Vi ska alldeles strax iväg och kolla på en strandtomt intil en ganska stor sjö i centrala Småland. Den är på ca. 3000 m2, och vi har ingen aning om pris eller nåt utan ska bara kolla på den. Är det någon här i forumet som köpt strandtomt och byggt på som kan ställa upp och svara på ev. frågor som kan tänkas dyka upp i framtiden, och vad har vi att förvänta oss?

Är det svårare att få bygglov på en strandtomt? Högre skatt? Begränsningar på hur nära sjön man får bygga? Planen ligger på (attefall) mindre bastu med bar nere vid sjökanten, med brygga ut i sjön..får man det?

Mycket som snurrar ;(
 
Kontrollera att det öht får byggas något.
Kontrollera om tomten går hela vägen ner till sjön.
Bygga en liten koja med en bastu, altan och en brygga är ofta omöjligt pga strandskydd.
Ett stort vindkraftverk brukar gå bra.
 
Strandskyddet bör ni läsa på innan köp, och prata med kommunen är mina tips
 
Om där inte redan finns bebyggelse kan du inte räkna med att få bygga något alls närmare än 100 meter från strandkanten pga strandskyddet. Möjligen undantaget en brygga om där inte finns någon.
 
Du får inte ens förvara en stapel med ved eller några gamla plankor, vid stranden då det hindrar allmänheten..

Är området detaljplanerat annars vill det nog till att man har bygglov innan man köper den, eftersom det verkar vara en gammal avstyckad tomt (eftersom man sedan länge inte kan stycka av en tomt utan bygglov) typ före 40-50 talet så kan den gå ända ner till vattnet, är den yngre så gick det inte att stycka av själva stranden utan en 10-20 meter tillhör då fortfarande stamfastigheten, fram till nyligen kunde man då ha servitut på resten, om det går idag vet jag inte..

Här i skåne är ju en en bebyggd strandtomt värd 1-2 miljoner,(det var det dubbla för 10 år sedan) plus eventuellt värde på huse, en obebyggd tomt är i princip värdelös då man inte får bygga på den, ligger det hus på bägge sidor gick det ett tag vet att några lyckades här omkring men idag tror jag det är mycket svårt igen..
 
Det kan också variera lite mellan kommuner hur man tillåts bygga på strandtomter. Är det bebyggelse runt ikring eller om det redan står ett hus på fastigheten påverkar också.
Jag har en strandtomt och har inte haft några problem med strandskydd eller bygglov, men tomten var bebyggd innan det nya huset byggdes.

Ring kommunen och fråga, dom kan ge oftast ge bra svar och kolla även fastighetskartan hur tomten ser ut, om den går ända ner till vattnet.

Ang brygga så tror jag inte det är något problem att få tillstånd att anlägga en. Det får du nog svar på av kommunen eller nära grannar
 
Strandskyddslagen är stenhård, så du bör verkligen läsa på allt om den. Med det sagt så är en del kommuner mer välvilligt inställda än andra, särskilt om det är i glesbygd och de gärna vill göra kommunen mer attraktiv att bygga och bo i.

Taxeringsvärdena blir ju givetvis högre med strandtomt också, men med dagens system är det ju inget större problem. Men det kan bli om de får för sig att återinföra fastighetsbeskattningen...
 
Hemmakatten
Vi lyckades köpa sjötomt (dvs med vattenområde) 4 mil norr om Stockholm för 11år srdan. På tomten fanns en brygga och ett gammalt båthus på 40kvm som gjorde att strandskyddet ansågs förverkat och vi fick bygga hus 80 m ftån sjön och riva gamla båthuset och bygga 40kvm gäststuga/bastu 2 meter från strandkanten. Detta var dock under den gamla PBL och reglerna är nog hårdare från Länsstyrelsens sida (det är de man ansöker om strandskyddsdispens till).

Men visst borde det finnas liknande möjligheter på andra ställen i landet. Kolla dock noga innan ni köper att ni får bebygga tomten.
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.