Pappskallen: läste innantill i lagen 2013-03-16, efter 30 dgr kan ränta krävas men gällde nog statliga myndigheter m fl. Normalt gäller 30 dgr OM ej annat överenskommits vilket normalt görs vid beställning eller i anbud.
 
larsson r skrev:
vet flera snickare som kör med att materialet betalas vid leverans , arbetet vid avslutat , dom har med sej kortläsare , i matafären e det ingen som klagar på direktbetalning
....men du skulle bli rätt förvånad om mataffären ville ha 30% av din tänkta köpsumma redan vid ingången tror jag.
 
MathiasS skrev:
....men du skulle bli rätt förvånad om mataffären ville ha 30% av din tänkta köpsumma redan vid ingången tror jag.
Eller om man sitter på en restaurang, och servitören vill ha betalt för råvarorna innan kocken börjar tillaga maten.
 
Varken mataffären eller restaurangen förmodas köra hem grejer för kanske 80 tusen till er för att sedan jobba 100-200 mantimmar före fakturering.
Jag lanserar begreppet kreditgräns. Till en för mig okänd person som verkar vettig kan jag låna ut kanske 50 papp (sammanlagda beloppet utstående fakturor och ännu ej fakturerade varor och tjänster). Det betyder betalt för merparten av materialet vid leverans och sedan i stort sett räkningar dag för dag. Vettig betalningsplan duger också, typ det jag skrev i mitt första inlägg i tråden.
En okänd person som kräver att jag skall stå för hela risken betraktar jag inte som vettig. Hen får ingen kredit alls. Troligen så gör vi därför inte affär. Vi har inte överlappande förhandlingsområden och vi kommer längre och längre ifrån varandra ju fler krav hen ställer.

mvh Findus
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
Jag kan ju köpa att man som hantverkare inte vill stå för risken, men vem är det som står för risken egentligen?

Ponera att jag betalar allt material direkt. Då äger jag en massa material som ligger på min fastighet. Sen kommer då hantverkaren och tar av "mitt" material, kanske sågar sönder det etc. Då tappar materialet värde (för mig).

Det handlar här om vad man betalar för. Om jag betalar hantverkaren enbart för jobbet så är jag helt med på att det är ok att jag betalar för materialet i förväg. Men då är det de facto jag som står för materialet, inte hantverkaren. Om hantverkaren står för materialet får denne allt finna sig i att ligga ut med pengarna.
 
Jag är inte intresserad av att låna pengar av dig Findus. Din materialleverantör kan skicka sina fakturor direkt till mig vid leverans och det enda jag kräver av dig är att du inte vill ha betalt i förskott. Skitenkelt. Vill du ha betalt varje dag kan du få det, men inte en krona i förskott.

Som din bransch ser ut idag är konsumenten dum om han/hon betalar i förskott. Trist och krångligt men krass verklighet.

Din betalplan, innebar 30% vid uppstart, tror jag? Det räknar jag som förskott. Betalt får man när man levererat något och om du som leverantör inte litar på att du får betalt i efter en dags arbete, efter ett avslutat moment, efter leverans av plankorna eller vad det nu är, så håller jag med om att förutsättningar inte finns för att göra affär.
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Nerre skrev:
Jag kan ju köpa att man som hantverkare inte vill stå för risken, men vem är det som står för risken egentligen?

Ponera att jag betalar allt material direkt. Då äger jag en massa material som ligger på min fastighet. Sen kommer då hantverkaren och tar av "mitt" material, kanske sågar sönder det etc. Då tappar materialet värde (för mig).

Det handlar här om vad man betalar för. Om jag betalar hantverkaren enbart för jobbet så är jag helt med på att det är ok att jag betalar för materialet i förväg. Men då är det de facto jag som står för materialet, inte hantverkaren. Om hantverkaren står för materialet får denne allt finna sig i att ligga ut med pengarna.
Hantverkaren kan aldrig "stå för materialet". Om det inte handlar om något märkligt material eller pryl som bara denna specifika hantverkare eller leverantör kan använda så är betalning direkt vid materialleverans ett utmärkt sätt att minska risken för båda parterna.
 
seniorkonsult skrev:
Pappskallen: läste innantill i lagen 2013-03-16, efter 30 dgr kan ränta krävas men gällde nog statliga myndigheter m fl. Normalt gäller 30 dgr OM ej annat överenskommits vilket normalt görs vid beställning eller i anbud.
Hur som helst så är det som så att när vi pratar tjänster mot konsument så gäller:

Tid för betalning
41 § Om inte annat följer av avtalet, är konsumenten skyldig att betala vid anfordran sedan näringsidkaren har utfört tjänsten

Punkt slut.

B2B är en helt annan femma
 
Nerre skrev:
Jag kan ju köpa att man som hantverkare inte vill stå för risken, men vem är det som står för risken egentligen?

Ponera att jag betalar allt material direkt. Då äger jag en massa material som ligger på min fastighet. Sen kommer då hantverkaren och tar av "mitt" material, kanske sågar sönder det etc. Då tappar materialet värde (för mig).

Det handlar här om vad man betalar för. Om jag betalar hantverkaren enbart för jobbet så är jag helt med på att det är ok att jag betalar för materialet i förväg. Men då är det de facto jag som står för materialet, inte hantverkaren. Om hantverkaren står för materialet får denne allt finna sig i att ligga ut med pengarna.
Hantverkaren kan kräva betalt för material direkt vid leverans om inget annat är avtalat då en vara är levererad.
Det är skillnad på att leverera varor/material och sälja en tjänst.
Att de sågar lite fel någon gång är inte heller det något du bör motsätta dig så länge det inte sker väldigt mycket eller på något special material som är dyrt.
Om du helt saknar förtroende för hantverkaren så bör du välja en annan hantverkare eller utföra arbetet själv.
 
Jag väljer bara bort hantverkare som vill ha betalt för materialet i förväg. Hur enkelt som helst.
 
Nu är det ju så att en del leverantörer kräver betalt innan jobbet påbörjas och de faller bort direkt för mig. Jag har precis byggt ett garage i byggsats och fick betala hela byggsatsen i förskott, kan tyckas konstigt och de har gjort detta sen 1986! Och faktiskt så betalar man i förskott när man köper mat om man nu kan kalla Max för restaurang?
 
Eh... Max, restaurang? Nej, soptipp snarare. Men även sophantering kostar pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.