Funderar på att bygga en fristående bastu i trädgården.
Vedeldad såklart! Har hittat två små modeller på dessa sidor: Badabastu.nu och Botniabygg.se (falken 4). Är det någon som har erfarenhet av dessa?
 
Det jag undrar över är om det är fel att bygga utan "omklädningsrum"? Blir det väldigt skitigt inne i bastun om man bara går rakt in?
 
Omklädningsdelen är inte bara för omklädning utan också när man vill pusta ut lite mellan bastandet. Man skall ha någonstans att basta, duscha, byta om och relaxa, det är viktigt att få med alla bitar för ett mysigt bastande. Var skall du sitta med öl/läsk i handen? Är det vinter så sitter du inte ute.

/ama
 
Då får man släpa in lite bänkar i tvättstugan! ;)
Bygget får inte vara för stort. Hyrar ett hus och vill kunna ta med bastun när jag flyttar. En bilkärra och en lastmaskin med pallgafflar så kan man dra vidare. ;D
 
Tänker du ställa bastun nära tvättstugan, eller ingår tvättstugan i bastun? Varför jag frågar beror på hur känsliga ni är för att flasha grannarna...Eller har du långt till grannarna, eller har du insynsskyddad tomt?

De bästa bastur jag badat i har haft någon typ av omklädning i anslutning, eller varit mitt ute i obygden utan grannar så det har inte varit lika viktigt med avskildhet vid nakenhet (används mest på sommaren också, så handdukar har varit på verandan utanför).

Sedan drar man in skräp om det inte finns en buffertzon, det kommer man inte ifrån. Mer att fundera på: Var hänger man upp badrock/handdukar? Man vill inte ha dem i bastun där det är fuktigt. Kanske funkar om man har krokar på utsidan, men på vintern blir de iskalla.

Jag skall leta reda på de böcker jag har hemma och översätta det som står om bastu+kringutrymmesplanering, men det kan ta ett par dagar innan jag hinner.

/ama
 
Ja, jag bor mitt på vischan! Det går att springa runt hur mycket som helst. ;)
Tack ama för dina inlägg. Jag har tänkt på dessa problem och får se lite hur jag ska lösa dem.
Har beställt en stuga ifrån Botnia bygg. Kommer om några veckor. Återkommer med mera när jag har premiärbadat!
 
Bilder, glöm inte bilderna! ;D

/ama
 
Svärfars bror byggde en liten bastu i "obygden". Liten pga att det går bara att transportera byggmtrl med skotersläp på vintern. Det finns ingen väg överhuvudtaget dit.

Den bastun har en liten omklädningsdel och resten är bastuutrymme. Inne i bastun tvättar du faktiskt av dig och för att det ska funka så är golvbrädorna lagda med glipa + att de är trapetsformade (fasade smalare upptill). Tvättvattnet rinner undan genom golvet o under bastun, vars underlag givetvis är dränerat.

Bonnigt, yes, men ganska listigt ändå!
 
Hej Tole!

Hur gick det med bastun? Är jättenyfiken, för jag har också hittat Botnia och gillar deras stugor. Så lite rescension och bilder hade varit intressant!
/Kajsa
 
Fina bastun hos botnia, men har du sett på pinepro.se och speciellt deras Sauna-Allak.
Jäkligt häftig.
 
PJM skrev:
Fina bastun hos botnia, men har du sett på pinepro.se och speciellt deras Sauna-Allak.
Jäkligt häftig.
Är det du som säljer dom?
 
Jag byggde en Sorselestuga på 16 kvm uppdelat på 10 + 6 kvm. Sex i bastun (hmm) och tio till relax och dusch.
Aggregatet är ett vedeldat Stoveman från Estland. Eldar med halvmeters ved och har 120 kg sten i magasinet.
Håller varmt i flera timmar efter att elden slocknat. Jag har fönster i bastun och glasdörr. Jag har även belysning under lavarna och hemmabyggd diodslinga i taket. Jag har använt bastun sedan februari nu och är över förväntan nöjd.

Skall försöka bifoga några bilder om jag lyckas. Bygger hellre än umgås med datorn...

Äh, bilderna lyckades jag inte med. Någon kanske kan förklara hur man gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.