Hur långt brett och högt behöver man egentligen ha för att få in en normal husvagn? Jag har ingen koll på hur stora dom är egentligen..
 
Skulle gissa på ca 2,5 meter högt.
 
Möjligen finns det någon standardhöjd - åtminstone inom någon decimeter eller två - och säkerligen en maxbredd man kan räkna med, men längden kan ju variera från så kort som 4 meter till så långt som 7 meter eller i extrema fall ännu längre. (Dessutom får du lägga på dragets längd.) Det enklaste är väl att gå in på valfri husvagnsförsäljares hemsida och leta bland tekniska data på modeller som kan tänkas vara intressanta för dig. Alternativt ringa och prata med någon försäljare.

En snabb googling på min gamla häck, en IMV 500 -85 gav att den är 2130mm bred och 6500mm lång, dock inget om höjden.
Googlade fram att Adria numer verkar ha en standardhöjd utvändigt på 2580mm och utvändig standardbredd på 2450mm på sina vagnar. Övriga tillverkare orkar jag inte kolla...
 
Tänk också på manöver utrymme framför garaget.....

Jag har garage i vinkel mot uppfarten och behöver backa in bilen för att komma in utan omtag. Släpvagnen går också att backa in, men att komma ut igen är ett helvete..... nu har jag sällan behovet av att ta in vagnen, men vill man förvara inomhus kan det ju vara något att tänka på...
 
Har man ca 3m brett och 2.5m högt så borde det alltså räcka för att få in en husvagn. Längd får då anpassas efter vad man har.
 
MathiasS skrev:
Tänk också på manöver utrymme framför garaget.....

Jag har garage i vinkel mot uppfarten och behöver backa in bilen för att komma in utan omtag. Släpvagnen går också att backa in, men att komma ut igen är ett helvete..... nu har jag sällan behovet av att ta in vagnen, men vill man förvara inomhus kan det ju vara något att tänka på...
Framför är det gott om plats! Tanken är att renovera upp en äldre maskinhall, men hela ytan behövs inte. Då kan man ju hyra ut resten till husvagn tex. Jag ville bara veta ungefär hur många man kan få plats med
 
  • Gilla
Bagarn_91
  • Laddar…
Jag skulle gissa att 2,5m högt är lite för snålt
 
Kan vara så. Kanske 3m är mer rätt?
 
Ja, de gånger man står bredvid en husvagn, slås man av hur höga de är.
 
Min vagn är totalt ca 7m lång, 2,5m bred och 2,7m hög, känns som en ganska normal vagn...
Som skrivits tidigare så tänk på utrymmet utanför och sen att man kanske byter till en större vagn i framtiden.
 
Vill du inte begränsa dig till bara husvagnar så kan det vara ide om möjlighet ges att gå upp lite i höjd så att en husbil går att få in också, men då är det i storleksordningen 3,5 meter högt för en normalstor husbil som krävs.

//Peter
 
Då får det väl bli ett 4 meter högt och 8 meter långt bygge. Så ska bara bredden faställas!
 
Enligt lag är maxbredden 2,6 meter plus speglar (om det är en husbil) så porten bor vara 3 meter om det ska vara enkelt att garagera.

3,2 meter högt har räckt till flera olika husbilar.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.