baksidan för att täta denna.
 
Om du vill dämpa ljudet från trapphuset så är det en säkerhetsdörr utan brevinkast som du bör få monterad.
Det blir inte speciellt bra med en hemmasnickrad lösning.
 
D
Det lutar mycket åt en säkerhetsdörr är väl mer kostnaden som gör man väntar. Håller på bytta ut köket och elen i lägenheten nu så får se vad slutkostnaden blir där.

Men funderar ju nu om alternativ. Kan tänka mig är svårt få till en snygg lösning om man bygger själv.
Har ju funderingar på hur man kan få ner priset på säkerhetsdörren
Det jag funderar på som jag nog nämnt är om hur mycket man kan få ner priset om man är flera som beställer samtidigt.
Hör gärna om nån som har koll på det?
Har även funderingar om man skulle köpa in dörrar direkt från tillverkare från Kina om man får med grannarna och sedan få firma som installerar. Problemet med det är väl att få rätt klassning lär nog bli svårt, kan nog bli lite svårt hitta firma som bara vill installera de. Tänker de dörrarna är nog bättre en nuvarande dörrarna från 60-talet men har läst lite kommit nya regler så är nog en del skillnad.
 
C
Daniel_82 skrev:
Den största anledningen är att jag vill få bort ljud från trappen därför undrar jag om vad ni som bytt till säkerhetsdörr tycker om ljud skillnaden?
Det hänger naturligtvis inte minst mycket på hur mycket ljud din befintliga dörr släpper igenom.
Jag blev lite besviken efter byte till säkerhetsdörr då jag upplever att den släpper igenom i princip lika mycket ljud som den gamla dörren. Å andra sidan upplevede jag inte ljud från trapphuset som störande innan bytet heller, så besvikelsen handlar mest om att det inte blev den dramatiska skillnad som utlovats.
Instämmer med övriga att det i första hand handlar om att det är ordentligt tätt, både mot karm och i brevinkast.

Hur mycket säkrare blir det med en säkerhetsdörr, tänker då både på inbrott men även vid brand?
Återigen går det förstås inte att jämföra utan att veta hur stabil din nuvarande dörr är och vilken säkerhetsdörr du väljer.

Men jag har noterat att det inte är ovanligt att man lämnar svaga punkter som i princip gör säkerhetsdörren värdelös. Här monterade man t.ex. dörrar med vanligt brevinkast i kombination med cylinderlås med vred på insidan som enda lås. En tjuv med en slunga tar sig in på max 20 sek utan att lämna en repa på dörren.

Ett annat exempel från en tidigare arbetsplats där men monterat en rejäl ståldörr i en vanlig gipsvägg. Där bröt tjuvarna helt enkelt loss hela karmen från väggen.

Värt att notera är också att dörren tappar sitt typgodkännande om man beställer den med ett "vanligt" brevinkast. Så var det iallafall för oss, vilket leverantören lämpligt nog valde att inte nämna.

Sedan tänker jag också lite på priset. Det jag lite har sätt så verkar priserna ligga på 12'000-16'000 för ok dörr. Har funderingar om hur man kan få ner priset om jag tar upp med styrelsen och att man hör av sig till de olika dörrbolagen om erbjudande om man får med flera som vill bytta dörr. Är nog ca hälften som har bytt till säkerhets dörrar för många år sen innan det blev ombildning till Brf så gick hyresbolaget ut med erbjudande. Har ju hört minst en person som ångrat sig och skulle vilja göra det nu sedan många som flyttat med nya boende som kanske kan tänka sig. Har ju tidigare suttit i styrelsen och vi har nära samarbete till grannföreningarna så borde nog gå att få ihop kanske 20 st som vill bytta om inte mer.
Självklart kan man få ett bättre pris om man byter flera dörrar på en gång. Dock är min erfarenhet att det inte blir några dramatiska rabatter. 12-16' känns väldigt lågt. Är det inklusive installation?
 
D
Har inte hittat mycket priser är mycket på förfrågan hittade några enstaka och då var det med installation så 12'000-16'000 var med installation.

Kan nämna att jag innan bodde på bottenvåningen då med säkerhetsdörr sedan flyttade jag upp två våningar då med tror original dörr från slutet av 60-tal. Störde mig mer i gamla lägenheten på ljudet från trappen tror man hör mer när man bor på bottenvåningen men kanske min fel uppfattning. Nu hör man lite då och då känns inte extremt men kan man slippa och inte kostar skjortan så funderar man på det.

Väggarna är cement/betong så borde bli rätt säkert vid montering av säkerhetsdörr om nu inte dörren är mindre och man laggar med gips eller någon annan skit.

När jag hör att klassningen försvinner med brevinkast får mig mer luta på Kina import. Räknat väldigt grovt och får då dörren med transport ca 3'500-4'000 om man beställa ca 50 st. Det är väldigt grova siffror då jag kollat lite standard priser en del Kina tillverkare har angett samt grovt vad en container skulle kosta ta in.

Fördelen är ju absolut priset och om det inte blir jätte stor skillnad på ljudet så har man ändå inte betalat jätte mycket för en säkrare dörr. Sedan vad installationen skulle gå på har jag ingen aning om samt om det är svårt få tag på firma för bara installationen. En till fördel jag ser är att om man vet lite mer om dörrar vilket jag inte gör men kanske kan läsa sig till att man kan specificera mer precis dörrens storlek, samt material som fyllnadsmaterial m.m.
Nackdelen om tillverkaren lurar en, då tänker jag inte med pengar utan med tillverkning och material tjocklekar m.m.
 
D
Har kollat lite p begagnade säkerhetsdörrar. Har hittat en intressant dörr jag nu funderar på att köpa.
Har någon erfarenhet av köpa begagnad säkerhetsdörr?
Försöker hitta någon som kan installera då det känns som bästa första alternativet men inte hittat något när jag söker på nätet. tänkte höra om någon vet om någon som bara kan utföra installationen i Göteborg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.