Tack så jättemycket för hjälpen. Jag pratade med rörfirman idag och dom gick med på att plugga röret ("fast det inte var godkänt egentligen"). Dom verkar ha ganska färskt säkert vatten godkännande vilket nog ledde till tveksamheten.

Dom ville att jag skulle tömma systemet innan dom kommer (har aldrig tänkt i dom banorna förr) vilket kan bli spännande med några golvvärmeslingor (på markplan med shuntar i källaren) och element kopplat kors och tvärs efterhand huset har renoverats.

Men det är väl bara att försöka stänga av golvvärmeslingorna och tappa ur resten... Med det jag lärt mig i denna tråden kommer jag nog plugga själv om dom inte kan komma imorgon.

Är mest rädd för att få luft i golvvärmen, förstår inte hur dom fick ur luften vid installation, krävs ju liksom att en bubbla ska flyta neråt.
 
Det kanske går att frysa röret lokalt, så slipper du tappa ur hela systemet?
Jag såg några VVSare göra så när de bytte en radiatorventil medan värmesystemet var igång.
 
Krilleman
Klart det går, men då måste det finnas tillräckligt lång raksträcka att montera utrustningen på (ca 10cm) och sen behöver man ju också själva "klorna" samt kylmaskinen/kolsyreflaskan.
 
H hempularen skrev:
Det är tillåtet med dolda kopplingar på värmerör. Undantaget sedan ett par år är värmefördelare som skall placeras i vattentätt utrymme med läckageindikering, precis som tappvattenfördelare.
Krävs det verkligen att värmefördelare placeras i vattentätt utrymme med läckageindikering numera? Är ju inte direkt konsekvent om man tillåter dolda kopplingar.
 
Krilleman
K karlmb skrev:
Krävs det verkligen att värmefördelare placeras i vattentätt utrymme med läckageindikering numera? Är ju inte direkt konsekvent om man tillåter dolda kopplingar.
Ja, det krävs det för fördelarrör på värme enligt säkervatten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.