Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Lutte skrev:
Det enda ni kan göra är att yttra er sakligt med sakliga argument utan att blanda in känsloargument i det hela.

Att fastigheten kommer tappa värde är inte sant, närheten till mångkultur och flerfald borde vara en värdeökare i flera bemärkelser samt att en flyktingförläggning inte är synonymt med våld, brott och allmän ödeläggelse utan det är fabricerade argument av fascisterna. Så det behöver ingen oroa sig över.

Sen det juridiska om att dom påbörjat markarbeten samt inte skickar ut ändringarna borde hempularen kunna ge glasklara svar på.
Blev lite nyfiken och undrar hur mycket du anser att värdeökningen borde vara?
Hur många procent över det tidigare marknadsvärdet är du villig att betala för att bo 20m från en flyktingförläggning?
Angående hur mycket brott det sker kring flyktingförläggningar får vi se efter Alma men jag läser i tidningar om poliser som berättar om en annan verklighet än den du beskriver.

Angående att bygge påbörjas innan beslut anser jag vara helt åt skogen, vad ska vi med regler till om de inte efterlevs.
Att flytta fastigheten så det inte stämmer med inskickade handlingar för bygglov betyder att de inte ansöker om det de vill bygga och borde inte vara giltigt kan jag tycka.
Klart att fastighetsägaren måste få en chans att yttra sig om en förändring som kan påverka fastigheten och närmiljön.
En flyktingförläggning omfattar boende för många människor som vistas där dygnet runt och innebär en omfattande förändring av närmiljön.
 
Redigerat:
  • Gilla
Enolf och 5 till
  • Laddar…
Lutte skrev:
Att fastigheten kommer tappa värde är inte sant, närheten till mångkultur och flerfald borde vara en värdeökare i flera bemärkelser samt att en flyktingförläggning inte är synonymt med våld, brott och allmän ödeläggelse utan det är fabricerade argument av fascisterna. Så det behöver ingen oroa sig över.
Undrar om syftet med inlägget är seriöst eller endast är avsett att få igång dem som hänger på forumet. De allra flesta vet att värdeökning inte uppstår på detta sätt utan tvärtom uppstår värdesänkning!
 
  • Gilla
hakan_o och 2 till
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Det finns som du säger vissa säkerhetsavstånd. Till och börja med så är det minst 4,5m ifrån gränsen. Men det är om jag minns rätt 6m mellan husen, om inte DP säger något annat.
Där efter finns det mig veterligen inga krav enligt PBL. Dock så kan DP säga andra siffror...
Bra, jag tror inte heller att 20 m kan strida mot lagen. Flyttar de huset 14 meter närmare då har fortfarande TS inget lagligt stöd att strida emot.
Kommunen har föresten rätt att avyttra eller bygga själv på ett tidigare grönområde klassad mark. Tex en park.
 
Henri skrev:
Undrar om syftet med inlägget är seriöst eller endast är avsett att få igång dem som hänger på forumet. De allra flesta vet att värdeökning inte uppstår på detta sätt utan tvärtom uppstår värdesänkning!
Påminn mig att helt sluta använda ironi i skrift! Jag gör det själv ytterst sällan, eftersom det är lätt att det blir missförstånd när man skriver på forum, men i den här tråden visar ju med all önskvärd tydlighet på risken. Här så måste det ju slagits någon slags rekord i det! ;)
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Lider med TS och dennes skäkting
Det är nog inte sista gången vi kommer läsa om detta här på byggahus.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Påminn mig att helt sluta använda ironi i skrift! Jag gör det själv ytterst sällan, eftersom det är lätt att det blir missförstånd när man skriver på forum, men i den här tråden visar ju med all önskvärd tydlighet på risken. Här så måste det ju slagits någon slags rekord i det! ;)
Ironi är det bästa som finns helst en subtil sådan, och den gör sig lika bra skriven som talad eftersom den är just subtil och inte lika drypande som ironiformen som exempelvis Betnér använder.

Och med detta drar jag mig tillbaka och håller mig borta igen.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Akahigi
En bra advokat. Inget annat duger. Skulle ta en större byrå.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Lutte skrev:
Ironi är det bästa som finns helst en subtil sådan, och den gör sig lika bra skriven som talad eftersom den är just subtil och inte lika drypande som ironiformen som exempelvis Betnér använder.
Och med detta drar jag mig tillbaka och håller mig borta igen.
Att använda ironi på ett forum kan få oväntade effekter, i synnerhet om forumet hyser många idioter. Jag har ambitionen att inte låta dumheter passera opåtalat och att här skilja ironi från allvar är inte helt lätt.
 
