När fönstren börjar se ut så här är det hög tid för renovering :|

DSC_0455.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0459.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vårt hus från 1832 har flertalet ursprungsfönster kvar. De flesta har ytter- och lösa innerbågar, men några har blivit bytta mot kopplade runt år 1900. Totalt handlar det om ca 210 bågar som behöver lite omvårdnad och kärlek.

Träet och beslag är mestadels i väldigt gott skick, så det handlar framför allt om att få bort alla olika färglager, demontera och ev. byta glas där av någon anledning de ursprungliga munblåsta glasen har bytts mot valsade eller till och med planglas, kitta och måla om. Status just nu är att samtliga ytterbågar samt alla kopplade fönster är renoverade och klara. Det som återstår är innerbågarna samt några dörrar med fönster så jag har nog gjort 70% av det totala jobbet :D

Förra året tog jag en del bilder på de olika momenten - såsom jag har valt att göra. Jag är medveten om att det finns olika sätt, men som sagt det här är mitt sätt som fungerar för mig. Så nu tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter och min metod för att renovera fönster - hoppas att någon kan ha glädje av detta!
 
  • Gilla
raspen86 och 16 till
  • Laddar…
Shoot! Jag ska börja med detta själv så fort jag orkar göra 2 blindfönster, eller vänta tills det blir varmt ute. Materialet har legat i källaren sedan i somras!
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Steg 1 - Demontering av beslag
Jag börjar alltid med att demontera samtliga beslag. Man kan givetvis låta dem sitta kvar, men i mitt fall har de målats över under årtionden med olika sorters färg och behöver verkligen ses över med tanke på eventuell rost och andra skador. Eftersom jag också gör samtliga mina bågar helt trärena vill jag inte ha några beslag som sitter i vägen vid borttagningen av färgen.

DSC_0452.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0453.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0458.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0461.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0462.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varmluftpistol fungerar ganska dåligt på metall eftersom den leder bort värmen och inte gör färgen speciellt medgörlig, så jag torrskrapar istället beslagen så gott det går så att jag får bort så mycket färg som möjligt och fram skruvskallarna - något som gör det betydligt enklare att skruva ur de gamla skruvarna som kan sitta riktigt hårt.

Det brukar också löna sig att verkligen ta bort färgen ur spåren på skruvarna innan man börjar skruva eftersom det annars är lätt att slinta med skruvmejseln och skada skruvarna och göra det svårt att få bort dem.

Ytterligare en anledning till att jag försöker ta bort så mycket färg som möjligt från beslagen innan jag demonterar dem är för att det minskar risken att man skadar träet - framför alt den lilla träfliken vid gångjärnen brukar lätt brytas loss om man inte är försiktig.

DSC_0464.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0466.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0467.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0468.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvarna - framförallt på hörnbeslagen - brukar sällan göra någon glad. Med lite tur får man upp dem hela, men om en bit blir kvar i bågen får man försöka med spetstång och kanske ett litet borr få loss dem. Jag har valt att kassera alla gamla skruvar (oavsett skick) och ersätter dem vid återmonteringen av beslagen med nya spårskruvar.

DSC_0469.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Duttarmajster och 9 till
  • Laddar…
Steg 2 - Rengöring/färgborttagning och rostskydd av beslag

Jag slänger ner alla beslag i en plastburk med linojlesåpa. Det tar effektivt och miljövänligt bort all gammal färg och gammalt fett/gegg i gångjärnen på några dagar. Om färglagren är tjocka kan man få ta upp beslagen några gånger ur såpan och hjälpa till för att få bort färgen. När färgen är borta och beslagen torkade tar jag bort så mycket rost som möjligt mekaniskt (stålborstar).

DSC_0473.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det sista steget med beslagen är att måla in dem med rostskydd. Eftersom jag kör uteslutande med linoljefärg brukar jag använda linoljefärg med järnmönja som jag stryker två gånger. Beslag som jag inte har för avsikt att måla med slutstrykningsfärgen såsom t ex de invändiga hasplarna och kopplingsbeslagen mellan inner och ytterbåge rostskyddsbehandlar jag inte alls.

Efter några dagars tork är beslagen färdiga för återmontering (y)

DSC_0512.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rock_fc och 10 till
  • Laddar…
Ser mycket fint ut :) Tänk att beslagen kan bli så fina igen...
 
Steg 3 - Glasa ur

Detta steg tycker jag är viktigt för att kunna ta hand om glas och båge på bästa sätt. Om kittfalsen i bågen är i gott skick och även kittet sitter mestadels bra, kan man givetvis låta bli att ta ur glasen - inte minst beroende på att det är en viss risk med att ta ur gamla fina munblåsta glas. Jag har själv kvaddat några stora glas (110 x 46 cm) som är svåra (= väldigt dyra) att ersätta. Ofta beror det på att man är oförsiktig eller att det finns någon liten spricka redan i glaset som gör att det i princip är omöjligt att ta ur det utan att det skadas. Av denna anledning börjar jag oftast med stora rutor och arbetar mig nedåt eftersom man brukar kunna återanvända ett skadat stort glas i en mindre båge genom att skära ner det.

Börja med att märka upp rutorna innan du tar ur dem ur bågarna. Jag tycker att det är enklast att sätta tillbaka glasen på samma plats som dom kom ifrån - då vet man att dom passar när dom skall återmonteras!

