Jag provar här isällrt, försökte först i golvgruppen.

Vi har ett köksgolv som är uppreglat på betong med källare under. Reglarna är ca 200mm höga. Vi slulle behöva sänka regelhöden för att få plats med golvvärme och klinkers med sina olika underlagsplattor.

Det jag funderar över är: Kan det vara så att betongbjälklaget inte håller, de nuvarande tjocka reglarna verkar bara vara fäst i ytterkanterna som om det vore ett träbjälklag. Vet i och för sig inte så mycket ännu, jag har bara tagit upp ett provhål med dosfräs under spisen.

Huset är byggt 1933, så det är ju lite förvånande att det är betong över huvudtaget tycker jag. Huset i övrigt är trä.

Det är mycket svårt att få till en vettig mätning av golvtjockleken, men en grov mätning med minst 7 felkällor tyder på 300-350 mm totalt. Får väl i värsta fall köra en borr rakt igenom betongen också för att mäta.

Vet någon om man överhuvudtaget gjort betongbjälklag som bara skall bära sig själv, alltså bara fungerar som innertak?
 
Hmm, kan det ligga järnbalkar ingjutna möjligen? Om det håller eller inte är rätt svårt att säga då det ju beror på dimensionerna men om det ligger balkar i så lär det kunna hålla, om inte så finns det ingen chans att knacka ner det enkelt och bygga ett nytt golv som man vet håller? Gott om plats för golvvärmen blir det ju i alla fall *ler*

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.