Ja, förutom att det ser fördjävligt ut så är det inte större fara på taket här :) "Luftpumpskillen" ska du dock inte släppa in i huset igen, om han inte kan presentera goda skäl till det vi ser på bild. Lite mer intressant är ändå ledaren som sticker iväg till vänster. Den är inkopplad på PE-skenen, men uppfyller inte kraven på en separat framdragen skyddsledare. Någon har ändå försökt vara ordentlig och satt en klammer som han tycker var nödvändigt :)

f3j0X.jpg
 
  • Gilla
mollanbrollan00 och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Lite mer intressant är ändå ledaren som sticker iväg till vänster.

[bild]
Hör med största sannolikhet ihop med ett överspännings/åskskydd till telefon. Känn doften av Televerket.
 
  • Gilla
Lillis53 och 5 till
  • Laddar…
Den gråa lilla kabeln kommer från Televerket :D Den har suttit där i väldigt många år. Ett flertal decennier faktiskt.. Ingen aning varför den är kopplad till jordskenan.

Värmepumpskillen lovade att sätta upp den rena vita kabeln lite provisoriskt, då jag bygger om där innedelen sitter. Det var en garderob där förut. Fick ta bort en vägg, dörrkarmar, en bit av innertaket mm. Har satt upp paneler på väggarna, dock ej på den väggen porppskåpen sitter. Det ser lite provisoriskt ut, men det är inte värmepumpskillens fel.

Ett fel som han dock gjorde var fastsättandes av jordkabeln från fläkten. Den satt faktiskt lite lös i proppskåpet. Det var tur jag upptäckte det!
 
Redigerat:
Fotografen skrev:
Hör med största sannolikhet ihop med ett överspännings/åskskydd till telefon. Känn doften av Televerket.
Går den att koppla bort ifrån proppskåpet? Jag har ingen fast telefon, även om ledningarna är framdragna till huset. Denna gråa ledning kommer in från väggen och fäster i proppskåpet, av någon anledning. Varför?
 
Eventuella överspänningar leds bort via elnätets PEN, hur bra det nu är. Låt den sitta kvar så länge ledningarna till telefon finns kvar, åskan struntar i om det finns något abonnemang eller inte.
 
  • Gilla
Mogg och 1 till
  • Laddar…
Den går till ett överspänningsskydd. enligt din beskrivning iaf.
Som Fotografen skrev "Låt den sitta kvar så länge ledningarna till telefon finns kvar"

En mycket vanlig lösning,
Även färgval grå är vanligt på denna kabel,
jag säger bara Televerket.
Och hur många överspänningsskydd har inte gått sönder och servicekillen bara tagit ur modulen med skydd.
Hade slut på nya skydd och sedan glömt att åka dit och tryckt i nya.... Telefonen fungerar utan skydd... tills åskan slår ner i närheten av ledningen...
 
HSP skrev:
Telefonen fungerar utan skydd... tills åskan slår ner i närheten av ledningen...
Eller så slår åskan ner nära i elnätet... Eftersom jordresistansen aldrig är 0 Ohm kan det bli spänningpik på PEN och en kyss in i telefonen istället.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
MagHam skrev:
Eller så slår åskan ner nära i elnätet... Eftersom jordresistansen aldrig är 0 Ohm kan det bli spänningpik på PEN och en kyss in i telefonen istället.
Ja det stämmer:)
Det finns fördelar med fiber....
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
En sak som stör mig är att den grön/gula Jorden sitter lös i propppskåpet. Det känns inte trevligt och det är luftpumpskillen som satte dit den. Har provat att dra åt skruven, efter stt ha stängt strömmen, men den är helt åtdragen.

Jag vågar sätta denna Jordade i annan mutter på samma skena?

Om jag förstår det rätt, utifrån vad luftpumpskillen gjort, så gör man på samma sätt som han när man kopplar in fler 1faser? Jorden i Jordskenan, Nollan i skenan under och Fasen i proppen?
 
  • Gilla
Roger Steen1
  • Laddar…
Den som kopplade in VP kan inte ha någon som hest kunskap om "eljobb", knappast någon med behörighet, för man får INTE lägga flera ledare under samma skruv. Och att ändå göra så när det finns lediga skruvar är lite svårt att förstå ??
Flytta jorden till en "ledig" skruv.
 
  • Gilla
Carl.Alm
  • Laddar…
elmont skrev:
Den som kopplade in VP kan inte ha någon som hest kunskap om "eljobb", knappast någon med behörighet, för man får INTE lägga flera ledare under samma skruv.
Ja, fast det är ju ingen bra indikator i sig. Finns ju inte en anläggning från den tiden där det inte ligger flera ledare under en skruv. Oavsett hur många elektriker, behöriga och andra, som varit inblandade.

elmont skrev:
Och att ändå göra så när det finns lediga skruvar är lite svårt att förstå ??
Flytta jorden till en "ledig" skruv.
Vilket du ju själv påskiner. "Man får inte ... men när man ändå gör det så ... " ;)


Det är ju snarare att det ser ut som skit som är den tydliga indikatorn.
 
  • Gilla
senmathal
  • Laddar…
Mogg skrev:
En sak som stör mig är att den grön/gula Jorden sitter lös i propppskåpet. Det känns inte trevligt och det är luftpumpskillen som satte dit den. Har provat att dra åt skruven, efter stt ha stängt strömmen, men den är helt åtdragen.
Bilden antyder att den gamla ledaren som satt där först är 2.5 mm² medan ledaren till pumpen är klenare, 1.5 mm². Det finns alltså inga förutsättningar alls att få den klenare ledaren att sitta hur hårt du än drar. Det är istället ett allvarligt fel från början att ens försöka.

ymXvV.jpg
 
Redigerat:
Finns ju en ledig skruv på var sida, flytta den till någon av dem.
 
l_s_a, tror du verkligen att en yrkesman skulle lägga två trådar av olika dimensioner under samma skruv när det finns lediga skruvar ??? Du måste ha väldigt låga tankar om oss elektriker :(
 
Bo.Siltberg skrev:
Bilden antyder att den gamla ledaren som satt där först är 2.5 mm² medan ledaren till pumpen är klenare, 1.5 mm². Det finns alltså inga förutsättningar alls att få den klenare ledaren att sitta hur hårt du än drar. Det är istället ett allvarligt fel från början att ens försöka.

[bild]
Innan jag läste ditt svar hade jag faktiskt reflekterat över just detta. Ja, den tjockare satt där först och problemet blir som du säger. Den klenare går inte att sätta fast!!


elmont skrev:
l_s_a, tror du verkligen att en yrkesman skulle lägga två trådar av olika dimensioner under samma skruv när det finns lediga skruvar ??? Du måste ha väldigt låga tankar om oss elektriker :(
Du verkar vara korrekt och "rättrogen" i ditt jobb och det gillar jag. Nä, i mitt fall är det stor skillnad i dimensionerna och så gör man ju inte.. Det blir på sikt ett säkerhetsproblem med kablar som kan flytta på sig.. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.