Hej,

Har fått en offert på totalentreprenad från Fiskarhedenvillan där jag skulle vilja få ner priset lite för att skapa mer utrymme för tillval. Har identifierat följande delar som jag tänker skulle kunna göra något på priset:
- byta kök mot Ikea, som jag sätter upp själv.
- göra invändig målning och tapetsering
- göra utvändig målning
- ta hand om röjning av tomten (sly och träd)

Vad mer kan man göra om man är normalhändig alternativt vad kan man ev byta ut av standardmaterial och köpa in göra jobbet själv?

/Whale
 
De tips jag har härt är att försöka satsa på tex inbyggd el från början (då det är fult alt dyrt att göra sen.)

Ytskikt: Golv, tapet, målning är relativt lätt att byta ut. Kakel/klinkers ngt svårare...
Är det en 1 1/2 plansvilla så kanske övervåningen kan lämnas oinredd/delvis inredd ?
Yttre jobb: Veranda osv kan en normalhändig med lite hjälp bygga själva realtivt enkelt...

/K
 
Whale skrev:
Hej,

Har fått en offert på totalentreprenad från Fiskarhedenvillan där jag skulle vilja få ner priset lite för att skapa mer utrymme för tillval. Har identifierat följande delar som jag tänker skulle kunna göra något på priset:
- byta kök mot Ikea, som jag sätter upp själv.
- göra invändig målning och tapetsering
- göra utvändig målning
- ta hand om röjning av tomten (sly och träd)

Vad mer kan man göra om man är normalhändig alternativt vad kan man ev byta ut av standardmaterial och köpa in göra jobbet själv?

/Whale
Fråga en snickare vad det skulle kosta för honom att hämta brädor från bygghandeln och sätta ihop huset själv!
 
Jag ser bara exempel på att du minskar arbetets omfattning för att få ett lägre pris. Går det inte att konkurrensutsätta hela arbetet? Ta in fler offerter.
 
Mitt förslag är att gå "hela vägen" med en annan husleverantör med tillval, pris mm så att ni får två kompletta alternativ att ställa mot varandra.
 
  • Gilla
CIW och 2 till
  • Laddar…
Erbjud att ha ditt hus som visninghus, vi gick med på att ha två visningar, för detta drog de bort 30.000kr på husets pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.