Hej!
Ska byta träpanel på ena gavelspetsen på 1 1/2 plans-villa, ca 25kvm.

Har kontaktat snickare då jag själv inte känner mig händig nog, och fick en offert på 42 000 efter rot, inklusive material, ställning och målning. Nu undrar jag såklart om detta är rimligt, men har inte kunnat hitta särskilt många uppskattningar på nätet.

Är det någon som är insatt i ämnet som kan säga om det är ett ok pris eller i dyraste laget?
 
Vad är med i materialspecen och hur stor del av kostnaden är den? Spontant låter det som ett pris i de övre regionerna för en spets, varför inte ta in en eller två offerter till? Speciellt svårt jobb är det inte, givet att man är snickare.
 
Kan inte vara mer än 1 v jobb med målning. Kostnad för material och färg runt 4000:-. Om det inte är nått ädelträ du skall ha upp. Detta inkl. ROT!!!Ta in fler offerter.
 
25 kvm, är det stående lockpanel eller liggande panel, är det friskt under eller ingår ev lagning och hur många kvm skall målas och handlar det om grundmålning och två täckmålning vilken färgkvalitet hur många fönster med plåt över,under etc,etc. 42.000 efter rot är inte något överpris, men vi vet för lite om omfattningen.
 
cecar33 skrev:
25 kvm, är det stående lockpanel eller liggande panel, är det friskt under eller ingår ev lagning och hur många kvm skall målas och handlar det om grundmålning och två täckmålning vilken färgkvalitet hur många fönster med plåt över,under etc,etc. 42.000 efter rot är inte något överpris, men vi vet för lite om omfattningen.
Om du räknat med 10000:- i material och ställning mm. 32000:- i arbetskostnad. Timpenning efter rot ca 350:- det ger nästan 100h i arbetstid för detta. Mer än 2 manveckor. Låter mycket i mina ögon. Jag är inget proffs och jag har bytt panel, målat mm hela mitt hus. En gavel spets på 25kvm tar inte den tiden.
 
Varför räkna pris på material du inte har en aning om. Vad kostar riktig grundfärg till 25 kvm Vad kostar riktig täckfärg till minst 2 x25 kvm men förmodligen bör/skall hela gaveln målas vad tror du det kostar.Enbart färg av bra kvalitet kostar runt 3,500-4000 kr.för 25 kvm Ställning kostar ett par tusen per vecka och ingår då målningen så har du ingen aning om hur länge den blir sående där p.g.a. regn. Vad du har gjort och vilken kvalitet det är på ditt material och arbete vet vi inget om, men du är nog nöjd. Däremot så använder seriösa hantverkare bra material i rätt kvalitet för att det skall bli ett gott resultat, och utan reklamationer. Så att gissa på som du gör är inget värt. TS har fått en offert och då är det fastpris med allt vad det innebär.
 
cecar33 skrev:
Varför räkna pris på material du inte har en aning om. Vad kostar riktig grundfärg till 25 kvm Vad kostar riktig täckfärg till minst 2 x25 kvm men förmodligen bör/skall hela gaveln målas vad tror du det kostar.Enbart färg av bra kvalitet kostar runt 3,500-4000 kr.för 25 kvm Ställning kostar ett par tusen per vecka och ingår då målningen så har du ingen aning om hur länge den blir sående där p.g.a. regn. Vad du har gjort och vilken kvalitet det är på ditt material och arbete vet vi inget om, men du är nog nöjd. Däremot så använder seriösa hantverkare bra material i rätt kvalitet för att det skall bli ett gott resultat, och utan reklamationer. Så att gissa på som du gör är inget värt. TS har fått en offert och då är det fastpris med allt vad det innebär.
Köpt färg på Jula...virke hos någon skojare. Nä...har kört Alcro Bestå, köpt virke på en brädgård ingen Byggmax trots att det är helt ok. Det är en gavel spets på 25kvm som skall göras. Hantverkare kan köpa bättre kvalité än jag köpt kanske MEN med stora rabatter så priset per kvm skiljer inte mkt på totalen. Sen så klart beror det ju på det inte TS berättar men på set han berättar är det dyrt inkl. Rot. Hade det varit utan Rot hade det varit helt ok. Du hade köpt detta rakt av alltså?? Så du menar att du skulle betala väntetid för regn?? Jag snackar manveckor sedan om det tar 4-6 veckor men faktiska arbetstiden är vad han måste betala för.
 
Redigerat:
Tror du på fullt allvar att någon lämnar offert på exakt den effektiva arbetstiden för att sedan stå där i ösregn och måla. Jag menar givetvis inte att man betalar väntetid för den som skall måla, men ställningshyra. Eller tror du man plockar ner ställningen när man går hem på kvällen i fall det blir regn. Kan det kanske vara så att som du hela tiden påpekar, "bara" är en gavelspets på 25 kvm, den sitter kanske två våningar upp med halva källaren ovan mark: Du vet ingenting om den saken och TS har inte förklarat så sluta att diskutera något du inte vet. Det är en offert med fast pris där hantverkaren antingen gör vinst eller förlust beroende på bla. vädret. Hantverkaren kan inte återkomma och begära mer betalt för att det regnar eller andra förutsägbara problem som kan dyka upp, när ett pris är lämnat. Alternativet är att ta allt på löpande och då vet man efteråt vad priset blev.
Så det är helt värdelöst att en hempulare pratar priser på något han inte vet, gör man jobbet hemma åt sig själv arbetar man när man har tid och lust. allt från 2- 15 tim/dag om vädret är fint. Material köper man var efter som det går åt och arbetar från stege, utan att förstå vad som är bäst för sin egen säkerhet.

Till TS skaffa fler offerter så vet du ungefär var priset skall hamna.
 
Tack för alla svar! Ska definitivt skaffa in flera offerter, så får vi se vad priset blir i slutändan....

Inser nu att jag kanske var lite väl vag med vissa detaljer. Gaveln har stående panel med lock, och två fönster med fönsterbleck i nederkant som jag antar måste tas hänsyn till.

Vad gäller material- kontra arbetskostnad så framgår inte detta av offerten (vilket jag nu inser är lite bristande), men ROT-avdraget på själva grundarbetet (ej målning) är 8000, vilket, om jag räknar rätt, innebär en arbetskostnad på ca 26.700kr. Som sagt så inkluderar detta inte målningen, som jag bara har fått specat kommer kosta 9000 efter rot, två strykningar. Så uppskattad materialkostnad exklusive färg ligger på ca 6000kr. Förutsatt att jag inte klabbat mig i mina beräkningar någonstans.

Jag bad dem även räkna med att vindskivorna skulle bytas, men osäker på om det faktiskt kom med i offerten.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.