Jag försöker montera en Ikea-ho (Bredskär). Problemet är att clipsen för att fästa den i bänskivan verkar helt hopplösa. Det är bara en liten plastklack som håller kvar clipsen i hon och rätt vad det är när man drar åt så släpper clipset. Eftersom kanten på hon inte ligger riktigt an mot skivan av sig själv och det dessutom är en gummilist mellan ho och skiva så skulle man behöva dra åt hårdare.
Någon annan som stött på problemet eller är det bara jag som inte kan med clipsen?
 
Jag hjälpte en granne med en IKEA ho. Det går inte att dra åt tillräckligt med clipsen.
Vi tog bort gummilisten och smetade fullt med konstruktionslim under plåten.
Några brädbitar tvärsöver och tvingar som tryckte ner plåten som fick torka några dagar.
Vi tejpade runtom plåten innan så det inte skulle fastna lim i skivan.
Det går nog inte att få loss plåten igen skulle jag tro.:cool:
 
H
Bigfoot skrev:
Jag försöker montera en Ikea-ho (Bredskär). Problemet är att clipsen för att fästa den i bänskivan verkar helt hopplösa. Det är bara en liten plastklack som håller kvar clipsen i hon och rätt vad det är när man drar åt så släpper clipset. Eftersom kanten på hon inte ligger riktigt an mot skivan av sig själv och det dessutom är en gummilist mellan ho och skiva så skulle man behöva dra åt hårdare.
Någon annan som stött på problemet eller är det bara jag som inte kan med clipsen?
Det är ett känt problem hos Ikas montörer, ring upp Ikea och be att få prata med någon av köksmontörerna.
 
T
Japp, skippa dom skitclipsen, personligen så brukar jag bara silikona fast hon, funkar prima och skyddar dessutom mot vatteninträngning!
 
H
tank77 skrev:
Japp, skippa dom skitclipsen, personligen så brukar jag bara silikona fast hon, funkar prima och skyddar dessutom mot vatteninträngning!
IKEA monterade hon här och de använde någon typ av silikon och de tog något annat än de medskickade clipsen, något måste ju pressa ner hon mot bänkskivan så det blir tätt och snyggt. Ikeas montörer känner till detta problemet, så det är bara att ringa och fråga hur man skall göra och behövs andra typer av clips så får de väl skicka några sådana.
 
K
Usch vilka minnen jag fick tillbaka nu.
Svordomarna flödade när jag skulle monterade de sablans clipsen när jag renoverade köket för 2-3 år sedan.
Gjorde det även liggandes på rygg så vi monterade skivan först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.