Status
Tråden går ej att kommentera.
Mikael_L skrev:
Tja, det rensas friskt. Mitt enda inlägg hittills rök. :)
Inte mig emot, det var ändå offtopic. ;)
Ha Ha ja det rensas verkligen friskt här..
 
O
Om kommunen nu prioriterar att bygga flyktingboendet, vilket är fullständigt förståeligt. Så hoppas jag att kommunen driver på lika mycket när det handlar om att bygga förskolor... För det är brist på förskoleplatser också.....
Om de ska fiffla med lagen så hoppas jag att man gör det även när det gäller förskolor....
 
  • Gilla
Hummingbird och 1 till
  • Laddar…
Om man ska klaga på kommunen på en tilltänkt placering av tillfällig byggnad så kan det vara en god idé att samtidigt komma med ett förslag på alternativ placering. Eftersom kommunen antagligen har väldigt bråttom att få till bygget och en granne klagar blir det jobbigt, men om grannen samtidigt godkänner en alternativ placering ger man kommunen en öppning på lösning som är enklare att godkänna än att förhandla med grannen. Den varianten körde mina föräldrar med när den intilliggande skolan skulle byggas ut och skymma utsikten, då föreslog mina föräldrar en alternativ placering att rotera den 50m långa och två våningar höra byggnaden 90 grader vilket kommunen godkände illa kvickt få behovet av skolplatser var brådskande, efter några år (med bibehållen utsikt) revs de barackerna dock. Ett hårt krav (som att helt förhindra bygget) är enkelt för kommunen att avfärda, men ett rimligt krav kanske de kan lyssna på.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Lutte skrev:
Att fastigheten kommer tappa värde är inte sant, närheten till mångkultur och flerfald borde vara en värdeökare i flera bemärkelser samt att en flyktingförläggning inte är synonymt med våld, brott och allmän ödeläggelse utan det är fabricerade argument av fascisterna. Så det behöver ingen oroa sig över.
Inlägget är provocerande dumt och borde rensas bort (gärna tillsammans med detta.)
 
  • Gilla
Enolf och 9 till
  • Laddar…
Lutte skrev:
Det enda ni kan göra är att yttra er sakligt med sakliga argument utan att blanda in känsloargument i det hela.

Att fastigheten kommer tappa värde är inte sant, närheten till mångkultur och flerfald borde vara en värdeökare i flera bemärkelser samt att en flyktingförläggning inte är synonymt med våld, brott och allmän ödeläggelse utan det är fabricerade argument av fascisterna. Så det behöver ingen oroa sig över.

Sen det juridiska om att dom påbörjat markarbeten samt inte skickar ut ändringarna borde hempularen kunna ge glasklara svar på.
Tamejfan det dummaste jag har läst på länge!!!
 
  • Gilla
Enolf och 14 till
  • Laddar…
Värdehöjande lär de knappast vara, i vår kommun skulle en bekant sälja sitt hus, samtidigt som ett flyktingboende öppnade 200 m därifrån, trots att huset är i skapligt skick, till marknadspris, i vanligen populärt område och stor bostadsbrist fick han inte huset sålt, krävs ingen raketforskare för att klura ut anledningen
 
  • Gilla
IsabellaC och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
TS har tydligt sagt att det inte är något problem att det rör sig om ett flyktingboende, utan att det är det ändrade läget som är problemet. Är man rädd för stölder, bråk etc så spelar det ingen roll om det är 20 meter bort eller 35 meter så den diskussionen kan vi väl släppa?

Frågan rör vilka möjligheter som finns att få byggnaden förlagd enligt ursprungsplanen. Den frågan är intressant oavsett om det är ett flyktingboende, en förskola, en skola eller ett ålderdomshem. Det som framförallt skiljer för frågeställningen är att kommunen här har en tidspress.

Så kan vi slippa meningslösa inlägg om ifall Lövén, Åkesson eller någon annan är bäst och slippa inlägg som säger att flyktingar är kriminella eller inte så blir tråden intressant. Politik kan vara intressant, men passar inte in i det har forumet eller den här tråden.
 
