Hej!
Vi sitter och ritar på vårt drömhus och skulle vilja ha lite tips och synpunkter på våra planlösningar.

Vi har utgått från Lövstas hus Rosendahl, fast med egen planlösning.
Rosendahl plan 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rosendahl plan 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Groventré och teknikdel med värmepump och allt sådant hamnar i garaget/teknikdel.
 
Har ni valt drömtomt också?
 
Ser fint ut tycker jag. Genomtänkt.

Kyl o frys hamnar en bit bort från köket känns det som. Men det är en smak sak.
Jag hade nog haft KF i hörnet där DM är nu. Och haft något fristående vitrinskåp vid KF placering
 
Microkatten
lnu skrev:
Planlösningen kommer säkert funka bra, men personligen tycker jag att trappans placering krånglar till rörelsen genom huset på båda plan. Här är två exempel på andra lösningar, men där huset kan utformas med liknande yttre estetik:
[länk]
[länk]
Jag skulle undvika att ha trappan vid ytterdörren då man drar med en massa skit när man använder trappan. Dock hade jag ändå tagit en varv till med trappan och dels funderat på om man kan få en siktlinje från ingången genom huset, dels funderat igenom hur man ansluter till trappan på ovan- och bottenvåningen. Kan t.ex. en u-formad trappa passa bättre?
 
Hej!
Vi har nu träffat hustillverkare och det lutar åt Lövsta trähus.
Vi fick en hel del viktiga input och kom fram till dessa planlösningar.
Rosendahl plan 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rosendahl plan 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad tror ni om detta?
 
1000 gånger bättre! gratis!
gaia
 
Ser mycket bättre ut! Glöm inte dörren till garaget bara (y)
 
Det borde vara en dörr från allrummet till klk/badrum, så att den som inte bor i det stora sovrummet kan gå till det badrummet utan att passera sovrummet.

Min 17-åriga dotter ligger ofta i badkaret när jag går och lägger mig....
 
  • Gilla
hakanhanna
  • Laddar…
Såg att jag missat ett par dörrar i garage och mellan groventre och tvättstuga, men det är tillrättat.

Jag hade oxå en ide om att sätta en dörr in i klk från allrum så att man kan komma in den vägen, funderade då oxå på om man skulle ta bort den in i master bedroom så att man går igenom klk för att komma dit.
 
Jag frågade försiktigt om tomten därför att er garagelösning skapar en onödigt ful och klumpig exteriör. Hur man snyggar till detta bäst går inte att säga utan tomtkarta. Men man kan tänka sig fristående garage, alternativt någon sorts sammanbindningsbyggnad, som hävdar garaget som separat byggnad.

Beträffande interiören funkar arkitektens lösning godtagbart. Planen blir ännu lite bättre om ni förser groventrén med dusch och toa. Det uppnår ni enklast genom att flytta toadörren till stället där det nu finns ett litet kapprum. Kapphyllan flyttas mot yttervägg. Därmed når man duschrummet enkelt både från hallen och från klädvård/groventré.
 
Tomten är denna
Björkudden.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huset kommer stå lite längre fram än vad pilen är på kartan.

Jag passade även på att rita om och flytta klädkammaren och wc.
Rosendahl plan 1 v3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rosendahl plan 2 v3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska ni ha ett matbord i köket? Om inte är det kanske onödigt stor golvyta där och som sagts ovan lite långt mellan K/F och bänkytan. Ser ut som att en köksö får plats om man skulle vilja ha det. Är det tänkt att ha spisen i hörnet? Är själv inte så förtjust i såna 45-gradershörn i kök men det är väl en smaksak. Ni som gillar det: vad tycker ni är fördelen?

Finns det någon anledning att trappan ligger lite förskjuten i förhållande till WC/klk? Jag hade försökt få den att linjera någonstans, antingen så att trappans vägg linjerar med köksskåpen eller, väggen köksskåpen står mot (så att kaminen/öppna spisen mer eller mindre linjerar m köksskåpen) eller att den "södra" trappväggen linjerar med wc-ns "södra" vägg (dvs som det ser ut på ritningen om man förutsätter att norr är uppåt).

Hur stort är huset?
 
Ni har alltså en rymlig tomt med solitärt läge i lantlig omgivning. Er "mangårdsbyggnad" kommer att passa in mycket bättre i traktens tradition om ni bygger garage och kanske ytterligare något uthus fristående. Placera husen i en trevlig grupp, och härma gärna granngårdarnas struktur.

Ekonomibyggnader med vedbacke lite avsides. Spjälstaket runt köksträdgården. Gårdspump, vårdträd, putsade grindstolpar och en liten gjutjärnsgrind ... Det är de SMÅ detaljerna som framhäver storhet.

Börja med att kontakta en trädgårdsarkitekt, som varit med om att rusta upp gamla hemmansägarmiljöer. Ni kan också resonera ert projekt med länsantikvarien. Även om ni bygger helt nytt är det uppenbart "tradition" som ni eftersträvar. Och då är det lika bra att göra rätt på en gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.