DSC_0494.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beroende på kittets status försöker jag ta bort så mycket som möjligt som sitter löst. Jag använder en enkel liten skrapa eller kittkniv. En del använder stämjärn, men jag ser inte riktigt vitsen med det (man riskerar även att skada träet om man är oförsiktig) utan föredrar ett instrument som kan flexa lite. Det är viktigt att man inte använder våld eller kraft eftersom man då lätt kan skada eller t om förstöra glasen.

DSC_1864.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kitt som inte sitter så löser att det går att pilla bort enkelt måste värmas upp. En del använder kittlampa, vilket säkert är jättebra och dyrt, men jag nöjer mig med en enkel varmluftspistol och ser till att det inte blir för varmt på glasen genom att skydda dem med en bit masonit klädd med aluminiumfolie. Jag brukar värma ett par decimeter i taget och rör varmluftspistolen hela tiden för att minska risken med värmen. När kittet mjuknat går jag på det med kittkniven/lillskrapan.

DSC_1867.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När kittet är borta plockar jag bort stiften som håller glasen med en hovtång. Nu kommer det kritiska momentet att försöka få ur glasen ur bågarna och här använder jag enbart handkraft. Jag tar tag runt bågen och pressar väldigt försiktigt med fingrarna underifrån och känner hur hårt/löst det sitter och förflyttar händerna runt bågen. Är det helt stumt kan det vara så att glaset är fastmålat på insidan så då kan det hjälpa att försiktigt skära i “färgskarven” och sen prova igen. Jag har till och med råkat ut för glas som var “limmade” med silikon och då fick jag skära försiktigt genom silikonet för att få loss glaset. När glaset är helt löst runt om är det bara att försiktigt lyfta ut det ur bågen.

DSC_1865.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avslutningsvis gör jag rent glasen med vatten/diskmedel och rakbladsskrapa och tar bort smuts, kittrester, färg och annat. Nu kan man ställa undan glasen (väl märkta!) till det är dags att sätta in dem i bågarna igen!

DSC_1868.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
katos och 2 till
  • Laddar…
Superkul tråd. Väntar ivrigt på mer...Tack för att du delar med dig!
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
krillek skrev:
Steg 3 - Glasa ur
Det kitt som inte sitter så löser att det går att pilla bort enkelt måste värmas upp. En del använder kittlampa, vilket säkert är jättebra och dyrt, men jag nöjer mig med en enkel varmluftspistol och ser till att det inte blir för varmt på glasen genom att skydda dem med en bit masonit klädd med aluminiumfolie. Jag brukar värma ett par decimeter i taget och rör varmluftspistolen hela tiden för att minska risken med värmen. När kittet mjuknat går jag på det med kittkniven/lillskrapan.
Jag kan glädja dig med att kittlampan inte är så revolutionerande som man kanske tror. Jag köpte en för att göra exakt det du håller på med i din tråd. Men jag fick/får göra precis på samma sätt med att ha tillsågade folieklädda masonitbitar för att inte glaset skall spricka. Så jag tycker det går lika fort idag att använda en varmluftspistol med ett munstycke som riktar luftstrålen lite ifrån glaset tillsammans med masonit/folie konceptet.

Sen är kitlampan kanon när man ska rengöra bågarna från färg och glasen är ute för det ökar "produktionshastigheten" en hel del. Idag har jag även en lackfräs som är en riktigt höjdar maskin för detta jobb och också för att rengöra de plana delarna på tex spegeldörrar...men det är ju en annan sak.
 
krillek skrev:
Jag slänger ner alla beslag i en plastburk med linojlesåpa. Det tar effektivt och miljövänligt bort all gammal färg och gammalt fett/gegg i gångjärnen på några dagar
säger inte att det är bättre bara ett alternativ, batteriladdare, hink med vatten och salt, man låter elektrolysen göra jobbet. Fördelen kan vara att inte bara färgen åker utan även rosten.
 
V
Hmm ska man slänga med Laddare mm i vattnet 😳
Eller hur gör man?
 
nikasp
Bra guide, dags för fönsterrenovering i torpet till sommaren. Det känns ju inte lika autentiskt men med Acid Clean får man det porrent från rost: http://www.pingens.se/i/bilvards-guider/ovrigt/guide-rostlosningsbad-med-acid-clean-gel.html Köpte det för att få bort gul beläggning på fälgarna på bilen men har rengjort rostiga plattor och ringar till gjutjärnsspisen i vårt 1700-talstorp med gott resultat. Då slipper man gå på mekaniskt så hårt.
 
meeeer....:)
Riktigt kul att se hur man kan få något så gammalt att se Nytt ut. Imponerande!!!
/
M
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
VillaAnna skrev:
Hmm ska man slänga med Laddare mm i vattnet ��
Eller hur gör man?
Jag vill inte kapa en bra tråd... men inte ned med laddaren i vattnet :D jag hänger det som skall göras rent på en ståltråd, kopplar minus till tråden. Sen nått att offra, armeringsjärn eller vad som helst som man kopplar plus på. allt ner i en hink som man blandat vatten med salt i...
43.1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
hyggabus och 3 till
  • Laddar…
Grymt jobb. Kommer följa din metod slaviskt. Bra att du är så tydlig och har flera bilder. Uppskattas!
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
oceanis skrev:
Sen är kitlampan kanon när man ska rengöra bågarna från färg och glasen är ute för det ökar "produktionshastigheten" en hel del. Idag har jag även en lackfräs som är en riktigt höjdar maskin för detta jobb och också för att rengöra de plana delarna på tex spegeldörrar...men det är ju en annan sak.
Jag använder en Speedheater för stora ytor, men tycker att den blir i klumpigaste laget till fönster. Det är rogivande att stå med en varmluftspistol och lyssna på en ljudbok :D
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.