Jag funderar på att bygga en Bill Pentz cyklon nu trots allt, eftersom jag köpt så dyra filter att jag inte vågar använda dom med någon hemmadesignad thien-baffel.... Nu kollar jag hur den byggs och det ska vara runt 0,7 eller 0,8mm tjock plåt, galvaniserad eller rostfritt. Förmodligen galvad p.g.a. priset.

Pentz själv löder ihop grejerna men sånt kan jag inte mycket om och det jag läst på byggahus så låter det faktiskt skitdyrt att löda. Så jag kollar på svetsning där jag har liite mera erfarenhet och där jag redan har en svets (Kemppi 150A likriktare).

Att borra hål genom ena sidan och göra en sorts punktsvets i hålet med en pinnsvets kanske kunde gå sådär? Eller om jag lånar farsans MIG till det. De jag kommit fram till är att de metoderna är sådär halvdåliga och svåra att genomföra.

TIG svetsning låter som en bra metod och det är något jag tror jag kan ha nytta av i framtiden också, och man kan köra TIG från en pinnsvets, då blir det dock skraptändning, vilket inte låter som ett större problem.

Jag kan ju alltid popnita skiten förstås... men jag söker väl en ursäkt att kunna lära mig tig-svetsa. Räcker en 5L flaska till något för en amatör, räcker det ens till att tigga ihop cyklonen? Måste ju räkna in träning också innan jag ens försöker på cyklonen.

Tips på var man kan köpa TIG kit för detta syfte isåfall?
 
skulle det vara dyrt att löda? På vilket sätt då? Tunn galvad plåt är ju busenkelt att mjuklöda. Lite överlapp, lödpasta och lagom värme så är det ju bara att dra över med lite tenn så sitter det ihop. Lite öva på lite plåtar skadar inte innan handlaget sitter där.
 
Vad är mjuklödning och är det samma som Pentz rekommenderar för cyklonerna? Jag kan alltså inget om lödning och jag tycker det är ett väldigt förvirrande område med alla sorts namn på olika och lika lödprocesser och lödmaterial. Använder man lödkolv då eller låga eller vad?

Svetsning är iaf ett område jag tycker är enklare att sätta sig in i än lödning som känns mer som alkemi ibland.

Jag läste om att löda en cyklon här:
https://www.byggahus.se/forum/verkt...ll-pentz-cyklon-2.html?perpage=15#post2310874

800kr i tenn! Man lär kunna få en TIG tillsats för de pengarna, känns som en bättre investering som räcker längre. Även om det tillkommer gas och sånt.
 
Skillnaden på mjuk- och hårdlödning är vilken temperatur och lod man använder. Hårdlödningen blir mer hållfast.

Om du svetsar galvat (eller hårdlöder) så var noga med ventilationen, den svetsröken är inte nyttig alls. :)
 
ok jag har inte satt mig in i exakt vad du ska göra men jag tittade snabbt och det måste ju vara enklare att köpa vanlig karosseriplåt på 0.8 - 0.9 eller vad den u är på och sen pluggsvetsa med mig. (eller mag då om man ska vara petnoga)

Hur mycket tenn det går åt vid lödning beror nog mest på den som löder. är man ovan och det mesta åker ner på golvet, ja då är det klart det går åt och blir dyrt. Kan inte ens föreställa mig varför det skulle gå åt lod för 800 kr för en fog på ett par meter. Enklast är nog en liten gasolbrännare. Behövs inte så mycket värme och därmed skadas inte galvet heller och ryker inget dessutom. Hårdlöda galvplåt gör man nog inte, då behövs gassvets och då ryker galvet och jag kan livligt föreställa mig att det blir tokigheter med lodet så näe. Det kan man utesluta helt.
 
Vad är det för speciellt med karosseriplåt och hur skiljer det dig? Orsaken till galvad är att det är vad Bill Pentz rekommenderar, det eller rostfritt.
 
DennisCA skrev:
Vad är det för speciellt med karosseriplåt och hur skiljer det dig? Orsaken till galvad är att det är vad Bill Pentz rekommenderar, det eller rostfritt.
Inte för att jag kan direkt nåt om ämnet. Men galvat eller rostfritt finns väl ingen anledning till om inte cyklonen skall sitta utomhus? Det du suger upp är väl i princip alltid torrt dessutom?
 