  • Gilla
linneac och 6 till
  • Laddar…
rickardg skrev:
Om man ska klaga på kommunen på en tilltänkt placering av tillfällig byggnad så kan det vara en god idé att samtidigt komma med ett förslag på alternativ placering. Eftersom kommunen antagligen har väldigt bråttom att få till bygget och en granne klagar blir det jobbigt, men om grannen samtidigt godkänner en alternativ placering ger man kommunen en öppning på lösning som är enklare att godkänna än att förhandla med grannen. Den varianten körde mina föräldrar med när den intilliggande skolan skulle byggas ut och skymma utsikten, då föreslog mina föräldrar en alternativ placering att rotera den 50m långa och två våningar höra byggnaden 90 grader vilket kommunen godkände illa kvickt få behovet av skolplatser var brådskande, efter några år (med bibehållen utsikt) revs de barackerna dock. Ett hårt krav (som att helt förhindra bygget) är enkelt för kommunen att avfärda, men ett rimligt krav kanske de kan lyssna på.
Vi har redan sagt att vi accepterar den ursprungliga placeringen (15 m längre bort) samt gett exempel på andra ställen "i byn" där kommunen har mark.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Öhh, jag kan lova dig att vi hade haft en ännu vidlyftigare diskussion om det rört sig om något av ovanstående...

Du har aldrig varit i ett grisstall va? Eller ens en svinstia? ;) Finns inte en chans att någon får anlägga svinstall några meter från mitt hus, jag välter bara jag tänker på lukten... :)

Och då har jag inget emot grisar får jag väl skynda mig att påpeka innan jag anklagas för att ha förutfattade meningar, det är trevliga djur.

Samma gäller rymdbas och landningsbana (fast då är det kanske inte främst lukten som man tänker på). Och då är jag ganska stor både flyg och rymd-nörd.
På E 4.an strax söder om Arlanda i höjd med nya Rosersbergsavfarten fanns tidigare en svinfarm som nu blivit hästgård. Det räckte att åka förbi där när lukten var som värst. Taxichaufförer fick tipsa sina kunder innan de åkte förbi så de inte trodde chauffören hade gjort något.

Mina morföräldrar fick släppa del av sin mark för ny vägbanesträckning och fick även två nya T-korsningar framför huset. Deras tomt blev som en kil med vägar runt om. De blev även av med sin odlingsmark då de ville inte ha grönsaksodling bredvid vägen som då blev obrukbar. Den delen fick de inte någon ersättning för. Vet hur besvikna de blev och lider med Ts släkting.

Nu har en annan tagit över huset som fick sitt hus tvångsinlöst av banverket.
 
Redigerat:
lars_stefan_axelsson skrev:
Öhh, jag kan lova dig att vi hade haft en ännu vidlyftigare diskussion om det rört sig om något av ovanstående...

Du har aldrig varit i ett grisstall va? Eller ens en svinstia? ;) Finns inte en chans att någon får anlägga svinstall några meter från mitt hus, jag välter bara jag tänker på lukten... :)

Och då har jag inget emot grisar får jag väl skynda mig att påpeka innan jag anklagas för att ha förutfattade meningar, det är trevliga djur.

Samma gäller rymdbas och landningsbana (fast då är det kanske inte främst lukten som man tänker på). Och då är jag ganska stor både flyg och rymd-nörd.
Det beror ju helt klart på vart man bor från början, bor man på landet med aktivt lantbruk som grannar så kan man få ett djurstall i närheten, dock inte vid knuten. Sen så försöker dom flesta bönderna ta saker som kan störa andra med i beräkningen och försöka lösa det på ett bättre vis.

Däremot kommer det ju aldrig byggas ett djurstall i ett villaområde.
 
Fairlane skrev:
TS har tydligt sagt att det inte är något problem att det rör sig om ett flyktingboende, utan att det är det ändrade läget som är problemet. Är man rädd för stölder, bråk etc så spelar det ingen roll om det är 20 meter bort eller 35 meter så den diskussionen kan vi väl släppa?

