Hej,
Då snickare Inte hade tid o komma förrän måndag o titta så tänkte jag kolla om någon kanske kunde klura på detta. Har byggt ett uterum med kanalplasttak och har problem med att de droppar in i uterummet när de regnar på väggen mot fasaden. Det är på gaveln så hustaket skyddar inget.

De som oroar mig är att vattnet droppar ner bakom fjällpanelen o ner på golvet. Alltså inte att vattnet rinner på utsidan vilket jag tycker de borde göra då regeln till takstolarna är utvändigt monterad på panelen. Har bytt överbleck mot panelen och tätat med silikon efter de monteringsanvisningar jag fick från skånska byggvaror och så ser de även ut på framsidan på vårt entrétak. Alltså blecket sitter mot panelen och inte skjuten under panelen.

Blecket blir blött på undersidan trots tätningslist samt silikon men hade läckaget som sagt bara kommit ner bakom regeln och utanpå panelen hade jag förstått att de bara var o göra om o göra rätt med blecket intryckt i ett urtag i panelen så den ligger bakom panelen.

Men när vattnet rinner bakom börjar jag undra, kan vattnet tvingas gå den vägen för att de inte tar vägen någonstans o kryper in i små vrår i panelen? Fjällpanelen är ju ändå profilerad på det viset att vatten inte ska stanna upp på vägen ner.
Kan de rinna ner bakom regeln som ändå är skruvad med 10mm träskruv och sedan att dessa läcker in så pass att de skapar droppar med förhållandevis snabbt flöde? Bakom panelen?

Bilden visar att ovanför fönsterkarmarna så sitter fjällpanelen och ovanför eldosan och infravärmarna sitter 45x195 regeln och utanpå sitter 45x45 sedan furupanelen.
Vattnet kommer alltså framförallt droppandes ner genom springan i fjällpanelen mot väggstommen. Har vara hittat ett ställe där de droppar genom min regel på väggen och de droppar totalt på 5 ställen i hyfsad fart.

bild.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
En lite rörig beskrivning, men om jag har förstått rätt...

Att man bygger träfasader med luftspalt innanför klädselbrädorna är just för att fasadens yttre skikt inte är tätt.
Så att vatten kommer in innanför fasaden och sedan rinner ner och kommer fram på uterummets golv är helt "normalt".

För att slippa detta problem får man
avsluta uterummets golv utanför panelen, eller
montera överbleck över uterumstaket som går ända in till utegipsen (eller vad som nu sitter innanför luftspalten), eller
bygga hela uterummet fristående från huvudbyggnadens yttervägg.

Och använd inte silikon där ute!
Akrylmassa eller "Utefog" fungerar bättre.
 
Är du 100 på att det inte droppade innan uterummet fanns där? Vattnet kanske kommer in högre upp på fasaden? Nått fönster ovanför där det kan läcka in?
 
Du har bog förstått rätt:) Med andra ord ska jag inte oroa mig för vart vattnet kommer utan att se till att blecket sitter bakom istället vilket är lätt med multicutter och utefog istället.
Ska plåten hänga i luften ovanför taket någon centimeter upp eller ska jag försöka placera den dikt an mot taket?
 
Para;
Ja de är två fönster ovanför så det är inte omöjligt. Har inte kunnat se problemet innan då det inte fanns något tak så problemet kan ju komma därifrån. Hur utesluter jag detta lättast? Får ta en kul på fönstren som för övrigt är slitna som fan o behöver renoveras/bytas ut
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan nog konstatera fönsterna! Tackar! Fönsterna är placerade något så rätt mot var de läcker in. Hade inte en tanke på de
 
Ja, där behövs uppenbarligen lite "tender loving care"

Vässa skrapan, köp en burk färg, en pensel och en tub utefog så :)
 
Ja, jävla skit att vädret inte tillåter de dock. 5+ och 24h härdning för utefogen. O skrapa bort färg nu o måla med den tempen de är nu är ju ingen höjdare:/
 
En annan tanke även om du redan hittat ett problem: Är det tillräcklig lutning på plasttaket?
Om lutningen är för dålig rinner vattnet uppåt när regnet slår in mot väggen och rundar plasttaket i överkant. Syns inte riktigt på bilden, men korrekt montering ska ju förhindra detta.
 
Fellow skrev:
Ja, jävla skit att vädret inte tillåter de dock. 5+ och 24h härdning för utefogen. O skrapa bort färg nu o måla med den tempen de är nu är ju ingen höjdare:/
Om du petar dit lite guck nu för att få det tätt så är ju det värsta som kan hända att tar längre tid på sig att härda. Så kan du ju göra det rätt och riktigt när vädret tillåter.
 
Njae lutningen är nog inte problemet då jag ifrågasätter som sagt varför de är regn bakom panelen vilket jag nu efter sett fönstrenkan säga till nästan 100% att de är fönstren. Det lilla som droppar in framför panelen är antagligen slarvig tätning som går att lösa.
Sen är listen baktill på taket profilerad med en list som just ska förhindra bakfall.
 
Drog dit lite fog för att se om de är problemet eftersom de ska regna imorgon. Kommer inte renovera dessa fönster då de är så dåligt skötta av tidigare ägaren och de är läckage i ena plus att de är 2-glasfönster. Så blir nya fönster.
 
F Fellow skrev:
Drog dit lite fog för att se om de är problemet eftersom de ska regna imorgon. Kommer inte renovera dessa fönster då de är så dåligt skötta av tidigare ägaren och de är läckage i ena plus att de är 2-glasfönster. Så blir nya fönster.
Lufter en gammal tråd. Hittade du något var läckaget skedde och i så fall hur stoppade du det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.