Y
Läste en kort diskussion om skatten som tas ut på ISK konton, då nämnde en att det var värre om man hade VP-konto.

Jag ärvde lite aktier som har utdelning varje år som hamnar på ett VP-konto.
Kan, och vill jag, ändra så det hamnar på ett ISK konto och på så vis behöva skatta mindre?
 
Det tråkiga med att "föra in" aktier i en ISK är att du först måste sälja dem och sedan köpa in dem i ISK.
Detta gör att du löser ut reavinsten på värdeökningen på aktien, vet inte hur anskaffningsvärdet beräknas vid arv.

Nackdelen med utdelning på VP-konto är att det dras direkt 30% skatt på utdelningen, i en ISK dras ingen direkt skatt på utdelningen utan en årlig schablonskatt på hela beloppet som står i ISK.
Schablonskatten blir cirka 2% på en ISK (just nu) så har man utdelningar på mer än det lönar det sig att ha aktierna i en ISK.

(ovanstående är bara en grov förklaring och alla finansiella beslut måste tas på välgrundade information, bara för att låta som alla banker när man fått rådgivning hehe) :)
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Tänkte öppna ett ISK men har väntat på att det ska bli 2016 så det inte ska bli besvärligt med bokföringen för 2015.
Kan jag göra det nu imorgon 1/1 eller ska jag vänta lite till eller hade det inte blivit problem sålänge jag inte köpt några aktier än eller hur funkar det kontra bokföring?
 
ISK kan du öppna när som helst. Beskattning av innestående kapital beräknas sedan kvartalsvis hus mycket som finns på kontot för att sedan redovisas vid deklaration. Du får då med automatik ett transaktionskonto dit du för pengar eller hämtar.
 
Det man kan tänka på när det gäller ISK vs VP konto är att ALLA pengar på ISK beskattas. Så ligg inte med likvidamedel där eftersom de inte ökar i värde utan tvärt om minskar :(... Ju mer jag tänker på det så känns det fel att jag har räntefonder och obligationsfonder på mitt ISK
 
Y
Avanza hjälper än att flytta från annan bank.
Funderar på räkna ifall det vore värt det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.