Frågan rör vilka möjligheter som finns att få byggnaden förlagd enligt ursprungsplanen. Den frågan är intressant oavsett om det är ett flyktingboende, en förskola, en skola eller ett ålderdomshem. Det som framförallt skiljer för frågeställningen är att kommunen här har en tidspress.

Så kan vi slippa meningslösa inlägg om ifall Lövén, Åkesson eller någon annan är bäst och slippa inlägg som säger att flyktingar är kriminella eller inte så blir tråden intressant. Politik kan vara intressant, men passar inte in i det har forumet eller den här tråden.
Jag har för mig att gränsen går vid 6 meter från tomtgränsen för bygglov. Men är inte säker på det.
20 meters låter som god maginal. Jag har typ 15 meters till grannen och de lagar mat k köket då ser de tydlig vad vi tittar på tv.
20 meter är kort avstånd men vad säger lagen? Nån som har koll på det?
 
O
rickardg skrev:
Om man ska klaga på kommunen på en tilltänkt placering av tillfällig byggnad så kan det vara en god idé att samtidigt komma med ett förslag på alternativ placering. Eftersom kommunen antagligen har väldigt bråttom att få till bygget och en granne klagar blir det jobbigt, men om grannen samtidigt godkänner en alternativ placering ger man kommunen en öppning på lösning som är enklare att godkänna än att förhandla med grannen. Den varianten körde mina föräldrar med när den intilliggande skolan skulle byggas ut och skymma utsikten, då föreslog mina föräldrar en alternativ placering att rotera den 50m långa och två våningar höra byggnaden 90 grader vilket kommunen godkände illa kvickt få behovet av skolplatser var brådskande, efter några år (med bibehållen utsikt) revs de barackerna dock. Ett hårt krav (som att helt förhindra bygget) är enkelt för kommunen att avfärda, men ett rimligt krav kanske de kan lyssna på.
Kommunen kan naturligtvis avfärda eller godkänna bäst de vill :) Men överklagar man sedan det bygglov som kommunen godkänt så spelar det inte längre någon roll vad de tycker, som tur är.
 
O
Matstj skrev:
Jag har för mig att gränsen går vid 6 meter från tomtgränsen för bygglov. Men är inte säker på det.
20 meters låter som god maginal. Jag har typ 15 meters till grannen och de lagar mat k köket då ser de tydlig vad vi tittar på tv.
20 meter är kort avstånd men vad säger lagen? Nån som har koll på det?
Det finns som du säger vissa säkerhetsavstånd. Till och börja med så är det minst 4,5m ifrån gränsen. Men det är om jag minns rätt 6m mellan husen, om inte DP säger något annat.
Där efter finns det mig veterligen inga krav enligt PBL. Dock så kan DP säga andra siffror...
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
haha, mitt inlägg du svarade på har tagits bort, byggahus tycker visst som polis och media i denna fråga, vi ska censurera bort problematiken, oroväckande syn på integrationsproblemet i detta land (stoppa huvudet i sanden), kommer säkert sluta bra
I denna fråga tycker Byggahus.se att man ska hålla sig till ämnet, TS frågeställning och svensk lag. Det är inte det lättaste att moderera, vi har lagen om yttrandefrihet som ställs mot den om hets mot folkgrupp. Dessutom vill vi att - oavsett åsikter i integrationsfrågan - alla ska kunna hålla sams och prata om hus, bygge och renovering. Då får man hålla tillbaka lite här i Byggahus forum och prata om integrationsfrågorna hemma istället. Här hjälper vi varandra med huset.
 
  • Gilla
karlmb och 19 till
  • Laddar…
O
Som sagt det som gör mig riktigt rädd, det är inte flyktingboendet i sig utan att det verkar som att kommunen godkänner det hela snabbt utan att bry sig om lag eller liknande. Jag hoppas att jag har fel i min rädsla. För är det så att det är skillnad på byggnad och byggnad, då är det riktigt läskigt...
 
  • Gilla
mg765 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.