Eftersom maskburken redan öppnats av Lutte....
Att en flyktingförläggning inte är synonymt med våld, brott och allmän ödeläggelse må vara sant men om man inte inser att riskerna för det är skyhögt större än om en lågstadieskola skulle byggts på samma plats och att värdet självklart påverkas negativt då är man inte bara blind utan även vilseledd. Det har inget med fascism att göra, det är bara att läsa det som efter mycket om och men äntligen börjar skrivas/pratas om i vanlig media.
Sen har ju TS fråga egentligen inget med detta att göra, den handlar om informationen från kommunen och möjligheten att påverka. Dock, ett sånt befängt uttalande som Luttes kan inte få stå obesvarat.
Jag kan däremot tänka mig att hela mitt inlägg OCH mittenstycket i Luttes raderas för att hålla politiken borta från tråden.
Ditt inlägg borde raderas då det är rejält OT, ett politiskt ställningstagande som handlar mer om politik än något annat.
Ett inlägg som gör bara att vanliga människor slutar våga diskutera en placering av flyktingförläggning på grund av att de blir stämplade nazister eller rasister eller något liknande. Våga diskutera! Var inte rädd för folk som ToRy som vill att du inte ska ifrågasätta.

Vill inte riktigt fortsätta här men känner mig lite tvungen. Om TS hade skrivit att det var en ungdomsgård, ett köpcentrum, ett bibliotek eller annan hög byggnad som skulle byggas. Hade du då ifrågasatt och blandat in politiska värderingar. Det finns fler platser där grannar inte behöver känna sig diskriminerade av höga hus 20 meter från vardagsrummet.

Hade det varit en 3G mast så hade alla tyckt att det var förjävligt och ingen hade kallat dig för teknikfascist...
Nu är det en flyktingförläggning med folk i som kan se in i ditt hus och då får man inte klaga. Då är man rasist, nazist och fascist och röstar på SD!
 
  • Gilla
Micc och 6 till
  • Laddar…
I det fallet att kommunen väljer att placera fastigheten på annan plats än vad bygglovet föreskriver, skall det räknas som att en ny bygglovsprocess startar. Vilket betyder att grannarna återigen skall höras om någon del i bygglovsansökan inte följer detaljplanen.
Mark- och Miljööverdomstolen har i beslut 2013 menat att ändring av bygglovsbeslut kräver en ny bygglovsansökan. Det finns inget i PBL som medger ändring av bygglov oavsett om det handlar om storlek, höjd eller placering.
 
E
slurppe99 skrev:
På E 4.an strax söder om Arlanda i höjd med nya Rosersbergsavfarten fanns tidigare en svinfarm som nu blivit hästgård. Det räckte att åka förbi där när lukten var som värst. Taxichaufförer fick tipsa sina kunder innan de åkte förbi så de inte trodde chauffören hade gjort något.
Det där stämmer inte, jag har åkt många gånger förbi på "Grisrakan" och var lika glad varje gång över att se alla grisarna som gick ute om dagarna och det är ett väldigt öppet område Stora Väsby, som det heter, så det låg aldrig någon stank när man passerade.
 
peternicklas
Elektra skrev:
Det där stämmer inte, jag har åkt många gånger förbi på "Grisrakan" och var lika glad varje gång över att se alla grisarna som gick ute om dagarna och det är ett väldigt öppet område Stora Väsby, som det heter, så det låg aldrig någon stank när man passerade.
Lite grislukt är väl inte så farligt. Ta hönsskit, då kan man snacka om att lukta illa, eller sulfitfabriken utanför Vaggeryd. Nu vet jag inte vad detta har med tråden att göra...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
TS har ju tydligt skrivit att det inte är ett problem att det är ett flyktingboende!

Frågan om värdeminskning rörde en förstört utsikt, inte att det var ett flyktingboende så släpp gärna den delen och diskutera sakfrågan eller lämna tråden.
 
  • Gilla
Storstadsbo och 2 till
  • Laddar…
Lutte skrev:
Ironi är det bästa som finns helst en subtil sådan, och den gör sig lika bra skriven som talad eftersom den är just subtil och inte lika drypande som ironiformen som exempelvis Betnér använder.
Och med detta drar jag mig tillbaka och håller mig borta igen.
henkop
Som sagt, det är inte helt lätt med ironi på ett forum.
 
  • Gilla
Erik den Store
  • Laddar…
R
Fairlane skrev:
TS har ju tydligt skrivit att det inte är ett problem att det är ett flyktingboende!

Frågan om värdeminskning rörde en förstört utsikt, inte att det var ett flyktingboende så släpp gärna den delen och diskutera sakfrågan eller lämna tråden.
öhh? Tråden som TS har skapat heter "flyktingboende" och TS tar även upp det i brödtexten. Om TS tyckte det vore oviktigt att ta upp att de är ett flyktingboende hade denne enkelt bara kunnat kalla det för "byggnad", eller hur?
Spela inte dumma.
 
  • Gilla
Enolf och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.