Fick ett mycket fräscht skåp som skulle på tippen p.g.a att det ej fungerade korrekt. Eftersom jag gillar att mecka och har en förkärlek för att laga saker istället för att slänga (och vi skulle ha nytta av ett extra frysskåp, samt har lite ledig tid) så tänkte jag ta mig en titt innan det slängs.

En snabb första koll ger följande, ska dock ta en titt till idag, men tänkte ventilera ett par tankar/funderingar.

Felsymptom: Startar och går "som det ska" (glömde dock kolla fläkten till förångaren, vilket var lite synd ang. möjligt fel, men ska kolla det senare idag). i ca 10 min, sedan stannar det.

Det kyler iaf när det går igång, så att det är gas/tätt i tror jag är bortom rimligt tvivel. Mätte lindningar, startrelä, mm och det verkar vara ok. När det stannar så är det kompressorn som helt abrupt stannar, och då är det tvärstopp, och den blir ståendes på stallampere. Nu kommer jag inte ihåg exakta siffrorna men säg att den ligger på 0,5A vid drift och sen pang upp på 4A (vilket enligt databladet jag hittade om kompressorn mkt riktigt är stallampere).

Mekaniskt fel/kärvande/slut kompressor, tja, kanske, men om då borde det i mina ögon märkas iaf något även direkt vid start (då håller den sig på spec ström), alternativt så borde det öka/dra mer ström gradvis, inte 05, 05, 05, 05, "BAM" 4A (notera det låter inget, den bara "tokstannar", blir ståendes på stallampere).Får den sedan stå/vila en 10min eller liknande går den finfint att dra igång igen, och den ligger inom spec till samma sak händer igen. Det får mig att sålla bort mekaniskt fel i kompressorn iaf som första mest troliga fel/orsak.

En tanke, och efter lite googling, skulle kunna vara att (som jag ska undersöka under dagen) t.ex. fläkten in går till förångaren, den blir för kall och man får vätska tillbaks ned till kompressorn, vilket onekligen borde leda till ett tvärstopp.


Ev. skulle man kunna koppla ihop det här med en annan skum detalj, belysning är på konstant, vilket känns fel, och enligt manualen skall den som brukligt tändas när man öppnar dörren. Belysningen sitter utanpå i "överstycket". Det sitter ett litet fjäderbelastat skydd över lampan som nog ska ploppa ner när man öppnar dörren, men ingenting här är kopplat till någon form av brytare/givare som skulle kunna känna av om dörren öppnas eller inte. Så antingen sitter brytaren någon annanstans, eller så kanske det rent av fattas nånting (tyvärr ingen möjlighet att fråga tidigare ägare). Men jag har letat ganska rejält utan att hitta någon brytare/givare som skulle känna av dörröppning/stängning.

Om det fattas/inte fungerar, skulle man kunna dra en möjlig slutsats av att fläkten till förångaren inte skall snurra när skåpet öppnas? Verkar onödigt att cirkulera luften när skåpet är öppet. Om skåpet då då tror att det är öppet går inte fläkten, förångaren blir för kall och vätska kommer tillbaka till kompressorn med stopp och stallampere som följd?

Känns som ett långskott kanske, men det är därför jag frågar här, det kanske finns andra mer uppenbara/möjliga fel som jag helt missar. Är ingen expert på vitvaror :D

Tankar?

Tyvärr har jag inte hittat något kopplingsschema för skåpet/elektroniken, det hade ju underlättat rejält.
 
Uppdatering:

Kollat lite närmare och det lutar mer och mer åt att min teori kanske stämmer trots allt, det verkar faktiskt som att det fattas delar på frysen, mer specifikt just microbrytaren som känner av öppning/stängning.


frys.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Som synes misstänker jag att brytaren suttit där jag ringat in med rött, det finns även lediga kontaktpar i den gula inringningen. Ett kopplingschema hade ju underlättat rejält, att sätta dit en microbrytare hade ju varit en smal sak, det har jag redan liggandes, men jag vet inte vilka kontaktbar som skal brytas, om det är en NO eller NC etc. Antar att man kanske vågar prova sig fram, men det var ju mer än två kontaktpar tyvärr.

Om det finns någon vänlig själ som råkar ha en Elektorlux EUF2300 och orkade ta en bild på hur det ser ut på ovansidan hade det varit högst uppskattat :)
 
Det sitter ett reed element (tungelement) på displaykortet. Ser ut som en glassäkring med två ben.
Reagerar på magnetism från dörren. Sitter magnet i dörren.
 
Ah, det förklarar kanske saken, blev bara så brydd, för microbrytaren finns nämligen som reservdel...

http://shop.electrolux.se/search?ssv=92204414000&ppn=3&prpp=20&ppc=5&pffv=0

Men jag antar att det kan vara olika revisioner, och tungelementet finns ju mkt riktigt där, doh, vet inte varför jag inte tänkte på det :p

Jag får nog montera ihop skiten igen, prova och dubbelkolla hur det egentligen står till med fläkt, lampa mm, gick tämligen fort i felsökning/nedrivning.

EDIT:
Förklarar ju också varför jag inte tyckte mig finna någon pinout som såg använd ut för brytare....
Mycken tack för tipset, det besbarade en del tid i felsökning, flyttade väl dock skåpet nåt pinnhål närmare tippen också men ^^
 
Redigerat:
Mät spänningen till kompressorn. Har du en spänningsdipp så orkar inte kompressorn starta direkt igen, utan överströmsskyddet utlöser. Det återställer sig själv efter en stund. Annars är kompressorn kass.
 
Kompressorn startar ju och går, 10-15 min, sen stallar den (slutar gå/rotera, men drar fortfarande ström (stallström)), om överströmsskyddet löst skulle väl inte kompressorn ligga och dra stallström? Jag gissar att det är överströmskyddet som går in och löser efter typ 30-60s dock eller så, efter ungefär den tiden på stallström/maxström så stannar det/bryts strömmen. (osäker på exakta tiderna, hade ingen klocka etc, och vill itne prova igen, eftersom det förmodligen är ganska ohälsosamt för motorn) Jag vet itne om stallström är korrekta termen, men tänk dig elmotor som du låser/håller fast. Jag hittade något spec-dokument på kompressorn där det var angivet ström vid vanligt arbete samt låst/blockerad rotation och det stämmer ganska exakt.
 
Redigerat:
Mätte strömmen, och det är inte så att den ökar succescivt/linjärt heller utan det ligger helt inom spec för att efter då typ 10-15 min bara rycka till och gå upp till stallström/låst rotor-ström eller vad man nu kallar det. Så gissningsvis nånting som låser/blockerar kolven/kolvarna efter en viss gångtid?
 
Mät spänningen till kompressorn precis innan den låser sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.