Det FÅR INTE finna avloppsbrunn i sådana utrymmen. Övertrycksventiler från VVB får på samma sätt INTE mynna ut direkt i avlopp.

Tanken är att läckage ska kunna upptäckas.
 
Kan berätta om att när vi hade en firma som inredde vår övervåning (hus byggt 2009) satte man ett kopplingssskåp för allt vatten från undervåningen i en vägg med kattvind på baksidan. Andra vintern var det ovanligt kallt och vattnet frös här efter att vi hade varit på en 2-veckors semester. Kollade lite och det var inte speciellt väl isolerat på baksidan. Köpte lite vanlig isolering på byggmax som jag kompletterade med och passade även på att stoppa in lit eisolering i kopplingsskåpet, nu har vattnet aldrig frysit trots -20 på nätterna under ca 1 vecka i år när vi inte har använt vattnet på övervåningen. En ganska enkel fix, och jag brydde mig aldrig om att blanda in företaget som har gjort badrummet. De underskattade väl förmodligen hur mycket isolering som behövdes?

Finns även ett skvallerrör från detta skåp och det mynnar ut i badrummet bakom badkaret (ett sånt med lejontassar). Brukar dra med handen där under lite då och då för att kolla efter läckage. Hade vi haft duschkabin hade detta rör mynnat ut synligt men då vi valde badkar hamnade det bakom. Har varit flera vvs-kompisar här och kollat på badrummet och ingen har påpekat detta som något speciellt allvarligt. Det enda de påpekade efter en grundlig genomgång efter avslutat arbete var att firman hade glömt sätta ballofix på toastolen.

Firman som gjorde badrummet är välrenommerad och har väldigt gott rykte. Ballofixen satte de dit efter någon dag... hade glömt den helt enkelt.

/S
 
Ursäkta min frånvaro, åkte på en mäktig influensa...

Min fru har skött detta under tiden och som det ser ut nu ska vi ta in offerter från 2 olika firmor, pris på åtgärder för dessa fel. Förra ägaren ska då skicka in dessa till Anticimex som då ska besluta om det går under försäkringen..

Detta angående skvallerrör:
Precis ovanför Golvvärmefördelaren finns fördelaren för all tappvatten. Men inget skvallerrör.
Jag vet inte riktigt hur det bör se ut när det är korrekt med skvallerrör?
Golvbrunn finns i rummet, precis under värmepumpen som står precis bredvid fördelarna kan man säga.
 
Kostnaden för att åtgärda de här felen är så liten så att om de tom klassas som doldfel ( vilket det finns ingen chans ändå) skulle säljaren ändå inte bli skadestånds skyldig. Så det så.
Angående frysningen, mina rör går oxå i kallvinden, det är inget fel med det. Nånstans måste de gå om man vill inte ha de synliga. Ifall vind eller i grunden.
Det häller att placera rören på den varma sidan av tak/vägg. Godkänt enligt säkervatten och intyg kan utfärdas utan anmärkning. Isoleringen ska vara tillräcklig för änamålet, minst 20 vm eller mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.