Vilket strul. Nu behöver jag råd.

Vi skall lägga nytt golv i hallen och rensa bort garderober och annat som stod där. Vi började riva ner garderoberna som var fastspikade i golvet! De satt fast i reglar som även de var spikade ner i golvet (spånskivor). Vi har vattenburen golvvärme så jag tyckte det var lite förvånande att de gjort något sådant men jag fortsatte med att dra bort reglarna. På den sista regeln satt en spik som var längre än de andra och när den drogs ur började det spruta vatten, antagligen från en vattenledning från golvvärmen, något annat kan jag inte tänka mig. Vid närmare inspektion såg denna längre spik ut att vara rostig, eller på väg att rosta längst ut på spetsen. Antagligen har denna spik hållt hålet tätt men när jag drog ur den så gick det åt pipan.

Vi fick hit en rörmokare som hjälpte till att stänga av allt vatten i huset för att vara på säkra sidan, och vi kontaktade även vårt försäkringsbolag som skall skicka någon jour nisse för att titta på det men han har inte dykt upp ännu. Vi gick ner i krypgrunden och tittade och där droppade vattnet på fint så jag kan bara tänka mig hur det ser ut under spånskivan i hallen.

Nu till min fråga, detta var ju en omöjlig sak att upptäcka vid inspektionen före köpet så visst borde detta gå under kategorin "dolt fel"? Jag kan inte mycket om detta men ändå så tycker jag att detta borde gälla i ett fall som detta, eller vad säger ni?

//Tony
 
Låter i mina öron som ett typiskt dolt fel.

 
För att det ska vara ett dolt fel gäller väl att säljaren känner till felet men undanhåller informationen.
 
Birgijobbar skrev:
För att det ska vara ett dolt fel gäller väl att säljaren känner till felet men undanhåller informationen.
Det behöver inte alls vara ett fel som säljaren vetat om.
På konsumentverkets sida kan du hitta följande text om dolda fel:

"Klagomål
Dolda fel som köparen inte kunnat upptäcka ens vid en noggrann besiktning kan säl­jaren bli ansvarig för i efterhand (så länge det inte finns en korrekt friskrivningsklausul i köpekontraktet).
Det går att klaga upp till tio år efter köpet, men köparen måste göra det så snart felet upptäcks. Felet måste ha funnits vid köpet och kunna betecknas som oväntat.
Köparen kan få skadan reparerad på säl­jarens bekostnad genom avdrag på köpesumman eller kontant ersättning. Om säljare och köpare inte kommer överens kan köparen gå vidare till domstol."

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=2895&lngCategoryID=1402
 
Huruvida säljaren vetat om felet eller ej har inget med saken att göra när det gäller dolda fel.

Däremot så finns det ytterligare en möjlighet att få ersättning om det är ett fel som säljaren känt till men inte informerat om (observera att i praktiken är inte säljaren skyldig att informera om några fel), eller direkt ljugit om.

I så fall kan säljaren ha gjort sig skyldig till en felaktig utfästelse om husets skick, och då kan man få ersättning för den felaktiga informationen.

I det fall som tråden gäller så verkar det ju inte finnas någon större anledning att tro att säljaren känt till felet. I mina ögon är det ett ganska typiskt dolt fel. Men man skall komma ihåg att det är svårt att få ersätrtning för dolda fel.

En detalj som jag tänker på direkt, är ju vilken dokumentation av felet som köparen har (bevis). Säljaren kan ju mycket väl hävda  att han inte tror på någon spik genom slangen, utan hävda att köparen har själv borrat eller spikat i samband med ombyggnaden. Jag gissar att det mesta i bevismaterial kan ha blivit förstört i samband med åtgärder för att loaklisera felet.
 
Hej, Tack för alla svar!

Efter mycket ringande fram och tillbaka så har vi nu blivit lovade att säljaren av huset står för 50% av beloppet på skadan. Golvet är fixat, hade snickare och rörmokare här som sågade upp golvet, skarvade och bytte isolering. Nu väntar vi bara på att få reda på det exakta beloppet men nu har vi iaf ett helt golv, skönt. Idag gipsar vi och skall börja lägga klinker imorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.