Galvad tunnplåt är ju just oftast tunn och lätt att arbeta med. Lika gäller ju karosseriplåt för bilar. Den är lite tunnare än vanlig standard 1mm och således lättare att arbeta med.
Jag tror ju att det är den aspekten som är viktigast. Alla dessa typer av plåt kan ju med lätthet formas till nånting utan nå krav på maskiner. Rostfritt faller inte i mina ögon inte inom de ramarna men jag har ju som sagt var inte detaljstuderat det ni ska göra.
 
DennisCA skrev:
Jag funderar på att bygga en Bill Pentz cyklon nu trots allt, eftersom jag köpt så dyra filter att jag inte vågar använda dom med någon hemmadesignad thien-baffel.... Nu kollar jag hur den byggs och det ska vara runt 0,7 eller 0,8mm tjock plåt, galvaniserad eller rostfritt. Förmodligen galvad p.g.a. priset.

Pentz själv löder ihop grejerna men sånt kan jag inte mycket om och det jag läst på byggahus så låter det faktiskt skitdyrt att löda. Så jag kollar på svetsning där jag har liite mera erfarenhet och där jag redan har en svets (Kemppi 150A likriktare).

Att borra hål genom ena sidan och göra en sorts punktsvets i hålet med en pinnsvets kanske kunde gå sådär? Eller om jag lånar farsans MIG till det. De jag kommit fram till är att de metoderna är sådär halvdåliga och svåra att genomföra.

TIG svetsning låter som en bra metod och det är något jag tror jag kan ha nytta av i framtiden också, och man kan köra TIG från en pinnsvets, då blir det dock skraptändning, vilket inte låter som ett större problem.

Jag kan ju alltid popnita skiten förstås... men jag söker väl en ursäkt att kunna lära mig tig-svetsa. Räcker en 5L flaska till något för en amatör, räcker det ens till att tigga ihop cyklonen? Måste ju räkna in träning också innan jag ens försöker på cyklonen.

Tips på var man kan köpa TIG kit för detta syfte isåfall?
Du kan dels köpa en TIG-tillsats till KEMPAKen, dock endast DC TIG, så ingen alu.
Den hjälper dig att tända upp och reglera gasen.
http://www.mig-welding.co.uk/forum/threads/kempac-super-150.18228/

Skraptigen måste ha ett handtag med gasventil i handtaget, annars är det ingen skillnad mot andra TIG-handtag.
http://verktygsbutiken.nu/butik/telwin-tigsats-801097/

Svetstips för skraptig.
https://www.youtube.com/watch?v=0h5yw-qrl9c
 
Jag såg den där videon i morse, ganska bra idé med den hemgjorda pedalen.
 
DennisCA skrev:
Kanske detta hjälper:
[länk]

Jag har inte mycket erfarenhet (ingen), men nånstans ska jag börja. Trodde inte rostfritt i såhära tunna tjocklekar (0,7-0,8mm) var svårare att forma än galvat eller karosseriplåt.
nä det är det säkert inte men rostfritt i de dimensionerna kanske inte är stapelvara överallt heller.
 
Nå priset bestämmer i stor del. Om jag klarar mig med karosseriplåt och det är billigt så går det lika bra för mig, jag målar förmodligen cyklonen in och utvändigt hursomhelst. Ju slätare och blankare yta desto bättre.
 
corre skrev:
Du kan dels köpa en TIG-tillsats till KEMPAKen, dock endast DC TIG, så ingen alu.
Den hjälper dig att tända upp och reglera gasen.
[länk]
Precis såndär svets jag har, men en blank plåtbit istället för TIG modul! Skulle vara roligt att hitta en sån.
 
DennisCA skrev:
Precis såndär svets jag har, men en blank plåtbit istället för TIG modul! Skulle vara roligt att hitta en sån.
Jag har en likadan och har sökt på blocket vid några tillfällen utan resultat. Kanske finns i skrotlagret hos någon kemppihandlare.
Men det blir nog byte till en AC/DC TIG/MMA framför att lägga pengar på KEMPAKen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.